17 lutego 2024 r. zacznie obowiązywać w całości Akt o usługach cyfrowych – AUC (Digital Services Act – DSA). Celem tych unijnych przepisów jest zbudowanie bezpiecznego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które będzie skutecznie chronić jego użytkowników, w tym konsumentów. AUC nałoży na przedsiębiorców szereg nowych obowiązków, których zakres będzie zależeć m.in. od rodzaju świadczonych przez nich usług. Czego i kogo dokładnie będą one dotyczyć? Odpowiadamy.
Kogo dotyczy Akt o usługach cyfrowych?
Nowe przepisy wprowadzają ochronę zarówno przed systemowymi, jak i jednostkowymi niebezpieczeństwami i nadużyciami w Internecie. Oznacza to, iż wymogi Aktu o usługach cyfrowych obejmą wiele podmiotów – zarówno internetowych gigantów, takich jak Meta (w której skład wchodzi Facebook i Instagram), ale również nieduże portale, o ile np. umożliwiają one wymianę opinii na temat produktów między użytkownikami.
AUC dotyczy dostawców usług pośrednich, czyli usług społeczeństwa informacyjnego, co obejmuje:
- usługi zwykłego przekazu (mere conduit) – polegają na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi / zapewnianiu dostępu do takiej sieci – np. VPN, Hotspot WiFi, telefonia internetowa;
- usługi „cachingu” – polegają na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, wyłącznie w celu ulepszenia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców – serwery proxy;
- usługi hostingu – polegają na przechowywaniu informacji przekazanych przez użytkownika oraz na jego żądanie (czyli udostępnieniu im przez dany podmiot swoich serwerów) – np. przetwarzanie danych w chmurze, web hosting, usługi umożliwiające przechowywanie i udostępnianie plików.
Usługi hostingu objęte są większą liczbą wymagań niż pozostałe usługi pośrednie. Ponadto w ramach tej grupy wyodrębniono mniejsze kategorie, z których każda następna obejmuje coraz szerszy zakres obowiązków. Zobrazowaliśmy to w poniższej tabeli.
USŁUGI HOSTINGU |
PLATFORMY INTERNETOWE
platformy, które nie tylko przechowują informacje przekazane przez użytkowników (jak w przypadku hostingodawców), ale także rozpowszechniają publicznie te informacje na ich żądanie. Przykłady: sklepy z aplikacjami czy portale społecznościowe. Wyłączone z tej grupy będą podmioty: – posiadające status małego oraz mikroprzedsiębiorcy; – dla których wyżej wskazana działalność ma jedynie charakter poboczny (np. portal gazety internetowej z wydzieloną sekcją przeznaczoną na komentarze). |
PLATFORMY MARKETPLACE
internetowe platformy umożliwiające konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów na odległość. |
BARDZO DUŻE PLATFORMY / WYSZUKIWARKI INTERNETOWE (VLOP / VLOSE)
Platformy internetowe i wyszukiwarki, które miesięcznie odwiedza co najmniej 45 milionów aktywnych odbiorców w Unii Europejskiej (10% populacji UE). Konkretne platformy i wyszukiwarki zostały wyznaczone w 2023 r. przez Komisję Europejską – w tym m.in. Facebook, Apple App Store, Booking.com, Wikipedia, wyszukiwarka Google. |
Zakres nowych obowiązków
Dostawcy usług pośrednich muszą liczyć się z szeregiem nowych obowiązków, a w tym m.in.:
- koniecznością wdrożenia mechanizmów zgłaszania obecności nielegalnej treści w dostarczanej usłudze;
- koniecznością wdrożenia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg na decyzje dostawcy platformy, podjęte wskutek zgłoszenia nielegalnych treści;
- dostosowaniem się do zakazu stosowania zwodniczych interfejsów i praktyk (tzw. dark patterns);
- dostosowaniem działalności do zakazu prezentowania reklam opartych na profilowaniu przy użyciu specjalnych kategorii danych osobowych;
- ustanowieniem punktów kontaktowych dla użytkowników oraz adekwatnych organów;
- transparentności w zakresie informowania o reklamach i w zakresie wyświetlania reklam;
- koniecznością informowania odpowiednich organów o działaniach podjętych w odpowiedzi na nakaz:
- podjęcia działań przeciwko określonej nielegalnej treści,
- udzielenia określonych informacji.
UWAGA – ostateczny zakres obowiązków jest zależny od tego, z jakim typem usługi pośredniej mamy do czynienia.
Jak przygotować się na zmiany, które niesie Akt o usługach cyfrowych?
Akt o usługach cyfrowych został uchwalony w formie rozporządzenia unijnego, więc nie jest konieczna jego implementacja do polskiego porządku prawnego. W efekcie termin 17 lutego 2024 r. jest wiążący i nie ulegnie przesunięciu.
Pierwszym krokiem przygotowań do nadchodzących zmian powinno być ustalenie, czy przedsiębiorca świadczy usługę pośrednią w rozumieniu AUC. W przypadku odpowiedzi twierdzącej trzeba określić zakres nowych obowiązków oraz wprowadzić niezbędne zmiany w ramach prowadzanej działalności – np. w zakresie stosowanych interfejsów, dokumentów (np. regulaminów i polityk prywatności) czy praktyk reklamowych.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w określeniu, w jakich obszarach Państwa działań mogą być niezbędne zmiany w związku z Aktem o usługach cyfrowych, zachęcamy do kontaktu.