Wskaźniki jakości opieki zdrowotnej

3 miesięcy temu
  • Rozporządzenie określa wskaźniki jakości z obszaru klinicznego, konsumenckiego oraz zarządczego.
  • Wdrożenie ujednoliconych wskaźników jakości ma pozwolić na udoskonalanie praktyki klinicznej, lepszą diagnostykę, uzyskanie porównywalności podmiotów leczniczych oraz możliwość finansowego motywowania podmiotów leczniczych.
  • Wdrożenie wskaźników jakości opieki zdrowotnej jest jednym z kamieni milowych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności – tj. kamienia D3G „Wejście w życie ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta, wraz z niezbędnymi przepisami wykonawczymi”.

Pojęcie jakości w ochronie zdrowia

Pojęcie jakości w ochronie zdrowia jako takie nie jest nowością. Jeszcze zanim stosowne przepisy weszły w życie, prowadzono wiele inicjatyw na poziomie resortu zdrowia, NFZ czy organizacji pacjentów, które miały tę jakość sprawdzać i monitorować. Nie miało to jednak cech systemu, było rozproszone, niesformalizowane z tych powodów nie spełniało swojego celu.

Z powyższych względów konieczne było podejście systemowe do pojęcia jakości. Z tym wiąże się przede wszystkim monitorowanie oraz ocena zjawiska „niedostatecznej jakości” i skali jego występowania, wskazania głównych przyczyn i konsekwencji jego występowania oraz wprowadzenia rozwiązań stymulujących do poprawy.

Osiągniecie tych celów nie jest możliwe, bez ustrukturyzowania i usystematyzowania systemu jakości i przyjęcia jednolitych mierników jej poziomu.

System jakości

Aktualnie na system jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta składają się:

1) autoryzacja – czyli warunek realizacji przez podmiot wykonujący działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalnego umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach profili systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, wydawana przez prezesa NFZ,

2) wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem – czyli wewnętrzny system, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych, do posiadania którego obowiązany jest podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Funduszem na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach,

3) akredytacja – czyli potwierdzenie spełniania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej oraz funkcjonowania tego podmiotu,

4) rejestry medyczne – czyli utworzone zgodnie z prawem rejestr, ewidencja, lista, spis albo inny uporządkowany zbiór danych osobowych, jednostkowych danych medycznych lub danych niebędących danymi osobowymi, służące do realizacji zadań publicznych, prowadzone przez podmiot funkcjonujący w systemie ochrony zdrowia.

Wskaźniki jakości w opiece zdrowotnej

Wskaźniki są nieodzownym elementem i miernikiem jakości. Jakość jest mierzona w następujących obszarach:

1) klinicznym – rozumianym jako zestaw wskaźników odnoszących się do poziomu i efektów realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, opisywanych przez parametry:

a) efektu leczniczego,
b) powtórnych hospitalizacji z tej samej przyczyny,
c) śmiertelności po zabiegach – w trakcie hospitalizacji w okresie 30 dni, 90 dni oraz rok od dnia zakończenia hospitalizacji,
d) doświadczenia w wykonywaniu określonych świadczeń opieki zdrowotnej,
e) struktury procedur medycznych wykonywanych w przypadkach określonych problemów zdrowotnych;

2) konsumenckim – rozumianym jako wyniki badań opinii pacjentów o organizacji procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;

3) zarządczym – rozumianym jako zestaw wskaźników odnoszących się do efektywności wykorzystania zasobów oraz wdrożenia systemów zarządzania, opisywanych przez parametry dotyczące:

a) posiadania akredytacji lub innego certyfikatu albo świadectwa potwierdzającego jakość wydanego przez niezależną akredytowaną jednostkę,
b) stopnia wykorzystania zasobów będących w dyspozycji podmiotu,
c) długości hospitalizacji,
d) struktury realizowanych świadczeń.

Wskaźniki z każdego z obszarów zostały doprecyzowane w rozporządzeniu poprzez wskazanie dokładnej nazwy oraz doprecyzowania danego wskaźnika.

Obszar kliniczny

Obejmuje następujące wskaźniki:

  • opisywany przez parametr efektu leczniczego (np. częstość występowania rehabilitacji po udarze niedokrwiennym lub krwotocznym mózgu lub częstość występowania zapalenia wnętrza gałki ocznej po usunięciu zaćmy),
  • opisywany przez parametr rehospitalizacji z tej samej przyczyny,
  • opisywany przez parametr śmiertelności po zabiegach – w trakcie hospitalizacji w okresie 30 dni, 90 dni oraz roku od dnia zakończenia hospitalizacji,
  • opisywany przez parametr doświadczenia w wykonywaniu określonych świadczeń opieki zdrowotnej (np. liczba wykonanych zabiegów pomostowania aortalno-wieńcowego lub związanych z leczeniem jaskry lub zaćmy wykonanych przez danego świadczeniodawcę)
  • opisywany przez struktury procedur medycznych wykonywanych w przypadku określonych problemów zdrowotnych (np. częstotliwość wykonywania cesarskich cięć, wskaźnik nacięć krocza czy wykorzystanie technik małoinwazyjnych w zabiegach usunięcia jajników).

Obszar konsumencki

Obejmuje następujące wskaźniki:

  • skuteczność procesu wpisywania pacjentów na listy oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej,
  • zaangażowanie personelu medycznego,
  • komunikacja z pacjentem,
  • warunki hospitalizacji i wyżywienia pacjenta,
  • respektowanie praw i potrzeb pacjenta,
  • rekomendowanie świadczeniodawcy przez pacjenta.

Obszar zarządczy

Obejmuje następujące wskaźniki:

  • opisywany przez parametr posiadania akredytacji lub innego certyfikatu albo świadectwa potwierdzającego jakość, wydanego przez niezależną akredytowaną jednostkę,
  • opisywany przez parametr stopnia wykorzystania zasobów będących w dyspozycji podmiotu (np. liczba porad lekarza POZ na pacjenta, średnia liczba świadczeń udzielana przez lekarza ASO, średnia liczba świadczeń w ASO na pacjenta),
  • opisywany przez parametr długości hospitalizacji,
  • opisywany przez parametr struktury realizowanych świadczeń (np. struktura hospitalizacji zabiegowych, odsetek radioterapii udzielanych w trybie ambulatoryjnym, odsetek teleporad lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w ogólnej liczbie porad lekarza POZ).

Etap legislacyjny

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 10.9.2024 r. w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1349) obowiązuje od 12.9.2024 r.

Idź do oryginalnego materiału