Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozstrzygnęła przetarg na budowę pierwszego odcinka drogi krajowej, która poprowadzi do przyszłej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie. Odcinek będzie miał długość 11 kilometrów.
Spośród trzynastu złożonych ofert wybrane zostało konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal. Koszt zaprojektowania i budowy tego odcinka, który połączy Lubiatowo z drogą wojewódzką nr 213, wyniesie niemal 178 milionów złotych.
Cała trasa, o długości około 26 kilometrów, połączy teren elektrowni z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6.
Decyzja dotycząca drugiego odcinka drogi – między drogą wojewódzką nr 213 a węzłem Łęczyce na S6 – zapadnie w II kwartale tego roku.
To istotny moment w realizacji projektu pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Nowa droga, oprócz zwiększenia przepustowości, ma najważniejsze znaczenie dla logistyki inwestycji oraz transportu materiałów na plac budowy. Po zakończeniu budowy trasa usprawni także ruch turystyczny, odciążając lokalne drogi. Przyniesie to korzyści w postaci poprawy komfortu życia mieszkańców oraz zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.
Budowa drogi do elektrowni została uwzględniona w rządowym programie wspierania strategicznej infrastruktury energetycznej. Zgodnie z planem, inwestycja ma zostać ukończona w II kwartale 2028 roku.
Elektrownia jądrowa „Lubiatowo-Kopalino” to jedna z kluczowych inwestycji w historii polskiej energetyki. Obiekt powstanie w województwie pomorskim, na terenie gminy Choczewo. Realizowana przez spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe, inwestycja ma całkowity koszt szacowany na około 150 miliardów złotych. Pierwszy etap budowy planowany jest na 2026 rok, po zakończeniu procesu przygotowawczego i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych. Zgodnie z harmonogramem, pierwszy reaktor ma zostać oddany do użytku w 2033 roku. Będzie to najważniejszy krok w transformacji polskiej energetyki oraz uniezależnieniu kraju od paliw kopalnych i importowanych surowców.
Fot. GDDKiA