Do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu suwnic STS – podała w środę spółka. Po rozładowaniu zostaną zamontowane na nabrzeżu T3, obok czterech innych, które ustawiono w listopadzie ubiegłego roku.
Biuro prasowe Baltic Hub w przesłanym PAP komunikacie poinformowało, iż każda z dostarczonych w środę suwnic waży prawie 2 tys. ton, ma ponad 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem); jest w stanie podnieść kontener na wysokość 55 metrów i wynieść go nad pokład statku na długość 74 metrów, z udźwigiem do 65 ton.
Suwnice, które przypłynęły na chińskim statku Zhen Hua 32, do 18 marca zostaną rozładowane i ustawione na nabrzeżu T3 w Baltic Hub. Staną obok czterech suwnic, które w październiku ubiegłego roku wypłynęły z Changxin do Gdańska i pod koniec listopada zostały zamontowane na nabrzeżu.
„Pierwsze cztery suwnice STS przechodzą w tej chwili testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia” – podała spółka.
W komunikacie przypomniano też, iż oprócz suwnic STS, terminal T3 w Baltic Hub zostanie wyposażony w 20 automatycznych suwnic aRMG, które zoptymalizują obsługę kontenerów i poprawią bezpieczeństwo operacyjne na placach składowych. Jak wyjaśniono, suwnice te zapewnią bardziej wydajne i bezpieczniejsze środowisko pracy, ponieważ są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, z dala od placu.
12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą w tej chwili testy. W pełni elektryczne suwnice aRMG przyczynią się również do wsparcia działań Baltic Hub na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ są zasilane energią wytwarzaną z odnawialnych źródeł.
„Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej” – podkreślił dyrektor generalny Baltic Hub Jan Van Mossevelde, cytowany w komunikacie prasowym.
Instalacja kolejnych trzech suwnic STS jest kolejnym krokiem w kierunku częściowego uruchomienia nabrzeża T3. Pełne uruchomienie nabrzeża planowane jest na koniec września 2025 roku. Dzięki temu przepustowość terminalu Baltic Hub wzrośnie o dodatkowe 1,5 mln TEU, czyli do 4,5 mln TEU rocznie.
„Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, iż Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych” – powiedział Jan Van Mossevelde.
Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, w tej chwili posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.
źródło: PAP
fot. Baltic Hub