Błąd 503 – z czego wynika? Sprawdź, jak go naprawić!

verseo.pl 3 tygodni temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Błąd 503 – z czego wynika? Sprawdź, jak go naprawić!

  • Błąd 503 – co oznacza?
  • Błąd 503 service unavailable a błąd 503 backend fetch failed – czym się różnią?
  • Przyczyny występowania błędu 503
  • Jak błąd 503 wpływa na pozycjonowanie witryny?
  • Błąd 503 – jak naprawić?
  • Czy da się uniknąć błędu 503 w przyszłości?

Zamknij

Błąd 503 uniemożliwia użytkownikowi wejście na witrynę – zwykle internauta widzi komunikat o treści „error 503 service unavailable”. Strona jest dostępna, jednak w tej chwili serwer nie może spełnić żądania i wyświetlić jej użytkownikowi. Najczęściej przyczyną jest przeciążony serwer lub prace konserwacyjne, choć nie są to jedyne powody. Co może powodować wystąpienie błędu 503 i jak to wpływa na witrynę?

Błąd 503 – co oznacza?

Błąd 503 oznacza, iż witryna w danym momencie jest niedostępna dla użytkownika, a więc nie może on zobaczyć jej zawartości. Błąd 503 może występować z komunikatem „service unavailable”, „backend fetch failed” lub „503 service temporarily unavailable”.

  • Błąd 503 service unavailable oznacza, iż witryna jest niedostępna.
  • Komunikat „service temporarily unavailable” informuje użytkownika, iż witryna jest tymczasowo niedostępna.
  • Przy błędzie 503 może również pojawić się komunikat o treści: „backend fetch failed”.

Błąd 503 service unavailable a błąd 503 backend fetch failed – czym się różnią?

Zasadnicza różnica między komunikatem „service unavailable” a „error 503 backend fetch failed” polega na tym, iż pierwszy z nich informuje o ogólnych problemach z dostępnością witryny, wynikających np. z prac konserwacyjnych.

Z kolei „backend fetch failed” dostarcza już bardziej szczegółowych informacji – komunikat ten pojawia się, gdy występują problemy z dostępnością strony mogące wynikać z błędów w systemach pośredniczących, takich jak serwery proxy, load balancery lub serwery cachujące.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Oznacza to, iż serwer pośredniczący nie mógł uzyskać odpowiedzi od serwera backendowego, do którego próbował się odwołać. Przyczyny mogą obejmować problemy z łącznością między serwerami, błędy w konfiguracji serwera backendowego lub przeciążenie samego serwera backendowego.

Innymi słowy, ten błąd oznacza, iż coś poszło nie tak podczas próby przekazania żądania do głównego serwera.

Przyczyny występowania błędu 503

Błąd 503 może poważnie zaszkodzić biznesowi, dlatego należy jak najszybciej zdiagnozować jego przyczynę i wdrożyć odpowiednie rozwiązanie.

503 http może wystąpić na skutek:

  • przeciążenia serwera – sytuacja ta może wystąpić np. w chwili, gdy zostaną przekroczone zasoby dostępne w ramach wykupionego pakietu u dostawcy hostingu, przeciążenie może mieć miejsce także wtedy, gdy duża liczba użytkowników odwiedza witrynę w tym samym czasie, inną przyczyną przeciążenia może być także zużycie zbyt dużej ilości pamięci RAM przez skrypt, a także ataki DDoS,
  • prac konserwacyjnych – prace konserwacyjne zwykle są prowadzone w nocy, aby nie wpłynąć negatywnie na doświadczenia użytkowników, jednak zawsze warto się upewnić, czy w danym momencie usługodawca nie zaplanował prac konserwacyjnych,
  • zapętlenia skryptu – to sytuacja, w której skrypt komputerowy wchodzi w niekończącą się pętlę, czyli wykonuje tę samą sekwencję działań w nieskończoność, lub dopóki nie zostanie zatrzymany w sposób wymuszony, do zapętlenia dochodzi w momencie, gdy operacja zakończy się niewłaściwie, z błędem – najczęściej może się tak zdarzyć np. podczas edytowania kodu źródłowego,
  • problemów z łącznością – trudności z połączeniem między serwerem frontendowym (np. serwerem WWW) a serwerem backendowym (np. bazą danych lub serwerem aplikacji),
  • błędy w konfiguracji serwera – mogą wpływać na to, iż serwer nie jest w stanie adekwatnie funkcjonować i spełnić oczekiwanego żądania, mogą to być błędy w ustawieniach serwera lub aplikacji.

