HR Detektywi #108 Znamy wysokość minimalnego wynagrodzenia 2025. Wyższe odsetki za opóźnienia w wypłatach

1 miesiąc temu

News 1: Projekt rozporządzenia w sprawie minimalnego wynagrodzenia

Na stronie KPRM pojawiła się zapowiedź wydania rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia na rok 2025.

Zgodnie z założeniami projektowanego rozporządzenia, minimalne wynagrodzenie pracowników miałoby wzrosnąć od 1 stycznia 2025 r. do kwoty 4 626 zł brutto.

Wzrośnie także stawka godzinowa dla zleceniobiorców i wynosić będzie 30,20 zł brutto za godzinę pracy. Decyzje o kwotach minimalnych podejmie rząd, ponieważ partnerom społecznym działającym w ramach Rady Dialogu Społecznego nie udało się w ustawowym terminie uzgodnić wspólnego stanowiska w tej sprawie. Jak już wcześniej donosili HR Detektywi, pracodawcy postulowali brak zmian w kwocie minimalnego wynagrodzenia, zaś strona pracownicza domagała się jej wzrostu do poziomu 4650 zł. W odróżnieniu od poprzednich lat, wynagrodzenie minimalne wzrośnie w przyszłym roku tylko raz, od 1 stycznia.

Kwoty zawarte w projekcie rozporządzenia odpowiadają tym, które zostały przedstawione RDS do negocjacji. Przypomnijmy, od 1 lipca wynagrodzenie minimalne pracowników wynosi 4300 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców 28,10 zł brutto.

(Źródło: legislacja.rcl.gov.pl)

News 2: Zmiany w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu

W niedługim czasie czekają nas zmiany w przepisach dotyczących minimalnego wynagrodzenia. Rząd musi bowiem do jesieni b.r. zaimplementować na gruncie krajowym przepisy unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń.

Jedna ze zmian ma dotknąć sposobu naliczania odsetek za nieterminową wypłatę wynagrodzenia. w tej chwili obowiązujące przepisy przewidują możliwość ich wypłaty, ale odbywa się to na wniosek zainteresowanego pracownika, któremu wypłacono wynagrodzenie po ustalonym terminie. Same odsetki wypłacane są wtedy w wysokości tzw. ustawowej.

Na chwilę obecną nie są znane szczegóły nowych regulacji, ale jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, zważywszy na to, iż Ministerstwem Pracy, które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, kieruje przedstawicielka Lewicy, można się spodziewać, iż znajdzie się w nich realizacja wyborczych postulatów tego ugrupowania. Zgodnie z nimi odsetki od nieterminowych wypłat miałaby wynosić 0,5% miesięcznych zarobków pracownika dziennie, a ich wypłata miałaby następować z automatu, bez wniosku pracownika. Z punktu widzenia pracowników byłaby to zmiana niewątpliwie korzystna, nie musieliby bowiem podejmować w tym celu żadnych kroków.

Z drugiej strony stanowiłoby to bardzo duże obciążenie dla pracodawców. w tej chwili obowiązujące odsetki ustawowe to 11,25% w skali roku, tymczasem przeliczając wysokość odsetek dziennych na stopę roczną wyniosłaby ona ponad 180%. Taka wartość przekroczyłaby także znacznie wysokość odsetek maksymalnych (obecnie 22,5% rocznie).

Eksperci wskazują także na ryzyko podwójnego karania pracodawców. Ich zdaniem odrębne regulacje dotyczące odsetek od opóźnionego wynagrodzenia nie będą mogły wykluczać możliwości dochodzenia przez pracownika także odsetek ustawowych. Wtedy pracownik otrzymałby podwójną rekompensatę, a pracodawca byłby dwukrotnie ukarany za to samo naruszenie.

Na razie są to jednak jedynie przewidywania, na ostateczny kształt przepisów będziemy musieli jeszcze poczekać.

Źródło: DGP.pl

News 3: Jeden numer infolinii skarbowej

Jak informuje Ministerstwo Finansów, do końca roku powinien zostać udostępniony jeden numer infolinii przeznaczony do kontaktu z organami skarbowymi. Infolinia ma służyć przede wszystkim do uzyskiwania informacji ogólnych, ale zgodnie z założeniami resortu będzie także możliwe załatwienie za jej pośrednictwem spraw indywidualnych.

Za pośrednictwem infolinii KAS będzie możliwe połączenie z ekspertami Krajowej Informacji Skarbowej, tak jak to miało miejsce dotychczas, w celu uzyskania informacji. Nowością będzie możliwość połączenia z konsultantami – pracownikami urzędu skarbowego. Ponieważ będą oni mieć dostęp do danych podlegających tajemnicy skarbowej, będą mogli pomóc przy indywidualnych sprawach dotyczących rozliczeń podatnika.

Obsługa będzie się odbywała w ramach kolejek tematycznych. Jako pierwsze mają ruszyć kolejki dotyczące egzekucji i upomnień. Zakres spraw obsługiwanych poprzez infolinię będzie się sukcesywnie zwiększał. Aby uzyskać informacje w swojej sprawie podatnik będzie musiał uprzednio uzyskać osobisty 6-cyfrowy telePIN, dzięki którego dokona uwierzytelnienia podczas kontaktu z operatorem infolinii.

Dostęp do informacji przekazywanych przez infolinię poza podatnikiem, po uwierzytelnieniu PIN-em, będą mieli także pełnomocnicy ogólni oraz inne osoby, którym został nadany dostęp do konta danej organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Źródło: DGP.pl

Idź do oryginalnego materiału