33 lata historii, miliony ton przeładowanych towarów i symboliczne momenty, które budują pozycję lidera – tak można podsumować działalność Fast Terminals. To pierwszy w polskich portach terminal wybudowany przy Nabrzeżu Belgijskim w Szczecinie.
Na początku 2025 roku firma świętowała przeładunek 10-milionowej tony, która symbolicznie zamyka jeden rozdział i otwiera kolejny w historii terminala.
21 marca 1992 roku terminal obsłużył swój pierwszy statek – „Martrans”. Na jego pokład załadowano 500 ton katod miedziowych KGHM. Był to początek działalności spółki powołanej w formie joint-venture przez angielską firmę Fast Shipping i Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście. Terminal, zbudowany przy Nabrzeżu Belgijskim i gwałtownie zyskał renomę jako ogniwo w łańcuchu logistycznym eksportu i importu przez polskie porty.
Od samego początku Fast Terminals był powiązany z linią żeglugową Fast Lines, założoną przez Hermana Scheersa z Antwerpii. Dziś linia ta jest ostatnią regularną linią drobnicową operującą ze Szczecina.
Terminal rozwijał się dynamicznie, przechodząc przez różne etapy. Początkowo koncentrował się na ładunkach eksportowych, jednak z czasem, w wyniku zmian gospodarczych, jego działalność przesunęła się w stronę importu. W 2007 roku belgijska firma Fast Lines przejęła pełną kontrolę nad terminalem, wykupując udziały Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście.
W 2016 roku nazwa Fast Terminals zyskała nowe znaczenie dzięki realizacji inwestycji na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Powstał tam nowy terminal z magazynem przystosowanym do obsługi ładunków masowych.
Firma pozostała w rękach rodziny Scheersów, której kolejne pokolenie konsekwentnie rozwija działalność spółki. Na początku 2025 roku Fast Terminals osiągnął przeładunek 10-milionowej tony. Jubileuszowy ładunek – wiązka stali wyprodukowana w hucie ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza – został załadowany na statek „Fast Sim”, należący do Fast Lines, i wysłany do angielskiego portu.
– Mamy poczucie, iż ta cezura to istotny punkt w historii firmy. I ta historia już teraz pisze się dalej – podkreśla Piotr Maj, Prezes Zarządu Fast Terminals.
Rok 2024 Fast Terminals zakończył wzrostem przeładunków na poziomie blisko 42%. Spółka jest w tej chwili największym przeładowcą drewna w szczecińskim porcie i stale rozwija swoje możliwości. Firma inwestuje w infrastrukturę i ulepszenia operacyjne, jednocześnie pozostając kluczowym elementem w logistyce regionalnej i międzynarodowej.
zdjęcia autorstwa Piotra Wasila, pracownika Fast Terminals