Co to jest AIDA i kiedy ją stosować?

verseo.pl 1 dzień temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Co to jest AIDA i kiedy ją stosować?

  • AIDA – co to takiego?
  • 4 etapy modelu AIDA
    • Attention (Uwaga)
    • Interest (Zainteresowanie)
    • Desire (Pragnienie)
    • Action (Akcja)
  • Gdzie można wykorzystać AIDA?
  • Jak wykorzystać model AIDA? Reklamowe wskazówki
    • Attention
    • Interest
    • Desire
    • Action
  • Jak mierzyć wyniki w metodzie AIDA?
    • Attention
    • Interest
    • Desire
    • Action
  • Metoda AIDA czy inne rozwiązanie?
  • AIDA, czyli Twój sposób na sukces

Zamknij

Zaprojektowanie odpowiedniej komunikacji marketingowej to klucz do pozyskania klienta i zbudowania pozytywnego wizerunku firmy. Zadanie to znacząco ułatwia klasyczny model marketingowy, czyli AIDA. Co to takiego? Z jakich etapów się składa? Jak skutecznie wykorzystać go w swojej komunikacji z klientami? Odpowiadamy!

AIDA – co to takiego?

AIDA to klasyczny model marketingowy, w którym zostały opisane wszystkie etapy, przez które przechodzi klient – od momentu zetknięcia się z przekazem reklamowym aż do podjęcia decyzji o ostatecznym zakupie. Stanowi akronim od słów Attention, Interest, Desire oraz Action, będących jednocześnie nazwami dla poszczególnych etapów procesu.

AIDA jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na planowanie, tworzenie i analizowanie komunikacji marketingowej, sprawdzając się zarówno w firmach oferujących sprzedaż, jak i agencjach marketingowych, które prowadzą działania w imieniu swoich klientów. Kluczem do jego efektywnego wykorzystania w swoich codziennych działaniach jest dokładne poznanie znaczenia każdego z jej elementów.

4 etapy modelu AIDA

Jak wspomnieliśmy wcześniej, AIDA składa się z czterech etapów, które prowadzą konsumenta do zakupu. Są to:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • Attention (Uwaga);
  • Interest (Zainteresowanie);
  • Desire (Pragnienie);
  • Action (Akcja).

Co oznacza każdy z nich i jakie ma znaczenie w kontekście efektywnie prowadzonej komunikacji marketingowej?

Attention (Uwaga)

Pierwszy etap w metodzie AIDA polega na przyciągnięciu uwagi potencjalnego klienta. Ma on istotny wpływ na ostateczny sukces, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy konsumenci są na każdym kroku atakowani tysiącami przekazów reklamowych. Musisz więc wyróżnić się na tle konkurencji i zwrócić uwagę na swoją ofertę, np. korzystając z chwytliwych nagłówków i sloganów, wysokiej jakości treści czy efektownych grafik.

Interest (Zainteresowanie)

Od przyciągnięcia uwagi do sprzedaży jeszcze daleka droga, ale drugi etap pomaga w jej znacznym skróceniu. Polega on na wzbudzeniu zainteresowania klienta produktem lub usługą. Na tym etapie modelu AIDA konsument zaczyna już poszukiwać informacji na temat oferty, dlatego Twoim zadaniem jest dostarczenie mu takich treści, które pomogą w podjęciu decyzji. Niezbędne okazują się tu m.in. przedstawienie korzyści, wykorzystanie logicznych argumentów i emocji oraz odpowiedź na ewentualnie pytania lub wątpliwości.

Desire (Pragnienie)

Kiedy już uda Ci się wzbudzić zainteresowanie klienta, czas na kolejny etap modelu AIDA. Reklamy, które zastosujesz, muszą wzbudzić w nim silne pragnienie posiadania danego produktu albo skorzystania z usługi. Ma on poczuć, iż Twoje rozwiązanie rozwiąże jego problem albo spełni określoną potrzebę. W tym miejscu konieczne jest podkreślenie unikalnych cech produktu lub usługi, a także zbudowanie pozytywnego wyobrażenia oraz poczucia pilności lub ekskluzywności.

