Zarząd Grupy Azoty poinformował o przyjęciu koncepcji integracji działalności logistycznej w ramach Grupy Kapitałowej. Rezultatem działań będzie zwiększenie efektywności i pełne wykorzystanie potencjału posiadanej infrastruktury, w tym portów morskich. Umożliwi to również realizacje szerszych usług dla klientów zewnętrznych.
W wydanym komunikacie Grupa Azoty powiadamia o podjęciu uchwały przez zarząd spółki oraz dedykowanym zespole, który będzie pracował nad docelowym modelem integracji. Zespół realizować będzie aspekty w zakresie centralizacji logistyki. Prace już trwają, a zatwierdzenie harmonogramu zaplanowano na trzeci kwartał 2025 roku.
W toku prac mają zostać opracowane rekomendacje dotyczące przyszłości spółek związanych z logistyką oraz możliwości wydzielenia procesów logistycznych. Grupa Azoty posiada rozbudowaną infrastrukturę, obejmującą m.in. spółkę kolejową Grupa Azoty Koltar oraz porty morskie w Gdańsku, Gdyni i Policach. Istotnym elementem jest również terminal przeładunkowy LHS w Grupie Azoty Siarkopol.
– Od kilku miesięcy wskazujemy, iż obszary logistyczne będą odgrywać zdecydowanie większą niż
dotychczas rolę w biznesie Grupy Azoty. Mamy na myśli zarówno nasze tereny portowe […], ale też
naszą infrastrukturę kolejową – mówi Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., odpowiedzialny
m.in. za obszar logistyki, Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.
Wiceprezes Andrzej Dawidowski podkreśla, iż nadchodząca zmiana integracji logistyki spółki daje duży potencjał do generowania przychodów z usług zewnętrznych. Grupa Azoty ma najlepszą pozycję do bycia liderem w dostawach importowanego amoniaku do Polski, posiadając jedyny w kraju morski terminal przeładunkowy amoniaku – informuje w komunikacie.
Rozwój portu w Policach
– Bardzo istotny jest dla nas Port w Policach, gdzie realizujemy projekt budowy przyłącza kolejowego wraz z bocznicą, aby otworzyć port na klientów zewnętrznych – dodaje Andrzej Dawidowski.
Ważnym elementem strategii logistycznej Grupy Azoty jest rozwój Portu Morskiego w Policach. Spółka realizuje projekt budowy przyłącza kolejowego i bocznicy, co ma zwiększyć jego dostępność dla klientów zewnętrznych. W ostatnich dniach podpisano porozumienie w tej sprawie z władzami samorządowymi oraz Zarządem Morskiego Portu Police. Obejmuje ono ponad 300 działek o łącznej powierzchni 460 hektarów. Rezultatem porozumienia ma być wzrost potencjału gospodarczego regionu i jego atrakcyjności dla inwestorów. Spółka liczy także na wzrost przychodów z dzierżaw, usług portowych i opłat lokalnych.
Dodatkowym wsparciem dla rozwoju portu Police jest dofinansowanie z Europejskiej Agencji Wykonawczej
ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska w wysokości ponad 33 mln euro, przyznane w październiku 2024 roku. Środki te zostaną przeznaczone na zwiększenie dostępności portu od strony lądowej, jak i morskiej jego wydajności przeładunkowej. Prace inwestycyjne mają zostać zrealizowane do pierwszego kwartału 2028 roku.
Lider branży chemicznej
Grupa Azoty jest jednym z największych producentów w branży nawozowo-chemicznej w Unii Europejskiej. W Polsce jedynym producentem melaminy. Spółka produkuje m. im. poliamidy, alkohole OXO, plastyfikatory oraz biel tytanową. Skarb Państwa posiada 33 proc. akcji Grupy Azoty, co czyni ją strategiczną firmą dla polskiej gospodarki.
fot. Port Morski Police