Branding – co to znaczy?

verseo.pl 2 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Branding – co to znaczy?

  • Co to jest brand? Definicja i znaczenie
  • Branding – co to znaczy i jak wpływa na markę?
  • Elementy brandingu, czyli co składa się na skuteczny branding?
    • Logo i identyfikacja wizualna
    • Nazwa marki
    • Slogan
    • Ton komunikacji
    • Wartości marki
    • Doświadczenie klienta
    • Obietnica brandu
    • Historia marki
  • Dlaczego branding jest tak ważny?
  • Jak stworzyć skuteczny branding? Poradnik krok po kroku
  • Branding a rebranding – kiedy i dlaczego warto odświeżyć postrzeganie marki?

Zamknij

Branding to nic innego jak proces kreowania marki, który zawiera w sobie kompletną strategię działania. Dziś przyjrzymy się bliżej, co to jest branding i jak skutecznie wykorzystać go do wzmacniania marki.

Co to jest brand? Definicja i znaczenie

Brand, czyli marka, to nie tylko nazwa, logo czy slogan – to cała gama skojarzeń, emocji i wartości, które odbiorcy wiążą z produktem, usługą lub firmą. Marka jest tym, co odróżnia Twój produkt od dzieł konkurencji; to, co sprawia, iż klient wybiera właśnie Ciebie, a nie inną firmę.

Można śmiało stwierdzić, iż marka to suma doświadczeń klientów związanych z Twoją firmą. Obejmuje ona wszystko – od jakości produktów, przez obsługę klienta, aż po to, jak Twoja firma komunikuje się z otoczeniem. Jej jakość i siła wpływają na decyzje zakupowe i przywiązanie.

Weź pod uwagę, iż brand jest dynamiczny. Co to oznacza dla Ciebie? Marka zmienia się i ewoluuje wraz z rynkiem, technologią oraz oczekiwaniami klientów. Jej pielęgnowanie, świadome zmiany i sposób zarządzania przekładają się więc na sukces biznesu. I właśnie tu przechodzimy do pojęcia, jakim jest branding. Co to znaczy, wyjaśniamy poniżej.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Branding – co to znaczy i jak wpływa na markę?

Co to jest branding? To inaczej proces albo suma procesów, które obejmują:

  • tworzenie,
  • rozwijanie,
  • utrzymanie marki,
  • budowanie rozpoznawalności,
  • wspieranie pozytywnych skojarzeń.

Mówiąc prościej, branding to wszystko, co robisz, aby Twoja marka była zauważalna, zapamiętywana i wyróżniała się na tle konkurencji. W odróżnieniu od samej marki (brand), która jest efektem działań, branding to zbiór czynności, które prowadzą do jej stworzenia i utrzymania. Obejmuje to:

  • aspekty wizualne – logo, kolorystyka i identyfikacja wizualna,
  • niematerialne – ton komunikacji, wartości marki, obietnica marki,
  • ogólne doświadczenia klientów związane z produktem lub usługą.

A dlaczego jest branding tak ważny? To on nadaje marce tożsamość i wyróżnia ją na rynku. Pomaga przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, który jest otoczony bodźcami konkurencji. Zapewnia też rozwiązania pomocne w budowaniu trwałych relacji. Silny branding nie tylko zwiększa świadomość marki, ale także buduje zaufanie i lojalność klientów, co przekłada się na większą wartość rynkową.

Elementy brandingu, czyli co składa się na skuteczny branding?

Już wiesz, co to branding i jakie ma znaczenie dla Twojej marki. Teraz przyjrzyjmy się jego najważniejszym elementom. Skuteczny branding to wiele więcej niż tylko atrakcyjne logo czy chwytliwy slogan. Poznaj 8 najważniejszych części składowych brandingu!

Logo i identyfikacja wizualna

Logo firmy widoczne jest wszędzie – od wizytówek po banery. Powinno być proste, ale jednocześnie wyjątkowe i zapadające w pamięć. Identyfikacja wizualna obejmuje także kolorystykę, typografię i inne elementy graficzne, które tworzą spójny obraz marki. Przykłady znanych i skutecznych logo to charakterystyczna „łyżwa” Nike czy jabłko Apple.

Nazwa marki

Powinna być łatwa do zapamiętania, wymawiania i powiązana z działalnością firmy. Dobrze dobrana nazwa potrafi od razu przekazać, czym zajmuje się firma i wyróżnić ją na tle konkurencji.

Slogan

To krótkie, zapadające w pamięć hasło, które oddaje istotę marki. Dobry slogan jest prosty, ale jednocześnie przekazuje najważniejsze wartości marki. W jego składzie znajduje się też często sama nazwa marki np. „Empik. Inspiruje i łączy”, „NC+. Włącz emocje”.

Ton komunikacji

Branding ma też swój ton, czyli sposób komunikacji z klientami. Powinien być spójny we wszystkich kanałach komunikacji – od strony internetowej, przez media społecznościowe, po reklamy. Ton komunikacji może być formalny, przyjazny, zabawny, ekspercki – wszystko zależy od charakteru marki i jej odbiorców.

Wartości marki

Określają, w co marka wierzy, co jest dla niej ważne i jak chce być postrzegana przez klientów. Wartości te powinny być widoczne we wszystkich aspektach działalności firmy – od obsługi klienta, przez produkty, po komunikację.

