Rok 2024 był dla Grupy OT Logistics pełen wyzwań, ale także inwestycyjnych decyzji. Mimo spadku przychodów i straty netto firma zapowiada dalszą rozbudowę portów oraz nowe partnerstwa międzynarodowe.
Przychody Grupy OTL w 2024 roku wyniosły 321 mln zł – to aż 45,8% mniej niż rok wcześniej. EBITDA spadła do 58,2 mln zł, a wynik netto zamknął się stratą 9,1 mln zł. Wyniki są konsekwencją zmian geopolitycznych i rynkowych, które znacząco wpłynęły na wolumeny przeładunkowe w portach.
– Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i przez cały czas trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy– przekaz Kamil Jedynak, Prezes OT Logistics.
Spółka zwraca uwagę na wysoką bazę z rekordowego 2023 roku oraz trudną sytuację w branżach, zwłaszcza kryzys w hutnictwie i niskie ceny zbóż. Dodatkowo ograniczeniu uległy dostawy z Ukrainy i uległ zmniejszeniu popyt na energetyczny węgiel.
– Pragniemy jednak podkreślić, iż obecną sytuację traktujemy jako przejściową. Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu. Uniwersalność, czyli szeroka gama obsługiwanych towarów, pozostaje naszym priorytetem, przy czym segment agro uważamy za jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju – wskazał Jedynak.
W obliczu trudności Grupa OTL kontynuuje realizację strategii rozwoju. najważniejsze inwestycje dotyczą portów w Gdyni i Świnoujściu. Firma modernizuje terminale, rozwija przeładunki ro-ro i drobnicowe, a także zwiększa możliwości magazynowe.
Prezes Jedynak dodaje, iż dzięki zaangażowaniu pracowników i wsparciu ze strony partnerów biznesowych oraz konsekwentnemu wdrażaniu przyjętej strategii rozwoju Grupa OTL jest przygotowana do sprostania zmianom.
Postęp związany jest z współpracą z międzynarodowymi partnerami. Wraz z armatorem Lakeway Link uruchomiono linię ro-ro łączącą Polskę ze Szwecją i Finlandią. W terminalu w Świnoujściu rozwija się obsługa kontenerów wspólnie z islandzkim Eimskipem.
Równolegle Grupa OTL wdrożyła strategię do 2026 roku pod hasłem „Rozwój, Organizacja, Uniwersalność”. Celem jest stanie się uniwersalnym operatorem z pełnym łańcuchem usług logistycznych. Planowane przychody na 2027 rok to 916 mln zł, a rentowność EBITDA ma wynieść 28%.
– Plan inwestycyjny Grupy OTL na latach 2024–2026 ma na celu dalsze wzmocnienie pozycji i konkurencyjności Grupy OTL. Efektem inwestycji będzie poprawienie konkurencyjności portów Grupy OTL, poprzez zwiększenie raty przeładunkowej kluczowych towarów i skrócenie czasu obsługi środków transportowych oraz uzyskanie optymalizacji kosztowej– przekazał Karol Bowżyk, Członek Zarządu.
Zwieńczeniem inwestycji ma być rozbudowa terminala agro w Świnoujściu. Oddanie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Ma on stać się jednym z głównych punktów przeładunkowych produktów rolnych w Polsce.
– Mając na uwadze kwestie środowiskowe, wdrażamy rozwiązania wpisujące się w globalną strategię ochrony środowiska i zmieniamy nasze terminale portowe na coraz bardziej neutralne klimatycznie – wyjaśnił Bowżyk.
W 2025 roku Grupa liczy na odbudowę wolumenów w segmencie agro i wzrost zapotrzebowania na biomasę jako zamiennik węgla. Grupa liczy na stabilizujące się makroekonomiczna i spadek inflacji, które mogą też pozytywnie wpłynąć na rynek drobnicy i usług intermodalnych. Transformacja energetyczna, rosnące wymagania regulacyjne i potrzeba kompleksowej logistyki mają w nadchodzących latach stać się fundamentem dalszego rozwoju Grupy.
Grupa OTL to największy portowy operator w Polsce działający od ponad 70 lat. Specjalizuje się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych, koncentrując swoją działalność przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej.
W skład Grupy wchodzą najważniejsze terminale morskie OT Port Świnoujście i OT Port Gdynia. Spółka wspiera też Rentrans Cargo Szczecin, Kolej Bałtycką oraz Port Żegluga Szczecińska.
Źródło: OT Logistics S.A.
fot. OT Logistics S.A.