Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła uwagę na potrzebę opracowania programu systemowej edukacji medialnej dzieci i młodzieży. Pismo w tej sprawie skierowała do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
– Cyfryzacja daje ogromne szanse i możliwości, ale niesie też ze sobą poważne wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Dziś obserwujemy młodych, którzy codziennie przez wiele godzin korzystają z internetu, w tym z mediów społecznościowych, ale często robią to w sposób bezrefleksyjny, co niesie ze sobą liczne konsekwencje – podkreśliła Monika Horna-Cieślak w piśmie z 23 kwietnia do MEN.
Wskazała też na istotne badania. W raporcie EU KIDS online 2020 r. zwrócono uwagę, iż znacznej części dzieci brakuje umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, a także tworzenia treści. Natomiast według badań National Literacy Trust w Wielkiej Brytanii, tylko 53 proc. młodych ludzi przyznaje, iż poświęca czas na zastanowienie się, czy doniesienia prasowe są prawdziwe.
Kolejnych danych dostarcza też najnowsza strategia UE pod nazwą „Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027. Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej”: ponad 40 proc. osób młodych jest zdania, iż w szkołach nie naucza się w sposób wystarczający krytycznego myślenia ani nie przekazuje wystarczającej wiedzy na temat mediów i demokracji.
Zdaniem RPD, rozwijanie kompetencji medialnych młodych ludzi, szczególnie narażonych na wpływ nowych mediów, powinno stać się priorytetem dla edukacji cyfrowej dzieci i młodzieży.
Monika Horna-Cieślak zwróciła uwagę, iż dzieci z rodzin o niższym statusie materialnym często mają gorszy dostęp do technologii oraz ograniczoną pomoc dorosłych. Dlatego ważne jest, by nie poprzestawać na założeniu, iż młodzi ludzie automatycznie pozyskają umiejętności pozwalające im bezpiecznie funkcjonować w cyfrowym świecie.
Rzeczniczka podkreśliła, iż konieczne jest opracowanie i przyjęcie rozwiązań edukacyjnych wyrównujących szanse, aby umożliwić wszystkim dzieciom zdobycie wiedzy oraz umiejętności w zakresie świadomego korzystania z mediów i nowoczesnych technologii.
Nie można też pominąć kwestii kompetencji związanej ze sztuczną inteligencją. Dzieciom należy wyjaśnić, jak działa AI, jaki wpływ wywiera na codzienność oraz jakie niesie ze sobą szanse i zagrożenia.