Czym jest dark post?

verseo.pl 1 miesiąc temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Czym jest dark post?

  • Dark post – co to takiego?
  • Jakie korzyści dają dark posts?
    • 1. Precyzyjne targetowanie
    • 2. Większa skuteczność reklam
    • 3. Możliwość testowania reklam
    • 4. Unikanie nadmiaru postów
  • Czy black post ma jakieś wady?
    • 1. Brak widoczności na publicznym profilu
    • 2. Trudności w monitorowaniu
    • 3. Płatność
    • 4. Potencjalne problemy z wizerunkiem
  • Kiedy warto zdecydować się na facebookowy dark post?
    • Testowanie reklam
    • Kierowanie reklam do niszowych grup docelowych
    • Prowadzenie sezonowych kampanii
  • Jak tworzyć dark posts?
    • Skorzystaj ze wsparcia Verseo i prowadź skuteczne kampanie w social mediach!

Zamknij

Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy TikTok, dają ogromne możliwości związane z reklamowaniem produktów, usług i marek. Nic więc dziwnego, iż istnieje wiele metod promocji, które nierzadko różnią się od tych standardowych i powszechnie znanych. Należy do nich bez wątpienia dark post. Co to takiego, jakie są jego zalety i wady oraz kiedy warto z niego skorzystać? Sprawdźmy!

Dark post – co to takiego?

Dark post (albo black post) to wpis na portalu społecznościowym, który nie jest widoczny dla wszystkich osób obserwujących dany fanpage. Mogą go zobaczyć wyłącznie określone grupy odbiorców, wskazane przez publikującego. Pojawia się więc wyłącznie w news feedzie, najczęściej na Facebooku, umożliwiając promowanie konkretnych produktów i usług albo całej marki.

Mówiąc inaczej, dark posts to wszelkie publikacje będące ukrytą formą reklamy, trafiającą bezpośrednio do użytkowników spełniających określone kryteria, np. pod kątem demografii, lokalizacji, zainteresowań czy wcześniejszych zachowań w internecie (jak oglądanie w sklepie online konkretnego produktu).

Jakie korzyści dają dark posts?

Dark post może być znakomitym sposobem na promowanie produktów i usług, dlatego używa go coraz większa liczba firm i marketerów. Pozwala odejść od utartych schematów i standardowych metod działania, a także dostosować wpis do wybranej grupy docelowej, co może przynieść wiele korzyści dla firmy. Te najważniejsze to precyzyjne targetowanie, większa skuteczność i możliwość testowania reklam, a także unikanie nadmiaru postów.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

1. Precyzyjne targetowanie

Black post to najczęściej spersonalizowana reklama, która jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Jak wspomnieliśmy wcześniej, można wyświetlać ją tym użytkownikom, którzy znajdują się we właściwym przedziale reklamowym, wybranej lokalizacji, mają określone zainteresowania albo ich wcześniejsze zachowania w sieci wskazują wstępne zainteresowanie ofertą firmy. Mówiąc krótko, dzięki dark posts możesz dotrzeć do wybranej grupy docelowej bez konieczności publikowania wpisu dla całej społeczności, jaka zgromadziła się wokół Twojej marki.

2. Większa skuteczność reklam

Dzięki facebookowym dark postom jest możliwe zwiększenie skuteczności przekazów reklamowych, co oczywiście wynika przede wszystkim z kierowania ich do określonych grup odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Co więcej, metoda ta nie zaburza profilu działalności firmy i pozwala zachować spójność wpisów, które są publikowane na oficjalnym koncie firmowym.

3. Możliwość testowania reklam

Dark posty umożliwiają mierzenie skuteczności reklam, np. za pomocą testów A/B. Dzięki temu dużo łatwiej jest stwierdzić, która wersja wpisu będzie skuteczniejsza i którą lepiej opublikować np. na profilu ogólnym. Daje to duże możliwości w kontekście planowania przyszłych kampanii reklamowych – nie tylko w mediach społecznościowych.

4. Unikanie nadmiaru postów

Jeżeli marka prowadzi intensywne kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, najczęściej pragnie zachować spójny charakter wpisów. Tymczasem dark posty – ze względu na swoje ukierunkowanie w stronę konkretnych grup docelowych, a nie ogółu – mogą nieco odbiegać formą czy zawartością od tych standardowych. Na szczęście nie pojawiają się one publicznie, co pozwala uniknąć nadmiaru postów i tym samym „zmęczenia” użytkowników.

Czy black post ma jakieś wady?

Oczywiście tam, gdzie zalety, muszą być i wady – nie inaczej jest w przypadku dark post. Facebook to specyficzne miejsce, gdzie trzeba bardzo rozważnie planować rodzaj i zawartość wpisów, a wszelkie błędy mogą skutkować potencjalnymi problemami z wizerunkiem. Co więcej, do wad black postów zaliczamy także trudność w monitorowaniu efektów czy cenę, jaką w większości przypadków trzeba za nie zapłacić.

1. Brak widoczności na publicznym profilu

Ze względu na to, iż dark posty nie są widoczne publicznie na firmowym profilu, uniemożliwiają budowanie otwartej komunikacji z szeroką grupą odbiorców. Mogą wręcz tworzyć wrażenie, iż marka prowadzi różne kampanie i kieruje odmienne przekazy do różnych osób. To, co jest zaletą, może więc jednocześnie okazać się wadą, dlatego warto bardzo rozważnie korzystać z tej metody.

2. Trudności w monitorowaniu

Jeżeli miejscem Twojego działania jest Facebook, dark post prawdopodobnie trafi do stosunkowo wąskiej grupy odbiorców. To z kolei wiąże się z dużo mniejszą liczbą komentarzy, polubień czy udostępnień. Ograniczona liczba informacji zwrotnych może znacząco utrudnić ocenę skuteczności przekazów marketingowych oraz odbioru marki.

3. Płatność

Chcesz stworzyć dark post? Facebook daje taką możliwość w Menedżerze Reklam, co jednak wiąże się z dodatkowym kosztem. Takie wpisy są płatne, dlatego musisz przygotować się na dodatkowe wydatki. Alternatywą jest skorzystanie z Creator Studio i kierowanie postów do ograniczonej grupy odbiorców, co jednak może okazać się dużo bardziej czasochłonne.

4. Potencjalne problemy z wizerunkiem

Choć dark posts nie są widoczne dla wszystkich, istnieje pewne ryzyko, iż zostaną „odkryte” przez innych użytkowników. Może to doprowadzić do oskarżeń o brak spójności albo manipulację, na czym ucierpi wizerunek firmy. Taka sytuacja zdarza się stosunkowo rzadko, jednak na etapie planowania strategii w social mediach warto wziąć tę ewentualność pod uwagę.

Kiedy warto zdecydować się na facebookowy dark post?

Planujesz publikację dark postów? Co to takiego – już wiesz. Warto jeszcze sprawdzić, kiedy taka forma reklamy może okazać się najbardziej skuteczna. Najczęściej wykorzystuje się ją do testowania przekazów marketingowych, kierowania ich do niszowych grup odbiorców albo promowania sezonowych produktów lub usług.

Testowanie reklam

Jak wspomnieliśmy wcześniej, dark posts to znakomity sposób na przetestowanie skuteczności różnych wariantów wpisów. o ile więc jesteś na etapie rozpoczynania nowej kampanii i zastanawiasz się, jakie rozwiązanie będzie najskuteczniejsze, metoda ta prawdopodobnie pomoże Ci rozwiać wszelkie wątpliwości.

Kierowanie reklam do niszowych grup docelowych

Co zrobić w sytuacji, gdy znaczna część Twojej społeczności nie jest aktywna na firmowym profilu facebookowym? Dark posty to najlepsza odpowiedź – dzięki nim dotrzesz do niszowych grup odbiorców i zyskasz możliwość zainteresowania ich swoimi produktami czy usługami.

Prowadzenie sezonowych kampanii

Black posty mogą także pomagać w promowaniu kampanii sezonowych lub czasowych, w przypadku których nie jest wymagane, by konkretne wpisy znalazły się na głównym profilu. Co więcej, ukryte wpisy dają bardzo dużą elastyczność i możliwość precyzyjnego docierania do odpowiednich odbiorców w decydujących momentach.

Jak tworzyć dark posts?

Jeżeli zastanawiasz się, jak stworzyć swojego pierwszego dark posta, Facebook zapewnia w tym zakresie pełne wsparcie. Wystarczy tylko:

  • zalogować się do Menedżera Reklam;
  • stworzyć nową kampanię reklamową i wybrać jej cel (np. zwiększenie ruchu lub sprzedaż);
  • stworzyć reklamę i w opcjach Ustawienia prywatności określić grupę odbiorców, np. pod kątem wieku, płci, lokalizacji, zainteresowań czy zachowań;
  • skonfigurować budżet i harmonogram wyświetlania;
  • zatwierdzić kampanię.

Oczywiście musisz pamiętać, iż choć dark post może być rewelacyjnym rozwiązaniem do promowania produktów, usług lub całej marki, bywa ryzykownym przedsięwzięciem. Z tego powodu warto uniknąć potencjalnego ryzyka i powierzyć swoją kampanię doświadczonym specjalistom.

Skorzystaj ze wsparcia Verseo i prowadź skuteczne kampanie w social mediach!

W Verseo oferujemy kompleksowe usługi w zakresie Facebook Ads, zapewniając wsparcie firmom pragnącym docierać do większej grupy odbiorców i efektywniej promować swoje produkty lub usługi. Działamy na podstawie wypracowanej w ciągu wielu lat metody, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie do tworzenia oraz prowadzenia efektywnych kampanii reklamowych. Pamiętaj – media społecznościowe, w połączeniu z pozycjonowaniem czy reklamą PPC, mogą przynieść Ci znakomite efekty w stosunkowo krótkim czasie!

Idź do oryginalnego materiału