News 1: Projekt ustawy o sygnalistach przyjęty przez rząd
Sygnaliści. Zgłaszają naruszenia prawa Unii Europejskiej i należy im się ochrona. Choć termin na dostosowanie prawa krajowego do dyrektyw Brukseli minął w 2021 roku, w Polsce dalej czekamy na odpowiednie przepisy. Prace były dość intensywne. 6 marca resort pracy opublikował kolejny, nowy projekt ustawy o ochronie sygnalistów, a 2 kwietnia projekt przyjął rząd. W najnowszym projekcie pojawiło się kilka istotnych zmian.
- Rozszerzenie katalogu naruszeń. Do dotychczasowych obszarów – zamówień publicznych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, interesów finansowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz UE, rynku wewnętrznego UE, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych, dołączyły zachowania dotyczące wolności i praw człowieka, korupcji i prawa pracy.
- Wysokość minimalnego odszkodowania dla sygnalisty, w razie skierowanych wobec niego działań odwetowych. Zgodnie z projektem miałoby to być nie mniej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku (aktualnie to 7155,48 zł). W poprzedniej wersji projektu miałaby to być dwunastokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, co spotkało się ze zdecydowaną krytyką.
- Umożliwienie anonimowego zgłaszania nieprawidłowości. Pociągnęło to za sobą zmianę wymagań dotyczących procedur zgłoszeń (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz podejmowania adekwatnych działań następczych. Będą musiały zawierać tryb postępowania z informacjami zgłoszonymi anonimowo. Od pracodawców wymaga to wdrożenia nie tylko samej procedury, ale i rozwiązań technologicznych, które umożliwią pracownikom dokonywanie zgłoszeń wewnętrznych, przy zachowaniu anonimowości.
- Nowe kompetencje dla Rzecznika Praw Obywatelskich w zakresie naruszeń wolności i praw człowieka i obywatela. Sami sygnaliści zyskają możliwość korzystania z nieodpłatnej pomocy i porad prawnych. RPO będzie odpowiedzialny za udzielanie wsparcia sygnalistom.
Proponowane vacatio legis dla nowych regulacji to 3 miesiące od dnia ogłoszenia, a dla przepisów rozdziału 4 miałoby to być 6 miesięcy. Czy biorąc pod uwagę 2,5 letnie opóźnienie doczekamy się niedługo adekwatnych przepisów? HR Detektywi trzymają rękę na pulsie.
News 2: Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia
Trwają prace nad projektem ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Sprawdzamy główne założenia projektu, który wypełnia założenia Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy obowiązuje już od 20 lat i była w tym okresie ok. 200 razy nowelizowana. Założenia, na których oparta jest ta ustawa, stały się w znacznej mierze nieaktualne. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusza opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na aktualne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców.
Źródło: KPRMIntencją ustawodawcy jest zmiana priorytetów publicznych służb zatrudnienia, nastawienie na rynek, klienta i potrzeby przedsiębiorców. Ta słuszna idea ma się urzeczywistnić m. in. w aktywizacji osób biernych zawodowo, wspieranie określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem. Oto nasz subiektywny wybór najciekawszych propozycji:
- Wparcie dla osób do 30. roku życia – ma polegać na przeprowadzaniu oceny umiejętności cyfrowych osoby do 30. roku życia rejestrującej się jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. W każdym PUP wyznaczony zostanie doradca ds. zatrudnienia pełniący funkcję doradcy ds. osób młodych.
- Pożyczka edukacyjna w wysokości do 400% przeciętnego wynagrodzenia. Środki będą mogły być wykorzystane na opłacenie np. kosztów szkolenia czy studiów podyplomowych. Po spełnieniu wskazanych warunków będzie możliwość umorzenia 20% kwoty pożyczki.
- Bezrobotny będzie miał możliwość wyboru urzędu pracy, z którym będzie współpracował. Zniesione zostanie powiązanie osoby bezrobotnej z urzędem pracy adekwatnym ze względu na miejsce zameldowania. Prawdopodobnie intencją resortu pracy jest wywołanie pozytywnego wpływu na mobilność bezrobotnych i przekierowanie ich do urzędów pracy, które z racji położenia dysponują inną bazą dostępnych ofert pracy.
- Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać dofinansowanie za zatrudnienie osoby, poszukującej pracy (np. emeryta), który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny. Wysokość dofinansowania będzie wynosić maksymalnie do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie. Dofinansowanie wynagrodzenia będzie przysługiwało przez 24 miesiące. Pracodawca po upływie okresu przysługiwania dofinansowania wynagrodzenia będzie obowiązany do dalszego zatrudnienia seniora przez okres kolejnych 12 miesięcy.
News 3: Projekt nowelizacji tzw. specustawy ukraińskiej
29 marca 2024 roku resort spraw wewnętrznych wydał komunikat o skierowaniu do Rządowego Centrum Legislacji projektu nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem na terytorium tego państwa. Projekt ma trafić do prac sejmowych jeszcze w kwietniu.
- Nowelizacja zakłada przedłużenie ochrony tymczasowej do 4 marca 2025 roku. W obecnym stanie prawnym obowiązujący termin to 30 czerwca 2024 roku, stąd niezbędna jest aktualizacja.
- Pobyt obywateli Ukrainy, którym nadano numer PESEL UKR będzie legalny do 30 września 2025 roku.
- Od 2025 roku będzie możliwa zmiana statusu pobytu z obecnej ochrony tymczasowej na pobyt czasowy na okres 3 lat.
Zmiana statusu na pobyt czasowy będzie możliwa dla obywatela Ukrainy, który spełni następujące warunki:
- uzupełni i zaktualizuje wszystkie niezbędne dane w bazie PESEL UKR w organie gminy;
- złoży elektroniczny wniosek do wojewody;
- miał aktywny status UKR w dniu 4 marca 2024 r. i w dniu składania wniosku,
- służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo, nie wniosą sprzeciwu w sprawie zmiany statusu pobytowego.
Po pozytywnym przejściu procedury, osoba ta otrzyma kartę pobytu z adnotacją „poprzednio posiadał ochronę czasową”.
Zmiany dotyczyć także będą systemu wsparcia, finansowanie zakwaterowania i wyżywienia uchodźców. Udzielenie wymienionej wyżej pomocy możliwe będzie jedynie na podstawie umowy z adekwatnym miejscowo wojewodą lub organem samorządowym. Zmienią się zasady partycypacji w kosztach pobytu i wyżywienia w ośrodkach zbiorowego zakwaterowania. Wygaszona zostanie pomoc w zakresie finansowania jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł.
Zmiany dotkną również obszaru uczęszczania dzieci z Ukrainy do polskiego systemu edukacji, a także kwestii uznawania kwalifikacji psychologów z Ukrainy. Czekamy na publikację całości projektu w Wykazie Prac Legislacyjnych.
Projekt nowelizacji ustawy powstał we współpracy z innymi resortami, m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Cyfryzacji oraz Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.