Port Szczecin – Świnoujście podsumowuje 2024 rok

2 dni temu

Rok 2024 w portach Szczecin i Świnoujście minął pod znakiem dynamicznych zmian, znaczących inwestycji oraz ambitnych planów na przyszłość. Wprowadzone projekty i pokonanie spadkowych trendów pozwoliły spojrzeć na miniony rok z umiarkowanym optymizmem, mimo wyzwań stojących przed sektorem morskim.

Port Szczecin kontynuował swoją strategię modernizacji i rozwoju. najważniejsze projekty obejmowały:

  • Rozbudowę sektora Off-shore Wind, wspierając rozwój odnawialnych źródeł energii.
  • Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, mający zwiększyć możliwości przeładunkowe i konkurencyjność portów.
  • Modernizację nabrzeży w Szczecinie i rozwój infrastruktury portowej, w tym drugie stanowisko w terminalu LNG.
  • Realizację projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, wspierających ekologiczne i innowacyjne rozwiązania.

– Nasze działania w 2024 roku miały na celu nie tylko zwiększenie przepustowości portów, ale również dążenie do bardziej zrównoważonego i zielonego rozwoju- podkreśla zarząd portu.

Spadek z optymizmem w tle

Rok 2024 zakończył się przeładunkiem na poziomie 32,3 mln ton, co oznacza spadek o 8,5% w porównaniu do 2023 roku. Mimo tego wyniku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podkreśla pozytywne aspekty.

– Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy- wyjaśnia Jarosław Siergiej, prezes zarządu.

Trudności w przeładunkach były związane głównie z zakończeniem importu węgla z Rosji, wynikającym z embarga, oraz spadkiem tranzytu ukraińskich towarów. Te czynniki spowodowały spadki przeładunków od końca 2022 roku, które utrzymywały się przez cały 2023 rok i pierwsze półrocze 2024. Dopiero w drugiej połowie roku udało się zahamować tę tendencję.

Zarząd portów z nadzieją patrzy na rok 2025. Wzrost oczekiwany jest w sektorze paliw, w tym gazu LNG. W pierwszych tygodniach stycznia zaplanowano pięć dostaw LNG, z czego cztery przypłyną z USA, a jedna z Kataru.

Optymizmem napawa również wzrost przeładunków drobnicy promowej, szczególnie przewozów ro-ro, które stanowią niemal połowę całkowitych przeładunków portu. Po kilku latach spadków w tym segmencie, rok 2024 przyniósł odbicie.

fot: ZMPSiŚ

Idź do oryginalnego materiału