Dziecięcy Telefon Zaufania jest dla Ciebie

2 dni temu

Przemoc rówieśnicza, hejt, dyskryminacja, brak zrozumienie ze strony dorosłych generują silny stres. Dlatego warto o swoich problemach rozmawiać. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka 800 12 12 12 oraz czat internetowy to darmowe, anonimowe wsparcie dla dzieci i młodzieży. Opowiemy Ci o tym, jak działa.

W życiu każdej młodej osoby mogą zdarzyć się chwile, kiedy czuje się przytłoczona i potrzebuje wsparcia. W takich momentach zwraca się do rodziny, znajomych, ale może korzystać także z innych form wsparcia. Czasami po prostu łatwiej jest otworzyć się przed osobą, która spojrzy na problem z innej perspektywy.

Może zastanawiasz się nad skorzystaniem z telefonu zaufania, ale w Twojej głowie pojawia się wiele pytań: czy to naprawdę działa? Jak wygląda rozmowa? Czy mam pewność, iż moje problemy zostaną wysłuchane?

Pamiętaj, iż to zupełnie naturalne czuć lęk lub niepewność. Aby rozwiać wątpliwości i dodać Tobie otuchy, przygotowaliśmy poradnik, w którym konsultant Dziecięcego Telefonu Zaufania 800 12 12 12 odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania.

Jak działa telefon zaufania?

Dziecięcy Telefon Zaufania jest całodobowy. Na każdej zmianie jest dostępnych kilkoro specjalistów, którzy są gotowi odebrać telefon od każdego dziecka, które w danym momencie potrzebuje wsparcia czy pomocy.

Telefon 800 12 12 12 oraz czat internetowy czat.brpd.gov.pl jest darmowy, w związku z czym niezależnie od miejsca, czasu czy sytuacji można podzielić się tu swoimi trudnymi przeżyciami.

Kto odbiera połączenia?

W Dziecięcym Telefonie Zaufania pracują psycholodzy i pedagodzy. Wielu specjalistów, poza tytułem magistra psychologii lub pedagogiki, ma też dodatkowe kwalifikacje z obszaru pomocy psychologicznej.

Co, jeżeli zadzwonię o 2. w nocy? Czy ktoś odbierze telefon?

Nasz telefon działa całodobowo. W razie kryzysu o każdej porze można liczyć na rozmowę z konsultantem. Różnego rodzaju trudności często nasilają się w godzinach wieczornych lub nocnych. Zdajemy sobie jednak sprawę, iż nie każda osoba ma odpowiednie warunki, by nocą komfortowo rozmawiać telefonicznie z konsultantem. Dlatego poza samym telefonem obsługujemy również czat internetowy.

Z jakimi problemami można się do nas zgłosić?

Na Dziecięcy Telefon Zaufania można zadzwonić w każdej kwestii, która sprawia Ci trudność. Można zgłosić się, poszukując porady w kontekście trudności z radzeniem sobie z emocjami, rozmowy o problemach w relacjach czy wsparcia w trudnym czasie. Jesteśmy tu, żeby wysłuchać, wesprzeć i wspólnie odpowiedzieć na pytanie: jak poradzić sobie w danej sytuacji?

Czy mogę zadzwonić, jeżeli mój problem nie wydaje się „poważny”?

Powaga problemu nie podlega ocenie. jeżeli coś jest dla Ciebie trudne, to daj nam znać i chętnie porozmawiamy.

Czy jestem anonimowy? Muszę podać swoje dane?

Dzwoniąc na Dziecięcy Telefon Zaufania możemy zachować anonimowość. Rozpoczynając rozmowę, nie musisz się przedstawiać ani podawać swoich danych. By poczuć się bardziej komfortowo możesz również posługiwać się dowolnie wybranym imieniem czy nickiem.

Czy ktoś dowie się o moim telefonie do Was?

Telefon i czat są anonimowe. Istnieją jednak wyjątkowe sytuacje, kiedy niezbędne jest powiadomienie odpowiednich służb. To sytuacje, w których priorytetem jest dla nas ratowanie ludzkiego życia.

Czy rozmowy są nagrywane?

Tak. Jednak nagrania tych rozmów nie są w żaden sposób przetwarzane ani przekazywane dalej. Nagrania wykorzystuje się jedynie w wyjątkowych sytuacjach: gdy chodzi o Wasze bezpieczeństwo, zagrożone jest życie lub zdrowie, bądź w przypadku superwizji, czyli sprawdzenia z doświadczonym psychologiem jakości udzielanego przez nas wsparcia.

Co zrobić, jeżeli linia jest zajęta?

Pracujemy całą dobę, 7 dni w tygodniu. Niezależnie od godziny na zmianie jest kilka osób gotowych odbierać Wasze telefony i czaty, w trosce o możliwe krótki czas oczekiwania na połączenie. jeżeli jednak zdarzy się sytuacja, iż każdy z konsultantów jest zajęty, warto ponowić kontakt po 10-15 minutach.

Jak długo trwa rozmowa?

Rozmowa trwa tyle, ile potrzeba. jeżeli problem jest złożony, wymaga to odpowiednio długiego czasu w jego omówienie. Staramy się jednak nie przekraczać granicy około 50-60 minut, minimalizując tym samym ryzyko przeciążenia linii.

Czy mogę prosić o pomoc w sprawie kogoś innego, np. przyjaciela lub mamy, taty?

Przede wszystkim naszą rolą, jako konsultantów Dziecięcego Telefonu Zaufania, jest to, żeby zadbać o odpowiednie wsparcie dla młodej osoby dzwoniącej, która często jest obciążona trudnościami swoich bliskich.

Jak najbardziej możemy omówić to, w jaki sposób możesz wesprzeć bliską Ci osobę, jednocześnie nie obarczając Cię nadmierną odpowiedzialnością za sytuację. jeżeli osoba bliska potrzebuje pomocy, to śmiało przekaż jej kontakt do nas. Chętnie z nią porozmawiamy i spróbujemy odpowiednio wesprzeć.

Co się stanie, jeżeli opowiem o przemocy w rodzinie lub innym poważnym problemie?

Naszym głównym zadaniem jest dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. jeżeli dzieje się coś złego (np. w rodzinie ktoś stosuje przemoc względem dziecka), to w pierwszej kolejności staramy się zadbać o bezpieczeństwo zagrożonej osoby. W takich sytuacjach w zależności od tego, w jakim miejscu czy stanie jest osoba, która się z nami kontaktuje, możemy zawiadomić: zaufanego opiekuna w otoczeniu dziecka, nawiązać współpracę z policją, ośrodkiem pomocy społecznej, wezwać pogotowie ratunkowe bądź przekazać sprawę do innych działów Biura RPD.

Czy mogę zadzwonić kilka razy, jeżeli przez cały czas potrzebuję pomocy?

Jeśli dzieje się coś, z czym sobie nie radzisz, jak najbardziej możesz do nas zadzwonić kilkukrotnie. Jednocześnie ze względu na specyfikę rozmów telefonicznych lub przez czat, nie jest to w stanie zastąpić regularnych oddziaływań (np. psychoterapii).

Naszym celem jest pomoc w postawieniu pierwszych kroków w kontekście zadbania o Twoje zdrowie psychiczne. W toku rozmowy szukamy dostępnych strategii działania i sposobów radzenia sobie. W razie potrzeby możemy także omówić dalsze ścieżki postępowania np. zapis do psychologa, psychoterapeuty czy przebieg takiej konsultacji.

Czy telefon jest przeznaczony tylko dla dzieci i młodzieży, czy także dla dorosłych w sprawach osób młodych?

Dziecięcy Telefon Zaufania jest przeznaczony przede wszystkim dla dzieci i młodzieży w kryzysie. Są jednak sytuacje, kiedy rodzic, opiekun czy nauczyciel potrzebuje porady w kontekście tego, jak najlepiej pomóc dziecku w kryzysie i wtedy jak najbardziej ten telefon jest też dla nich dostępny.Biuro

Idź do oryginalnego materiału