Błąd 503 może również wystąpić wskutek awarii jednego z kluczowych elementów serwera, np. serwera bazy danych, a także po wszelkich aktualizacjach czy zmianach w zakresie wtyczek, motywów bądź ustawień systemu CMS.

Jak błąd 503 wpływa na pozycjonowanie witryny?

Błąd 503 należy jak najszybciej zdiagnozować i rozwiązać, gdyż wpływa negatywnie na doświadczenie użytkowników z witryną, a także może mieć swoje konsekwencje, jeżeli chodzi o jej pozycjonowanie. Wynika to z faktu, iż wszelkie błędy techniczne na stronie osłabiają jej pozycję – w końcu nie jest ona dostosowana do użytkowników. Im częściej zdarzają się takie błędy, tym gorzej dla witryny. Z tego powodu istotne jest, aby rozwiązywać je jak najszybciej.

Oprócz tego brak możliwości wyświetlenia witryny może budzić frustrację w użytkownikach oraz prowadzić do obniżenia konwersji ze względu na brak możliwości przeglądania witryny w danym momencie, np. podejmując decyzję o zakupie produktów z danej branży. jeżeli błąd 503 zdarza się stosunkowo często i użytkownik to zaobserwuje, to może również stracić zaufanie do takiej witryny.

Błąd 503 – jak naprawić?

Wiesz już, co może wywołać błąd 503 oraz jakie konsekwencje może spowodować. Jak zatem go naprawić?

  1. Najważniejsze jest zdiagnozowanie przyczyny, aby móc wprowadzić odpowiednie działania naprawcze. Zacznij od sprawdzenia, czy nie doszło do przeciążenia serwera – przeanalizuj zużycie CPU, pamięci RAM oraz obciążenie dysków.
  2. Upewnij się, iż w danym momencie nie są prowadzone prace konserwacyjne – w tym celu skontaktuj się z dostawcą hostingu.
  3. Przejrzyj ustawienia serwera – sprawdź pliki konfiguracyjne serwera, aby upewnić się, iż są poprawnie skonfigurowane.
  4. Sprawdź łączność między serwerami – upewnij się, iż serwery frontendowe mogą komunikować się z serwerami backendowymi (np. bazą danych).
  5. Sprawdź logi serwera – może Ci to pomóc w zidentyfikowaniu błędów w kodzie.

Jeśli błąd 503 wynika z przeciążenia serwera, rozważ zwiększenie zasobów, np. pamięci RAM. W przypadku prac konserwacyjnych nie pozostaje nic innego, jak czekać do ich zakończenia. jeżeli aktualizacja przebiegła pomyślnie, to strona powinna działać prawidłowo.

Czy da się uniknąć błędu 503 w przyszłości?

Nie da się w pełni zapobiec błędom 503 na stronie (chociażby ze względu na konieczność prac konserwacyjnych), jednak można ograniczyć ryzyko ich występowania.

Przede wszystkim na bieżąco sprawdzaj zasoby serwera pod kątem pamięci m.in. RAM, aby móc reagować na konieczność zwiększenia zasobów. Dbaj o to, aby regularnie optymalizować i aktualizować kod. Po wdrożeniu tych działań zawsze sprawdzaj, czy strona działa poprawnie.

Error 503 to bardzo niekorzystna sytuacja dla strony, pamiętaj więc, aby wprowadzić działania, które pomogą Ci ograniczyć ryzyko błędu, a gdy ten wystąpi – podejmij działanie jak najszybciej.

Idź do oryginalnego materiału