Doświadczenie klienta

Wszystko, czego klient doświadcza podczas kontaktu z marką, składa się na jej wizerunek. Każdy punkt styku, od zakupów online, przez obsługę klienta, aż po interakcje w mediach społecznościowych, wpływa na jej postrzeganie. Dobry branding dba o to, aby każde z tych doświadczeń było pozytywne i spójne z tożsamością marki.

Obietnica brandu

To zobowiązanie składane klientom. Może to być jakość produktu, obsługi klienta czy doświadczeń. Skuteczny branding sprawia, iż ta obietnica jest spełniana i kojarzona z marką na każdym kroku.

Historia marki

W tym przypadku mówimy o sposobie budowania relacji z klientem. Autentyczna historia, która pokazuje, jak marka powstała, jakie trudności pokonała i co ją motywuje, pomaga budować zaufanie i lojalność klientów.

Dlaczego branding jest tak ważny?

Poniekąd wskazaliśmy już, iż branding wpływa bezpośrednio na postrzeganie marki i relacje z klientami. To jednak nie wszystko, co to oznacza. Branding spełnia następujące funkcje:

  1. Zwiększa odporność marki na zmiany rynkowe.
  2. Ułatwia rozwój nowych rynków i ekspansję.
  3. Wzmacnia pozycję negocjacyjną firmy.
  4. Ułatwia rekrutację i przyciąga kandydatów.
  5. Umożliwia efektywniejsze kampanie marketingowe.

Zacznijmy od nieuniknionych zmian. Kiedy firma zbuduje solidną tożsamość marki, staje się bardziej odporna na wahania ekonomiczne, zmiany trendów czy kryzysy wizerunkowe. Konsumenci są bardziej skłonni pozostawać lojalni wobec marek, które mają ugruntowaną pozycję i są konsekwentne w swoim przekazie, choćby w trudnych czasach.

Ma to również zastosowanie w pozycji negocjacyjnej. Firmy z silnym brandingiem mogą uzyskać lepsze warunki umów, ponieważ są postrzegane jako bardziej wartościowe i stabilne. Dla inwestorów silny brand to sygnał, iż firma ma przewagę konkurencyjną i długoterminowy potencjał wzrostu.

Przemyślany branding przekłada się również na ekspansję. Silna marka, która jest rozpoznawalna i cieszy się dobrą reputacją na jednym rynku, ma większe szanse na sukces w nowych regionach czy branżach. Można wymieniać tu w nieskończoność – McDonald’s, Starbucks, Apple, Xiaomi, Toyota.

Branding to też jeden ze sposobów na przyciąganie talentów do firmy. Pracownicy chętniej wiążą się z markami, które są postrzegane jako liderzy rynku, oferują unikalną kulturę organizacyjną i są zgodne z ich osobistymi wartościami. Oczywiście dział HR musi wykonać swoje zadanie, by maksymalnie dopasować kandydatów do konkretnych stanowisk, jednak silny branding ułatwia im zadanie.

Ostatnia z korzyści brandingu to efektywniejsze kampanie marketingowe. Konsumenci chętniej biorą w nich udział, częściej identyfikują się z marką i są bardziej zaangażowani. To idealny sposób na skuteczniejsze komunikowanie nowych produktów, usług lub inicjatyw.

Jak stworzyć skuteczny branding? Poradnik krok po kroku

Przemyślana strategia i konsekwentne działania – to dwa klucze niezbędne przy tworzeniu skutecznego brandingu. Co to jest w praktyce? Możemy wyróżnić kilka punktów, które mają istotne znaczenie:

  • zdefiniuj misję i wartości marki,
  • poznaj swoją grupę docelową,
  • stwórz spójną identyfikację wizualną,
  • opracuj ton komunikacji,
  • zadbaj o spójność we wszystkich punktach kontaktu z klientem,
  • angażuj się w storytelling,
  • monitoruj i dostosowuj strategię brandingową,
  • edukuj swój zespół i dbaj o kulturę organizacyjną.

W wykonaniu tak ogromnej pracy niezbędne jest poznanie marki, rynku i klientów. Do jej wykonania możesz wykorzystać Programmatic Marketing. Pomaga szybciej i skuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów, co jeszcze przyspiesza budowanie silnej marki.

Branding a rebranding – kiedy i dlaczego warto odświeżyć postrzeganie marki?

Gdy branding marki jest nieskuteczny lub zmienia się grupa docelowa, to moment na rebranding, czyli zmianę wizerunku firmy. Obejmuje on wszystko, co tylko ma wpływ na postrzeganie marki. Może być zastosowany również w odpowiedzi na zmiany rynkowe, odmienne oczekiwania klientów czy wewnętrzne potrzeby firmy. Jakie korzyści przynosi rebranding?

  • Podnosi szansę na zwiększenie atrakcyjności marki. Rebranding może nadać marce nowoczesny i świeży wygląd, co sprawia, iż staje się bardziej atrakcyjna dla konsumentów. Nowe logo, kolorystyka, a także odświeżona komunikacja mogą przyciągnąć uwagę i wzbudzić ciekawość.
  • Wzmacnia pozycję na rynku również przez odzyskanie zaufania. Odświeżony wizerunek może pomóc marce wzmocnić swoją pozycję konkurencyjną. To szansa na odcięcie się od dawnych trudności i zbudowanie nowego wizerunku.

Skuteczny branding to inwestycja, która przynosi długofalowe korzyści. Weź sprawy w swoje ręce i zacznij działać na rzecz swojej marki. Skorzystaj z naszej pomocy do wzmocnienia brandu i zbudowania silnej pozycji na rynku.

Idź do oryginalnego materiału