Bałtycki Terminal Kontenerowy w liczbach. Tak upłynął 2024 rok

2 dni temu

W 2024 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni zrealizował szereg imponujących inwestycji i osiągnął nowe rekordy operacyjne, które znacząco wpłynęły na rozwój portu oraz jego pozycję na międzynarodowym rynku logistycznym.

Modernizacja nabrzeża Helskiego, rekordowe przeładunki czy zakupy nowoczesnego sprzętu, to tylko niektóre z sukcesów mijającego roku.

Rekordowe przeładunki

Rok 2024 był czasem rekordów. W lipcu na statku MSC ADYA przeładowano 12 119 TEU, z czego aż 73% stanowiły kontenery pełne. We wrześniu osiągnięto kolejny kamień milowy – na MSC Benedetta XIII przeładowano aż 14 519 TEU. Te imponujące wyniki potwierdzają rosnące znaczenie terminalu jako kluczowego hubu na Bałtyku.

Modernizacja infrastruktury

Jednym z najważniejszych wydarzeń roku była modernizacja nabrzeża Helskiego. W maju zakończono prace związane z rozbiórką starego umocnienia dna morskiego, nawierzchni torowiska oraz wyposażenia nabrzeża. Kluczowym etapem inwestycji było przygotowanie fundamentów pod trzecią szynę dla większych suwnic STS, co pozwoli na obsługę największych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Jednocześnie prowadzono prace sanitarne, elektryczne, telekomunikacyjne i drogowe, które znacząco podniosły standard infrastruktury terminalu.

Całość inwestycji realizowana przez Korporację Budowlaną DORACO ma zakończyć się w ciągu 26 miesięcy, a jej wartość wynosi blisko 300 mln zł brutto.

Nowoczesny sprzęt zwiększa efektywność

BCT nieustannie inwestuje w nowoczesne urządzenia. W lipcu flota terminalu wzbogaciła się o wydajny reachstacker DRG450 ECO, który umożliwia podnoszenie ładunków o masie do 45 ton i składowanie kontenerów na wysokości do sześciu poziomów. To szóste takie urządzenie w terminalu, które znacząco zwiększa możliwości operacyjne oraz szybkość obsługi klientów.

Wyjątkowe operacje przeładunkowe

Terminal BCT w Gdyni zrealizował również szereg zaawansowanych operacji przeładunkowych. Jednym z najbardziej wymagających zadań był rozładunek czterech transformatorów, każdy o wadze 135 ton, które stanowiły najważniejszy element morskich farm wiatrowych Baltica II. Operacja ta wymagała zastosowania zaawansowanego sprzętu i precyzyjnej koordynacji. Dzięki użyciu tandemowego systemu podnoszenia z udziałem dwóch żurawi samojezdnych BCT, zadanie zostało przeprowadzone z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Strategiczne znaczenie BCT

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni to nie tylko najważniejszy punkt na mapie międzynarodowego handlu morskiego, ale również istotny gracz w transformacji energetycznej Polski. Jego strategiczne położenie oraz inwestycje w infrastrukturę i sprzęt pozwalają na efektywną obsługę największych jednostek kontenerowych, a także realizację projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii.

Rok 2024 pokazał, iż Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni jest gotowy na wyzwania przyszłości. Inwestycje w infrastrukturę, nowoczesny sprzęt oraz skuteczna kooperacja z partnerami sprawiają, iż terminal odgrywa coraz ważniejszą rolę w globalnym łańcuchu dostaw, przyczyniając się jednocześnie do rozwoju polskiej gospodarki morskiej.

Fot.BCT

Idź do oryginalnego materiału