Gdynia – brama do świata: Ruszył sezon wycieczkowców

15 godzin temu

Od końca kwietnia do końca października Port Gdynia staje się przystanią dla tysięcy turystów z całego świata. Sezon wycieczkowców 2025 właśnie się rozpoczął i zapowiada się naprawdę imponująco. Pierwszym statkiem, który zawinął do gdyńskiego portu 29 kwietnia, był AIDAmar – kolos o długości 253 metrów, mogący zabrać na pokład ponad 2,5 tysiąca pasażerów i 600 członków załogi.

Rekordowy sezon w Porcie Gdynia

Tegoroczny sezon potrwa do 30 października i będzie tym samym dłuższy niż poprzedni. W planach jest aż 51 zawinięć, czyli o dziewięć więcej niż w 2024 roku. To potwierdza, iż Gdynia coraz mocniej zaznacza swoją obecność na mapie europejskich portów wycieczkowych. A co najważniejsze – wiele tych wizyt to powroty, co znaczy, iż operatorzy rejsów cenią sobie dobrą organizację i gościnność miasta. Przykładem jest choćby niemiecki operator AIDA Cruises, który zawinie do Gdyni aż 13 razy.

Nowości sezonu – luksus i innowacje

Wśród tegorocznych nowości warto zwrócić uwagę na dwie debiutujące jednostki. Pierwsza z nich to ILMA – luksusowy statek należący do linii The Ritz-Carlton Yacht Collection, który ma zawinąć do Gdyni w lipcu. Druga – Norwegian Prima – pojawi się w porcie w październiku. Obie jednostki wyróżniają się nowoczesnym designem, wyrafinowanym wystrojem i ofertą skierowaną do wymagających klientów, którzy oczekują czegoś więcej niż tylko podróży.

Największy gigant sezonu

Nie zabraknie też rekordzisty. Najdłuższym statkiem tego sezonu będzie Celebrity Eclipse, mierzący ponad 317 metrów. Dla porównania to prawie tyle, ile mierzy wieża Eiffla. Ten pływający kurort może przyjąć ponad 3 tysiące pasażerów i oferuje takie udogodnienia jak teatr, baseny, spa, a choćby symulatory golfowe. To zdecydowanie coś więcej niż transport morski – to wakacje w ruchu, z widokiem zmieniającym się każdego dnia.

Miejsce spotkań historii i nowoczesności

Wszystkie statki będą cumować przy Nabrzeżu Francuskim, tuż obok Muzeum Emigracji – miejscu symbolicznym dla historii Gdyni i całej Polski. To właśnie stąd w XX wieku wielu Polaków ruszało w nieznane, szukając nowego życia w Ameryce czy Australii. Dziś w to samo miejsce przypływają goście z całego świata, choć ich podróż to raczej przyjemna przygoda niż rozstanie na zawsze.

Zysk dla miasta i mieszkańców

Sezon wycieczkowców to nie tylko widowisko, ale także realne korzyści dla miasta i regionu. Każdy taki statek to średnio kilka tysięcy pasażerów, którzy choć na kilka godzin schodzą na ląd, by zwiedzić Trójmiasto. Odwiedzają gdańską starówkę, sopockie molo czy Akwarium Gdyńskie. Wydają pieniądze w restauracjach, sklepach z pamiątkami, korzystają z lokalnych atrakcji. To bezpośredni zastrzyk dla gospodarki, a także promocja regionu na międzynarodową skalę.

Przyszłość morska Gdyni

Zainteresowanie Gdynią wśród armatorów rośnie, również dzięki inwestycjom w infrastrukturę portową. Port rozwija się dynamicznie, stawiając na nowoczesne rozwiązania, bezpieczeństwo i ekologię. W perspektywie kilku lat planowane są kolejne udogodnienia dla dużych jednostek, co może jeszcze bardziej zwiększyć liczbę zawinięć.

Dla tych, którzy marzą o morzu

Harmonogram zawinięć statków wycieczkowych do Portu Gdynia w okresie 2025 jest na bieżąco aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej Portu Gdynia. Regularność oraz różnorodność jednostek wpływających do Gdyni świadczą o rosnącej atrakcyjności portu jako punktu na trasie rejsów bałtyckich.

Z punktu widzenia operatorów turystyki morskiej oraz branży portowej, rozwój tego segmentu stanowi istotny element strategii dywersyfikacji działalności, przyczyniając się do zwiększenia liczby pasażerów tranzytowych, a w dłuższej perspektywie — do intensyfikacji współpracy z globalnymi armatorami. Port Gdynia, rozwijając infrastrukturę i podnosząc standardy obsługi jednostek pasażerskich, umacnia swoją pozycję na mapie europejskich portów cruise, wspierając jednocześnie promocję regionu i lokalnej gospodarki.

Foto: Port Gdynia

Idź do oryginalnego materiału