Z Portu Kołobrzeg wyruszają ładunki agro

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W trakcie ostatniego weekendu do kołobrzeskiego portu dodarły wagony z ładunkami agro, wykorzystując tamtejszą bocznicą kolejową. Po ubiegłorocznych wzrostach przeładunków zarząd liczy na utrzymanie tendencji wzrostowej.

W trakcie prac dokonano sprawny rozładunek z wagonów dostawczych, a następnie towar trafił na krótko do magazynu, w związku z oczekiwanie na statek. Władze portu zwróciły uwagę na znajdujący się nieopodal Most Portowy, oddany do użytku w lutym 2025 roku i powstały w ramach inwestycji „Poprawa dostępności do Portu Kołobrzeg od strony lądu”.


W zeszłym roku w Kołobrzegu przeładowano 277,8 tys. ton ładunków, co stanowi wzrost o 63% w porównaniu z 2022 roku. Na ten wynik miały się złożyć przede wszystkim nowe ładunki, w tym głównie kukurydza z Ukrainy. Port Kołobrzeg, podobnie jak porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został przez polski rząd desygnowany do tranzytu zbóż z Ukrainy, która w dużej mierze nie mogła ich eksportować poprzez własne porty nad Morzem Czarnym.

Od 2018 roku, kiedy to pośród 110 tys. ton przeładowanych w Kołobrzegu towarów największy wolumen stanowiły ładunki masowe, głównie kruszywo i drewno, nastąpiła stopniowa, ale wyraźna zmiana struktury towarowej. W 2022 do grupy ładunków dołączyła kukurydza, której przeładunki wyniosły aż 41% całości. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%. Do dominujących wcześniej wśród ładunków drewna i kruszywa dołączyły w większej mierze także pellet, zboża i nawozy, co sprawiło, iż struktura ładunków jest bardziej zróżnicowana.

Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego w 2023 roku wpłynęła zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe, a także inwestycje infrastrukturalne w porcie. W 2021 uruchomiono w Kołobrzegu wspomnianą wcześniej bocznicę kolejową. Ponadto w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się o blisko 3/4 powierzchnia magazynowa - z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2.

Zarząd Morskiego Portu Kołobrzeg zakłada, iż w najbliższych latach wolumen obsługiwanych ładunków będzie rósł. Mają w tym pomóc kolejne inwestycje, w tym pogłębienie toru wodnego, dzięki czemu do portu będą mogły wpływać większe statki.
Idź do oryginalnego materiału