Budowa Morskiego Terminalu ORLEN w Gdańsku na ostatniej prostej

4 godzin temu

Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN w Gdańsku, realizowana przez Grupę NDI, zbliża się do końca. W ramach inwestycji powstaje nowoczesna infrastruktura, która umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców na nabrzeżu o długości 380 metrów. Terminal będzie przeznaczony do przeładunku biokomponentów, paliw żeglugowych oraz zaawansowanych olejów bazowych, co poprawi efektywność operacyjną ORLEN.

– Terminal obsłuży m.in. dwa najważniejsze strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw – czyli biobenzyny i biodiesla, które są w tej chwili dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.

Prace idą zgodnie z planem

Prace budowlane są zaawansowane, a wśród nich znalazły się m.in. instalacje rurociągów, pomp przeciwpożarowych i technologicznych, które połączą terminal z rafinerią w Gdańsku. Projekt obejmuje również budowę infrastruktury drogowej, technologicznej oraz systemów automatyki.

Nawet 2 mln produktów rocznie

Terminal, który będzie mógł przeładowywać do 2 milionów ton produktów rocznie, odciąży w tej chwili wykorzystywaną bocznicę kolejową i umożliwi bardziej efektywny transport produktów ropopochodnych drogą morską. Dzięki temu ORLEN zyska lepszy dostęp do międzynarodowych rynków oraz poprawi swoje możliwości handlowe, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców i produktów.

Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Terminal stanowi część większej strategii rozwoju ORLEN, której celem jest wzmocnienie pozycji firmy na rynku oraz zwiększenie efektywności operacyjnej i logistycznej poprzez inwestycje w nowoczesną infrastrukturę portową.

default

Fot. NDI

Idź do oryginalnego materiału