Nadciąga „Miecznik” z północy. W Finlandii rozpoczęła się budowa drugiej korwety typu Pohjanmaa

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Na terenie zakładu należącego do Rauma Marine Constructions rozpoczęła 9 października budowa drugiej wielozadaniowej korwety w ramach programu Laivue 2020. Budowa dużych okrętów typu Pohjanmaa ma stanowić istną rewolucję zarówno w fińskiej obronności morskiej, jak i branży stoczniowej.

Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz, sił zbrojnych oraz branży stoczniowej. W ramach programu Laivue 2020 powstaną cztery wielozadaniowe korwety zaprojektowane z myślą o zmiennych warunkach panujących na Morzu Bałtyckim. To kolejne wydarzenie po tym, jak 11 kwietnia położono stępkę pod prototypową jednostkę. Wszystkie zostały zamówione w 2023 roku przez krajową Dyrekcję Logistyki Sił Obronnych.

Korwety typu Pohjamnaa mają wyróżniać się na tle innych jednostek w swojej klasie pokaźnymi rozmiarami. Mając długość 117 metrów i wyporność 4 300 ton do choćby 4 500 ton będą porównywalne bardziej z fregatami. Staną się też największymi od lat okrętami w Merivoimat i prawdopodobnie też w całej historii formacji.

Nowe jednostki mają się także wyróżniać wysokim stopniem autonomiczności, gdyż załoga będzie liczyć zaledwie 73 osoby, z możliwością jej zwiększenia w zależności od celu misji. Napęd tworzą CODLAG (Combined diesel-electric and gas) o mocy 28 MW, dwa wały i śruby o regulowanym skoku oraz dwa stery strumieniowo-dziobowe. Okręt osiągnie prędkość do 26 węzłów, a maksymalny zasięg działania wyniesie 3 500 mil morskich. W wyposażeniu każdej z jednostek znajdzie się system zarządzania walką Saab 9LV (CMS), radar 3D Saab Sea Giraffe 4A FF AESA, radar 3D krótkiego zasięgu Saab Sea Giraffe 1X, dwa radary Saab Ceros 200, optoelektroniczne systemy kierowania ogniem i sonary: Patria Sonac DTS, montowany na kadłubie Kongsberg SS2030 oraz sonar Kongsberg SD9500. Uzbrojenie będą stanowić armata morska Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, dwa zdalnie stanowiska uzbrojenia (Remote Weapon System, RWS) Saab Trackfire, osiem rakiet ziemia-ziemia Gabriel V, osiem wyrzutni Mk41 VLS z 32 rakietami ziemia-powietrze Evolved Sea Sparrow, miny morskie i torpedy zwalczania okrętów podwodnych Saab Torped 47. Każdy okręt będzie także posiadał hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca oraz potencjalnie bezzałogowych pojazdów latających.


Obecnie trzonem fińskich sił morskich (Merivoimat) jest osiem kutrów rakietowych: cztery typu Hamina, o długości 51 metrów i wyporności 250 ton, a także cztery typu Rauma, o długości do 48 metrów i pełnej wyporności 248 ton. Fakt, iż władze decydują się w przyszłości zastąpić je dużymi korwetami stanowi istotny zwrot w polityce i strategii bezpieczeństwa Finlandii. Ich obecność ma stanowić także ważny wkład w działaniach w ramach NATO, do którego państwo dołączyło oficjalnie 4 kwietnia ub. r.

Korwety mają być zdolne do prowadzenia całorocznych operacji, takich jak górnictwo morskie, obrona powierzchniowa i powietrzna, wojna podwodna, bezpieczeństwo morskie i obecność na morzu dalekiego zasięgu. Wedle założeń władz oraz stoczni, ich budowa ma odbywać się w wręcz ekspresowym tempie, gdyż do 2029 roku do służby mają wejść wszystkie cztery. Przypomnijmy, iż do tego momentu gotowa będzie pierwsza z trzech wielozadaniowych fregat programu „Miecznik”, większych o 1/3 od fińskich jednostek. Z racji na znaczenie dla fińskiej obronności oraz branży stoczniowej program Laivue 2020 (znany też jako Squdron 2020) jest niekiedy porównywany z polskim przedsięwzięciem.

W trakcie uroczystości można było zobaczyć budowany element kadłuba pierwszej z zaplanowanych jednostek. Ambitne plany wskazywały, iż zostanie skończona w 28 miesięcy od momentu cięcia blach, więc przekazanie jej zamawiającemu ma nastąpić w 2025 roku. Stąd można się spodziewać, iż budowa drugiej jednostki zakończy się rok później.,

Idź do oryginalnego materiału