Dobiega końca jedna z największych inwestycji hydrotechnicznych ostatnich lat w polskich portach. Trwa finałowy etap prac nad projektem „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Przedsięwzięcie znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe i dostępność portu dla większych jednostek.
Kanał Dębicki został poszerzony z 120 do 200 metrów i pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 metra. Dzięki temu możliwa będzie obsługa nowoczesnych, dużych statków, które dotychczas nie mogły zawijać do tego rejonu.
Generalny wykonawca przebudowy Grupa NDI przygotował wideo z realizacji:
W ramach inwestycji powstały zupełnie nowe nabrzeża – Norweskie i Duńskie. Istniejące nabrzeża Czeskie i Słowackie przeszły gruntowną modernizację. Nowe nabrzeże Norweskie stanowi przedłużenie terminala kontenerowego przy nabrzeżu Fińskim. Zmodernizowano również całe zaplecze techniczne wzdłuż przebudowanych odcinków, przystosowując je do przyjęcia statków o większym zanurzeniu.
Zabezpieczono także brzeg Ostrowa Grabowskiego, gdzie powstaje 600-metrowy odcinek nabrzeża oczepowego, który w przyszłości funkcjonować będzie jako nabrzeże Duńskie.
To szczególnie ważne, ponieważ nabrzeża Czeskie i Słowackie należą dziś do najintensywniej wykorzystywanych w porcie Szczecin. Inwestycja pozwoli nie tylko na ich odnowienie, ale także dostosowanie do obsługi największych jednostek drobnicowych, które będą mogły wpływać po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście–Szczecin.
Koszt inwestycji wyniósł 343,1 mln zł. Projekt realizowany jest przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., a wykonawcą robót jest Grupa NDI z Sopotu. Nadzór sprawuje firma SWECO. Znaczna część środków pochodzi z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Porty Szczecin i Świnoujście nieustannie się rozwijają. Prowadzą kolejne inwestycje zwiększające przepustowość, bezpieczeństwo i konkurencyjność – od pogłębiania torów wodnych, przez cyfryzację procesów logistycznych, po rozbudowę terminali kontenerowych.
fot. Grupa NDI