Jest decyzja dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina

5 godzin temu

Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski wydał decyzję na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Przekazane 14 marca niezbędne zezwolenie jest finalizacją dokumentacji projektu. Mowa o realizacji trzech odcinków inwestycji Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Decyzja pozwala na rozstrzygnięcie przetargów i podpisanie umów z wykonawcami. Jak podaje w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury chcą to uczynić do końca tego roku. Ułatwi to wykonawcom rozpoczęcie prac budowlanych w jak najszybszym czasie.

Dodatkowo umożliwia rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za nieruchomości przejęte pod budowę dróg.

— W grudniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, a dziś mamy już kluczową dla realizacji tej trasy decyzję, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy —przekazał minister Dariusz Klimczak.

Budowa obwodnicy Szczecina i okolic przyniesie wiele korzyści. Mowa o bezpośrednim połączeniu do morza, dostępie do Zakładów Chemicznych Police oraz społecznym zadowoleniu, gdyż ruch samochodowy przeniesie się na obwodnicę. Z punktu widzenia gospodarki to również nowe zyski, niosące możliwości dla lokalnych przedsiębiorców, szczególnie z sektoru budowlanego.

Wskazywano już te korzyści podczas wcześniejszych spotkań, jak w dniu ogłoszenia przetargów 17 grudnia 2024 roku.

– Zbudowane Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina będzie spektakularną inwestycją, ale przedsiębiorcy zyskają także na procesie budowy. choćby o ile wykonawcami będą światowi giganci to podwykonawcami będą pewnie w dużej mierze firmy lokalne. W ogłoszonym dzisiaj przetargu widzimy perspektywy rozwojowe dla szczecińskich firm – przekazała Hanna Mojsiuk z Północnej Izby Gospodarczej, podczas ogłoszenia przetargów.

Podczas wspomnianego spotkania szeroko podkreślano znaczenie małych i średnich firma, które dzięki zleceniom przy projekcie obwodnicy będą napędzać lokalny rynek.

– To gigantyczny impuls dla rozwoju gospodarki w województwie zachodniopomorskim. Taka wielka inwestycja będzie opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa zachodniopomorskiego. Dla sektora budowlanego to więc świetna wiadomość. Zyskają firmy zajmujące się zamówieniami publicznymi i jednostki gospodarcze głodne zleceń infrastrukturalnych, czekające na alokację środków z Krajowego Planu Odbudowy. To istotny impuls rozwojowy – mówił prezes Klastra Budowlanego przy Północnej Izbie Gospodarczej Łukasz Zemski.

Szczegóły Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Projekt zakłada trasę długości 49 kilometrów, z dwoma pasami w każdym kierunku. Nowa droga zawiera najdłuższy tunel drogowy w Polsce. 5 kilometrowy tunel przebiegający pod Odrą w regionie miasta Police.

Realizacja podzielona jest na trzy odcinki: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Pierwszymi dwom odcinkami kierowcy przejadą w 2028 rok. Natomiast ostatni odcinek Police – Goleniów, wymagający wydrążenia tunel pod Odrą oddany ma być w roku 2032.

Tunel będzie dwururowy o średnicy prawie 15 metrów i głębokości obudowy 60 cm. W ciągu tunelu znajdzie się 19 przejść poprzecznych między nawami, które służyć będą ewentualnej ewakuacji. Jezdnia zlokalizowana będzie na głębokości 45 metrów poniżej poziomo terenu, a konstrukcja tunelu w najniższym położeniu znajdzie się 51 metrów poniżej poziomo terenu. Tunel zostanie wydrążony przez maszynę TBM (z ang. Tunnel Boring Machine).

Trasa naziemna posiadać będzie łącznie 54 obiekty mostowe, 6 węzłów i 4 miejsca obsługi pasażerów. Koszt całej inwestycji wyniesie 7,5 miliardów zł.

– Robimy kolejny istotny krok do realizacji i najważniejszy od 30 lat inwestycji drogowej na Pomorzu zachodnim. To jest inwestycja, na którą czekamy od 30 lat. Najważniejsza dla Pomorza Zachodniego, szczecińskiego obszaru metropolitalnego. Nigdy wcześniej do naszego regionu nie spłynęły tak duże rządowe pieniądze na realizację inwestycji – odniósł się Arkadiusz Marchewka podczas podpisania pozwolenia na budowę obwodnicy.

Jest pozwolenie na budowę dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina! pic.twitter.com/oB2rhAReWP

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) March 14, 2025

Zachodnia Obwodnica Szczecina to wyczekana inwestycja, która wpisuje się w szerszą wizję rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. Łączy ważne aspekty gospodarcze, ekologiczne i społeczne. Nowoczesna obwodnica stanie się fundamentem rozwoju regionu i symbolem postępu w infrastrukturze drogowej.

fot. Arkadiusz Marchewka, GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału