Po trzech latach wojny odbudowa Ukrainy staje się jednym z kluczowych tematów w Europie. Polska, ze swoją strategiczną lokalizacją i rozwiniętym sektorem logistycznym, może odegrać w tym procesie bardzo istotną rolę. Eksperci zgodnie podkreślają, iż nasz kraj stanie się hubem logistycznym, przez który będą przechodziły surowce, materiały budowlane i sprzęt potrzebny do odbudowy zniszczonych miast i infrastruktury.
Jednym z liderów branży logistycznej w Polsce jest Grupa CSL, której prezes Laura Hołowacz podkreśla, iż polskie firmy już przygotowują się na ten moment i mają opracowane konkretne plany działania.
— Polska będzie z pewnością hubem logistycznym dla odbudowy Ukrainy. Duża część firm będzie korzystała z terminali, z magazynów i o ile chodzi o granicę wschodnią, to w tym projekcie przesunie się aż do granicy naszej zachodniej, czyli obejmie całą Polskę – mówi Laura Hołowacz.
Czy Polska jest gotowa na logistyczne wyzwanie?
Jednym z wyzwań będzie infrastruktura transportowa. Firmy logistyczne muszą być gotowe na wzmożony ruch towarowy oraz zapewnienie sprawnych dostaw do Ukrainy. Istotną rolę odegrają terminale przeładunkowe, magazyny oraz rozwiązania intermodalne łączące transport kolejowy, drogowy i morski.
— „Brakuje magazynów, brakuje różnych miejsc składowania towarów, aby w odpowiedni sposób przewieźć je do miejsc na Ukrainie – zaznacza prezes CSL.
Sytuacja jest dynamiczna, a polskie firmy muszą być gotowe na szybkie działania. W przypadku zakończenia wojny w Ukrainie w krótkim czasie nastąpi masowa odbudowa miast, co oznacza konieczność natychmiastowego uruchomienia sprawnych kanałów dostaw.
— Jesteśmy w gotowości i w zakresie naszych usług już teraz możemy współpracować, świadczyć usługi, jesteśmy też zwinni, gwałtownie działamy. Kiedy wybuchła wojna, również obsługiwaliśmy klientów, choć nie było to łatwe ze względu na brak infrastruktury – wyjaśnia Laura Hołowacz.
Aby sprostać nowym wyzwaniom, konieczne są inwestycje w infrastrukturę. Już teraz w Polsce rozwijane są terminale przeładunkowe i centra logistyczne, które w przyszłości będą najważniejsze dla odbudowy Ukrainy. W tym kontekście istotnym projektem jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu, który ma znacząco zwiększyć możliwości transportowe regionu.
— Terminal jest potrzebny, bo jest dużo towarów. Polska leży na ważnej osi transportowej północ-południe i ta infrastruktura sprzyja temu, abyśmy byli logistycznym centrum Europy – mówi Hołowacz.
Nie bez znaczenia pozostaje również kooperacja międzynarodowa oraz wsparcie instytucji unijnych. UE zapowiedziała już znaczne środki na odbudowę Ukrainy, a polskie firmy mogą liczyć na preferencyjne warunki uczestnictwa w tych projektach.
Szansa dla polskich przedsiębiorców
Zaangażowanie Polski w odbudowę Ukrainy to także ogromna szansa dla krajowych firm budowlanych, transportowych i produkcyjnych. Możliwość uczestniczenia w tak dużym projekcie otwiera przed nimi nowe rynki i perspektywy rozwoju.
— Polskie firmy na pewno będą mogły uczestniczyć w odbudowie Ukrainy, ale pytanie brzmi, czy na preferencyjnych warunkach – zastanawia się Pani Prezes Grupy CSL.
Polska stoi przed ogromną szansą, by stać się ogniwem w łańcuchu odbudowy Ukrainy. Zarówno infrastruktura, doświadczenie w logistyce oraz strategiczne położenie mogą sprawić, iż nasz kraj będzie głównym hubem transportowym i dystrybucyjnym dla całej Europy Wschodniej.
zdjęcie ilustracyjne, envato.elements