HD Hyundai Mipo rozpoczyna budowę pierwszego w Korei statku do transportu skroplonego dwutlenku węgla

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Należący do HD Hyundai Shipbuilding zakład stoczniowy w Ulsan rozpoczął statku przeznaczonego do przewozu skroplonego dwutlenku węgla (LCO2). Ma to być pierwsze przedsięwzięcie tego rodzaju w koreańskim przemyśle stoczniowym.

Budowa gazowca rozpoczęła się 9 października br. Jest on pierwszą jednostką z serii czterech budowanych dla greckiego zamawiającego. Mierzący 159,9 metra długości, 27,4 metra szerokości i 17,8 metra wysokości statek będzie wyposażony w technologię odporną na lód (Ice Class 1C), aby bezpiecznie poruszać się po zimnych, oblodzonych morzach. Jego pojemność wyniesie 22 000 m3. Zostanie także wyposażony w trzy zbiorniki do przechowywania dwutlenku węgla typu „Bi-lobe”, które mogą stabilnie utrzymywać niską temperaturę i wysokie ciśnienie wynoszące minus 55 stopni Celsjusza i pięciokrotność ciśnienia atmosferycznego, umożliwiając przewożenie różnych skroplonych ładunków gazowych, takich jak skroplony gaz ropopochodny (LPG) i amoniak (NH3). Zbiorniki przeznaczone do transportu skroplonego dwutlenku węgla wymagają technologii stabilnego przechowywania ładunku poprzez utrzymywanie stałego ciśnienia w zbiorniku. Jak wskazuje firma, gdy ciśnienie w ładowni spada, CO2 zamienia się w tzw. „suchy lód”, co może powodować problemy z rurociągami.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}

Statek jest pierwszym z czterech zamówionych przez grecką Grupę Kapitałową od lipca ubiegłego roku do stycznia tego roku i jest największym do tej pory zamówionym zbiornikowcem CO2 na świecie. Aby zapobiec takim problemom, HD Hyundai Mipo ma rozwijać swoją technologię kontroli ciśnienia skroplonego dwutlenku węgla poprzez „Carbon Neutral R&D Demonstration Facility for Ships”, który został ukończony w kwietniu wraz z innymi podmiotami koncernu, HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering i HD Hyundai Heavy Industries.

W ramach realizacji przedsięwzięcia stocznia ma wprowadzić technologie przyjazne środowisku, choćby umożliwiające zasilanie z lądu o mocy 2500 kW (AMP) i urządzenia redukujące tlenki azotu (SCR) w celu zminimalizowania zanieczyszczenia powietrza. W planach jest także przygotowanie jednostki do zasilania ekologicznym, niskoemisyjnym amoniakiem w ramach przyszłych modyfikacji.

Firma zapowiada, iż planuje mocniej skupiać się na rozwoju swoich technologii morskich i rozbudowywać zakłady produkcyjne w ramach przygotowań do coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących dekarbonizacji branży morskiej i stoczniowej. Koreańczycy stawiają sobie też cel stania się wiodącą firmą w dziedzinie mobilności morskiej, zyskując konkurencyjność na rynku statków opisywanych jako należące do „nowej generacji”.

Statek, którego budowa rozpoczęła się 9 października, ma zostać dostarczony do listopada przyszłego roku. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane do II poł. 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału