Urząd Morski w Szczecinie ogłosił kolejny przetarg związany z trwającą budową terminala kontenerowego w Świnoujściu. Chodzi o neutralizacje dna na obszarze przyszłego falochronu.
Prace dotyczą oczyszczenia dna morza z obiektów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz innych zalegających obiektów. Usługi będą wykonane na obszarze związanym z inwestycją pt. „Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.
Urząd wyszczególnił zakres obowiązującego zamówienia publicznego. Wykonawca dokona zbadania dna w miejscu obszaru prac, lokalizacji i identyfikacji obiektów podwodnych, w tym niebezpiecznych. Następnie musi je wydobyć, usunąć oraz przekazać służbom odpowiedzialnym za ich neutralizację.
Ponadto wybrany wykonawca zobowiązuje się wydać „Certyfikat sprawdzenia i oczyszczenia obszaru planowanych robót z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego”.
W Świnoujściu powstanie nowy falochron, który zapewni osłonę przed falowaniem dla rozwijającego się Portu Zewnętrznego realizowanego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. To jedna z najważniejszych inwestycji morskich w regionie, realizowana przez Urząd Morski w Szczecinie. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa żeglugi i stworzenie optymalnych warunków do funkcjonowania terminali przeładunkowych.
Falochron będzie miał około 3,63 km długości. Oprócz niego powstanie konstrukcja oporowa o długości 2,68 km, przeznaczona do składowania urobku z toru wodnego. Łącznie inwestycja obejmie ponad 6 km nowej infrastruktury hydrotechnicznej. Dzięki temu świnoujski terminal będzie mógł obsłużyć do 2 mln TEU rocznie i przyjmować jednocześnie dwa duże statki – jeden o długości 400 metrów, drugi o długości 200 metrów.
Projekt przewiduje również budowę nowego kanału żeglugowego o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Jego parametry pozwolą na przyjęcie większych jednostek, co zwiększy konkurencyjność portu na Bałtyku. Infrastruktura będzie spełniać najwyższe standardy ekologiczne. Terminal zostanie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodny z nowoczesnymi normami ochrony środowiska.
Port Zewnętrzny w Świnoujściu to inwestycja o podwójnym przeznaczeniu. Oprócz działalności komercyjnej, będzie mógł obsługiwać również transport wojskowy. Wpisuje się to w strategię rozwoju infrastruktury krytycznej, wzmacniając rolę Polski w zabezpieczeniu szlaków morskich w regionie. Budowa falochronu i nowej infrastruktury portowej to najważniejszy element rozwoju Świnoujścia jako ważnego węzła transportowego na Bałtyku. Dzięki tej inwestycji port zyska nowe możliwości przeładunkowe, a jego znaczenie na mapie morskiej Europy znacząco wzrośnie.
fot. ZMPSiŚ