Akt o usługach cyfrowych, czyli nowe obowiązki dla przedsiębiorców

5 miesięcy temu

17 lutego 2024 r. zacznie obowiązywać w całości Akt o usługach cyfrowych – AUC (Digital Services Act – DSA). Celem tych unijnych przepisów jest zbudowanie bezpiecznego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które będzie skutecznie chronić jego użytkowników, w tym konsumentów. AUC nałoży na przedsiębiorców szereg nowych obowiązków, których zakres będzie zależeć m.in. od rodzaju świadczonych przez nich usług. Czego i kogo dokładnie będą one dotyczyć? Odpowiadamy.

Kogo dotyczy Akt o usługach cyfrowych?

Nowe przepisy wprowadzają ochronę zarówno przed systemowymi, jak i jednostkowymi niebezpieczeństwami i nadużyciami w Internecie. Oznacza to, iż wymogi Aktu o usługach cyfrowych obejmą wiele podmiotów – zarówno internetowych gigantów, takich jak Meta (w której skład wchodzi Facebook i Instagram), ale również nieduże portale, o ile np. umożliwiają one wymianę opinii na temat produktów między użytkownikami.

AUC dotyczy dostawców usług pośrednich, czyli usług społeczeństwa informacyjnego, co obejmuje:

  • usługi zwykłego przekazu (mere conduit) – polegają na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi / zapewnianiu dostępu do takiej sieci – np. VPN, Hotspot WiFi, telefonia internetowa;
  • usługi „cachingu” – polegają na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, wyłącznie w celu ulepszenia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców – serwery proxy;
  • usługi hostingu – polegają na przechowywaniu informacji przekazanych przez użytkownika oraz na jego żądanie (czyli udostępnieniu im przez dany podmiot swoich serwerów) – np. przetwarzanie danych w chmurze, web hosting, usługi umożliwiające przechowywanie i udostępnianie plików.

Usługi hostingu objęte są większą liczbą wymagań niż pozostałe usługi pośrednie. Ponadto w ramach tej grupy wyodrębniono mniejsze kategorie, z których każda następna obejmuje coraz szerszy zakres obowiązków. Zobrazowaliśmy to w poniższej tabeli.

USŁUGI HOSTINGU
PLATFORMY INTERNETOWE

platformy, które nie tylko przechowują informacje przekazane przez użytkowników (jak w przypadku hostingodawców), ale także rozpowszechniają publicznie te informacje na ich żądanie. Przykłady: sklepy z aplikacjami czy portale społecznościowe.

Wyłączone z tej grupy będą podmioty:

– posiadające status małego oraz mikroprzedsiębiorcy;

– dla których wyżej wskazana działalność ma jedynie charakter poboczny (np. portal gazety internetowej z wydzieloną sekcją przeznaczoną na komentarze).

PLATFORMY MARKETPLACE

internetowe platformy umożliwiające konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów na odległość.

BARDZO DUŻE PLATFORMY / WYSZUKIWARKI INTERNETOWE (VLOP / VLOSE)

Platformy internetowe i wyszukiwarki, które miesięcznie odwiedza co najmniej 45 milionów aktywnych odbiorców w Unii Europejskiej (10% populacji UE).

Konkretne platformy i wyszukiwarki zostały wyznaczone w 2023 r. przez Komisję Europejską – w tym m.in. Facebook, Apple App Store, Booking.com, Wikipedia, wyszukiwarka Google.

Zakres nowych obowiązków

Dostawcy usług pośrednich muszą liczyć się z szeregiem nowych obowiązków, a w tym m.in.:

  • koniecznością wdrożenia mechanizmów zgłaszania obecności nielegalnej treści w dostarczanej usłudze;
  • koniecznością wdrożenia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg na decyzje dostawcy platformy, podjęte wskutek zgłoszenia nielegalnych treści;
  • dostosowaniem się do zakazu stosowania zwodniczych interfejsów i praktyk (tzw. dark patterns);
  • dostosowaniem działalności do zakazu prezentowania reklam opartych na profilowaniu przy użyciu specjalnych kategorii danych osobowych;
  • ustanowieniem punktów kontaktowych dla użytkowników oraz adekwatnych organów;
  • transparentności w zakresie informowania o reklamach i w zakresie wyświetlania reklam;
  • koniecznością informowania odpowiednich organów o działaniach podjętych w odpowiedzi na nakaz:
  • podjęcia działań przeciwko określonej nielegalnej treści,
  • udzielenia określonych informacji.

UWAGA – ostateczny zakres obowiązków jest zależny od tego, z jakim typem usługi pośredniej mamy do czynienia.

Jak przygotować się na zmiany, które niesie Akt o usługach cyfrowych?

Akt o usługach cyfrowych został uchwalony w formie rozporządzenia unijnego, więc nie jest konieczna jego implementacja do polskiego porządku prawnego. W efekcie termin 17 lutego 2024 r. jest wiążący i nie ulegnie przesunięciu.

Pierwszym krokiem przygotowań do nadchodzących zmian powinno być ustalenie, czy przedsiębiorca świadczy usługę pośrednią w rozumieniu AUC. W przypadku odpowiedzi twierdzącej trzeba określić zakres nowych obowiązków oraz wprowadzić niezbędne zmiany w ramach prowadzanej działalności – np. w zakresie stosowanych interfejsów, dokumentów (np. regulaminów i polityk prywatności) czy praktyk reklamowych.

Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w określeniu, w jakich obszarach Państwa działań mogą być niezbędne zmiany w związku z Aktem o usługach cyfrowych, zachęcamy do kontaktu.

Idź do oryginalnego materiału