Budimex zakończył prace przy poprawie dostępu kolejowego do Portu Gdynia. Dzięki tym modernizacjom już niedługo do portu będą mogły dojeżdżać dłuższe, bo aż 750-metrowe pociągi transportujące towary, oraz znacznie zwiększy się przepustowość i efektywność obsługi logistycznej.
W prace modernizacyjne zaangażowane było blisko 600 osób oraz 200 jednostek sprzętowych, obejmowały oneunowocześnienie 115 km torów, montaż 359 rozjazdów oraz elektryfikację dojazdów do portu.
– Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex – mówi Piotr Czupryn, Dyrektor Kontaktu Budimex SA.
Dzięki poprawie węzła kolejowego zwiększyła się liczba obsługiwanych pociągów, jednocześnie skróceniu uległ czas trwania obsługi ładunków. Inwestycja wpłynęła na znaczną poprawę możliwości transportowych w tej części Polski, co niebawem przełoży się nie tylko na rozwój miasta i regionu, ale również całego krajowego transportu. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, dwie nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo.
– Zakończenie prac na kontrakcie w Gdyni jest nie tylko dowodem naszej determinacji i kompetencji, ale także istotnym wkładem w rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość pociągów. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej – mówi Dariusz Taraszkiewicz – Dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimeksu SA.
Projekt o wartości 1,9 miliarda złotych netto, współfinansowany ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, znacząco poprawi dostęp do nabrzeży portowych oraz usprawni transport kolejowy w jednym z najważniejszych portów morskich w kraju.
fot. Budimex