Action (Akcja)

Ostatnim etapem modelu AIDA jest zachęcenie klienta do konkretnego działania – najlepiej zakupu, jednak korzyścią dla Ciebie będzie również zapisanie się do newslettera czy pobranie katalogu z pełną ofertą. Najważniejsze jest to, iż konsument jest już gotowy do konwersji, a Twoim zadaniem jest ułatwienie mu podjęcia ostatecznej decyzji – CTA (Call To Action) czy promocja mogą okazać się w tym przypadku niezbędne.

Gdzie można wykorzystać AIDA?

AIDA model to metoda niezwykle uniwersalna, która sprawdza się w wielu firmach i którą można wykorzystać równolegle z wieloma stosowanymi narzędziami marketingowymi. Mowa tu między innymi o:

  • reklamach w wyszukiwarce (pozycjonowanie i PPC);
  • content marketingu i SEO copywritingu;
  • remarketingu;
  • reklamach w mediach społecznościowych;
  • e-mail marketingu.

To, którą formę promowania produktów i usług wybierzesz, zależy wyłącznie od celów, jakie chcesz osiągnąć, a także budżetu, jakim dysponujesz.

Jak wykorzystać model AIDA? Reklamowe wskazówki

W naszych opisach poszczególnych etapów modelu AIDA wspomnieliśmy o pewnych praktykach, które pozwolą wykorzystać metodę do efektywnej sprzedaży. Warto jednak rozwinąć tę kwestię, by strategia marketingowa została opracowana w sposób kompleksowy i przyniosła oczekiwane efekty w stosunkowo krótkim czasie. Oto kilka wskazówek, dzięki którym zoptymalizujesz każdy etap komunikacji z klientem.

Attention

Jak wykorzystać AIDA Model? Marketing na początkowym etapie powinien przede wszystkim skupiać się na przyciąganiu uwagi. Możesz to zrobić dzięki efektownych billboardów lub banerów reklamowych, perfekcyjnie dopracowanych i dostosowanych do grupy docelowej sloganów, a przede wszystkim – zaskakujących oraz intrygujących treści. Mowa tu nie tylko o słowie pisanym, ale również o promocyjnych materiałach wideo czy barwnych obrazach, które przyciągną wzrok konsumenta i pozwolą mu na dłużej zatrzymać się przy Twojej ofercie.

Interest

Na etapie zainteresowania klienta koniecznie musisz przedstawić mu konkretne korzyści płynące z Twojej oferty. Powiedz mu, w jaki sposób dane rozwiązanie ułatwi mu życie, przedstaw najlepsze cechy produktu lub usługi, które będą przemawiać do potrzeb klienta, a także nie bój się odpowiadać na wszelkie pytania. Przydatne mogą okazać się np. materiały instruktażowe, które zaprezentują, jak działa produkt, albo zoptymalizowana strona internetowa, na której znajdują się np. opinie zadowolonych klientów czy sekcja FAQ.

Desire

Co powinieneś zrobić w momencie, gdy klient się zainteresował? Na tym etapie AIDA Model marketing powinien skupiać się na jeszcze dosadniejszym podkreślaniu unikalnych cech produktu, które pozwolą na wyróżnienie na tle konkurencji. Możesz również stworzyć poczucie pilności lub ekskluzywności, np. poprzez ograniczoną ofertę czasową czy limitowaną edycję, albo zainwestować w reklamy, które pokażą konsumentowi, jak dane rozwiązanie poprawi jego komfort życia.

Action

Czas na działania, które dadzą klientowi pewność, iż to właśnie Twoja oferta jest najlepsza i warto z niej skorzystać. Tutaj największą rolę odgrywają wezwania do działania (CTA), np. przycisk Kup Teraz w sklepie czy konkretne sformułowania w treściach, takie jak Sprawdź, Zobacz więcej, Kliknij itd. Aby zachęcić klienta do zakupu, powinieneś także zapewnić mu konkretne korzyści (np. darmową dostawę i gwarancję zwrotu pieniędzy), a także ułatwić proces (np. poprzez prosty i szybki formularz zamówienia). Nieocenionym wsparciem na tym etapie AIDA okażą się także maile reklamowe z kodami rabatowymi i bezpośrednimi linkami do produktów.

Jak mierzyć wyniki w metodzie AIDA?

W czym tkwi tajemnica sukcesu modelu AIDA? Reklama i mierzenie wyników, dzięki którym dowiesz się, czy Twoje przekazy marketingowe spełniają swoje zadanie i skłaniają klientów do podejmowania konkretnych działań. Tylko jak je mierzyć? Tutaj również przygotowaliśmy kilka wskazówek dla wszystkich z etapów tej metody.

Attention

Na tym etapie AIDA najistotniejszą rolę odgrywają takie wskaźniki jak liczba wyświetleń strony internetowej, a także współczynnik CTR dla reklam internetowych. Nieodzownym narzędziem, które pomoże Ci sprawdzać te parametry, jest Google Analytics – całkowicie darmowe rozwiązanie, zapewniające użytkownikom dostęp do ogromnych ilości informacji.

Interest

Aby dowiedzieć się, czy Twoje działania marketingowe wzbudzają zainteresowanie klientów, powinieneś wziąć pod uwagę czas, jaki spędzają na stronie internetowej, liczbę odsłon poszczególnych podstron z produktami, a także współczynnik odrzuceń. Tutaj również pomocny okaże się Google Analytics.

Desire

Po wzbudzeniu zainteresowania klientów konieczne będzie zmierzenie innych wskaźników, które są związane już bezpośrednio z działaniami podejmowanymi przez klienta. Nadrzędny w tym wypadku okazuje się współczynnik konwersji na stronie (np. dodanie produktów do koszyka, wysłanie formularza z zapytaniem itd.).

Action

Na ostatnim etapie AIDA Model marketingowe działania powoli dobiegają końca. W tym miejscu możesz już monitorować liczbę sfinalizowanych transakcji, a także średnie wartości zamówień klientów. W tym przypadku bezcenny okaże się również współczynnik konwersji.

Metoda AIDA czy inne rozwiązanie?

Model AIDA to niejedyna metoda umożliwiająca efektywniejszą komunikację z klientami oraz lepszą sprzedaż. Do Twojej dyspozycji są również inne, takie jak:

  • ACCA, który nieco przypomina model AIDA, ale jego kluczowym elementem jest etap zrozumienia, za pomocą którego jest możliwe przekonanie klienta do ostatecznego zakupu;
  • DAGMAR, czyli model, w którym najistotniejsze jest określenie celów reklamowych (np. zrozumienie przekazu czy świadomość marki);
  • Hierarchy of Effects, a więc model skupiający się na zmianie postaw klientów wobec marki, ich zaangażowaniu oraz lojalności.

Mimo ogromnej liczby możliwości to jednak AIDA model wciąż cieszy się największym zainteresowaniem wśród firm i marketerów, dlatego chcąc osiągnąć upragniony sukces, warto zacząć właśnie od niego.

AIDA, czyli Twój sposób na sukces

Mamy nadzieję, iż nasz poradnik ułatwi Ci planowanie przyszłych działań i projektowanie skutecznej strategii marketingowej. AIDA – co to takiego, już wiesz. Znasz też jej poszczególne etapy i sposoby na zainteresowanie klientów oraz wzbudzenie w nich pragnienia posiadania Twojego produktu lub zakupu usługi. Czas więc podjąć działania – o ile chcesz je wprowadzić w życie, skontaktuj się ze specjalistami Verseo!

Idź do oryginalnego materiału