Ghostwriter – kim jest i czym się zajmuje?

verseo.pl 4 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Ghostwriter – kim jest i czym się zajmuje?

  • Ghostwriting – co to jest?
  • Ghostwriter – co to oznacza?
  • Czym zajmuje się ghostwriter?
  • Ghostwriter, content writer i copywriter – czym się różnią?
  • Czy ghostwriting jest legalny?
  • Jakie umiejętności powinien mieć ghostwriter?
  • Ghostwriter – praca. Czy się opłaca?

Zamknij

Ghostwriter, czyli tzw. autor widmo, to dość interesujące zagadnienie w dziedzinie tworzenia treści i kreowania contentu. Kim dokładnie jest ghostwriter i czym się zajmuje? Co odróżnia go od copywritera?

Ghostwriting – co to jest?

Ghostwriting to forma tworzenia treści, takich jak np. książki, piosenki czy przemówienia, ale na zlecenie innych osób. Oznacza to, iż ghostwriter przygotowuje taką treść, ale zrzeka się do niej całkowitych praw. W związku z tym za autora danego dzieła uznaje się zleceniodawcę, np. piosenkarza.

Ghostwriter – co to oznacza?

Ghostwriter to osoba zajmująca się ghostwritingiem. Zawód ten określa się również jako „autora widmo” ze względu na fakt, iż ghostwriter nie podpisuje się pod swoim dziełem. Z angielskiego słowo stanowi połączenie dwóch wyrazów: ghost, czyli duch oraz writer, czyli pisarz. Z usług ghostwritera korzystają m.in. celebryci, politycy czy przedsiębiorcy.

Czym zajmuje się ghostwriter?

Ghostwriter może tworzyć różne formy treści – wszystko zależy od specyfiki danych potrzeb oraz tego, kto i z jaką prośbą zwraca się do ghostwritera.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Najczęściej autorzy widmo tworzą:

  • książki/e-booki – ghostwriterzy często piszą książki dla osób, które nie mają czasu, umiejętności lub chęci, aby stworzyć własny tekst; mogą pisać autobiografie, książki fachowe, powieści czy poradniki;
  • artykuły blogowe lub do magazynów – ghostwriterzy pracują nad przygotowaniem takiej treści, która następnie jest publikowana jako własność danej marki lub sygnowana imieniem i nazwiskiem klienta;
  • przemówienia – ghostwriterzy tworzą również treść przemówień; jest to szczególnie popularne w świecie polityki i biznesu;
  • scenariusze – ghostwriterzy mogą pisać również scenariusze do filmów czy seriali;
  • listy motywacyjne – piszą także listy motywacyjne, pod którymi podpisują się klienci;
  • dzieła artystyczne – ghostwriterzy tworzą także poezję, piszą piosenki czy inne formy wyrazu artystycznego przekazywanego dzięki treści.

Ghostwriterzy mogą adekwatnie odciążyć klienta w każdym obszarze, gdzie potrzebne jest stworzenie czegoś dzięki słowa.

Ghostwriter, content writer i copywriter – czym się różnią?

Różnice pomiędzy tymi specjalizacjami są dość istotne. Najłatwiej odróżnić ghostwritera od copywritera, nieco trudniej jest w sytuacji ghostwriter kontra content writer. Poznaj różnice między tymi zawodami.

GhostwriterContent writerCopywriter
Pozostaje anonimowy, zawsze tworzy treść, pod którą podpisuje się klient lub markaCzasem pozostaje anonimowy (wówczas świadczy usługi jako ghostwriter), ale może również być wymieniony z imienia i nazwiska jako autor treściZazwyczaj jest wymieniony z imienia i nazwiska lub wiedza o autorze treści jest powszechnie dostępna
Tworzy dłuższe treści, o różnych formatach: książki, przemówienia, piosenki, listy i inneTworzy dłuższe treści, m.in. e-booki, raporty, artykuły skoncentrowane na wartościach edukacyjnych, informacyjnych czy inspirujących. Tworzy również treści pod SEO oraz na media społecznościoweTworzy krótsze formy treści, odpowiada przede wszystkim za content kreatywny, tj. tworzenie haseł reklamowych, sloganów, treści reklamowych i sprzedażowych
Musi wejść w rolę klienta i przekazać treść tak, aby była spójna ze stylem komunikacji zleceniodawcyDopasowuje styl komunikacji do grupy odbiorców i tonu markiStosuje techniki perswazji

Czy ghostwriting jest legalny?

Sprawa związana z ghostwritingiem jest nieco skomplikowana. W świetle polskiego prawa występuje prawo majątkowe i osobiste.

Prawa majątkowe są zbywalne – oznacza to, iż można własne dzieło sprzedać innej osobie na jej użytek. Z kolei prawa osobiste – te są niezbywalne. W praktyce określa to prawo autora do podpisania utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem. W przeciwieństwie do praw majątkowych prawo osobiste nie wygasa nigdy i nie jest ograniczone w czasie.

W związku z tym w umowach zawieranych z ghostwriterami często pojawiają się zapisy, które szeroko omawiają możliwość ingerowania zleceniobiorcy w dzieło (m.in. możliwość modyfikacji), a także uwzględniają liczne obszary eksploatacji.

Jednocześnie są stosowane zapisy o zrzeczeniu się ghostwritera do roszczeń finansowych, np. w sytuacji, gdy dzieło odniesie sukces finansowy. Umowy takie zwykle zawierają również klauzulę poufności o autorze dzieła, a także zobowiązanie się do niewykonywania swoich praw osobistych pod rygorem kary finansowej.

Jakie umiejętności powinien mieć ghostwriter?

Ghostwriter to przede wszystkim mistrz słowa, a więc powinien odznaczać się znajomością nienagannej polszczyzny i mieć lekkość w operowaniu słowem. Ze względu na konieczność „wczucia się” w daną osobę i jej styl, empatia będzie bardzo pomocną cechą.

Inne istotne umiejętności:

  • dogłębne przeprowadzanie researchu;
  • dobra analiza źródeł;
  • umiejętności komunikacyjne;
  • dobra organizacja czasu i umiejętność zarządzania projektami;
  • umiejętność konstruowania koncepcji i struktury treści (w jaki sposób treść będzie rozłożona krok po kroku, konspekt);
  • otwartość na różne formy tworzenia treści;
  • znajomość narzędzi ułatwiających edycję i korektę tekstu.

Ghostwriterzy muszą mieć umiejętności pisarskie, badawcze, komunikacyjne, organizacyjne i redakcyjne, aby tworzyć treści, które odpowiadają potrzebom klienta i wspomagają realizację jego celów.

Ghostwriter – praca. Czy się opłaca?

Na rynku jest bardzo duże zapotrzebowanie na ghostwriterów. Szczególnie w czasach, gdy wiele osób stawia nacisk na rozwój marki osobistej i tworzenie własnych produktów, budujących wizerunek eksperta, np. e-booków czy książek.

Oprócz tego ghostwriterzy odgrywają niezwykle istotną rolę m.in. w świecie polityki i biznesu, przygotowując przemówienia. Możliwość współpracy z takim sektorem daje również duże możliwości zarobkowe.

Wyzwaniem takiej pracy mogą być np. przerwy w zleceniach, czyli brak stałego i pewnego źródła dochodu czy brak uznania – ostatecznie ghostwriterzy nie są wymieniani jako twórcy końcowi dzieła. Plusem z kolei, oprócz zarobków, jest także możliwość współpracy przy zróżnicowanych projektach.

Idź do oryginalnego materiału