Maersk wspiera w Japonii bunkrowane statków metanolem

gospodarkamorska.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


A.P. Moller-Maersk poinformował 18 września o wykonaniu znaczącego kroku w kierunku wspierania rozwoju bunkrowania statków ekologicznym i przyjaznym dla środowiska metanolem. Kolejnym krajem, gdzie ma być rozwijana ta metoda, jest Japonia.

Pierwszym japońskim portem, w którym ma być rozwijana zdolność do bunkrowania statków napędzanych metanolem jest Jokohama. W tym celu przeprowadzono symulację bunkrowania z użyciem kontenerowca Alette Maersk (IMO: 9948774), który został ochrzczony pod koniec sierpnia tego roku w Los Angeles i jest kolejnym, dużym statkiem w charakterystycznym odcieniu błękitu, który posiada napęd na metanol. W procedurze wziął udział również zbiornikowiec metanolowy, Ekamaru (IMO: 9575125), należący do firmy Kokuka Sangyo. Aby położyć podwaliny pod przyszłe bunkrowanie metanolem, zaangażowane strony współpracowały w celu przetestowania kluczowych operacji, w tym cumowania, rozładunku i połączeń węży paliwowych.

Alette Maersk to piąty statek duńskiego giganta żeglugi, który wykorzystuje w ramach dwupaliwowego napędu ekologiczny metanol, co wpisuje się w politykę firmy celem dekarbonizacji branży morskiej. Maersk zamówił 24 duże, „zielone” kontenerowce, a pierwsze z nich już kursują na trasach morskich. Jeszcze w ubiegłym roku swoistym prototypem był mniejszy kontenerowiec Laura Maersk, który działa na Morzu Bałtyckim i odwiedził m.in. Port Gdynia.


Symulacja bunkrowania ma stanowić znaczący postęp po zawarciu przez Maersk porozumienia z miastem Jokohama i firmą Mitsubishi Gas Chemical w sprawie rozwoju infrastruktury bunkrowania metanolu w tamtejszym porcie. Inicjatywa ta otrzymała również wsparcie ze strony innych interesariuszy, w tym Biura Portów i Przystani z japońskiego Ministerstwa Infrastruktury, Transportu i Turystyki. Japonia jest obecnie w trakcie opracowywania wytycznych dotyczących bunkrowania paliwa metanolowego. Spostrzeżenia oraz doświadczenie uzyskane dzięki tej inicjatywie posłużą jako punkty odniesienia przy opracowywaniu odpowiednich procedur. Zapewni to także rozwój infrastruktury oraz dostawy paliwa metanolowego w kraju.

– Biuro Portów i Przystani Ministerstwa Infrastruktury, Transportu i Turystyki ogłosiło plany zwołania grupy badawczej w celu zbadania rozwoju centrów bunkrowania metanolu w Japonii. Utworzenie centrów bunkrowania metanolu w naszych portach ma najważniejsze znaczenie i przyspieszymy dyskusje, wykorzystując spostrzeżenia z tej symulacji – podkreślił Kenzo Nakagawa, dyrektor Działu Polityki Portów Przemysłowych w Biurze Portów i Przystani.

– To zaszczyt uczestniczyć w pierwszej symulacji bunkrowania metanolem w Japonii. Maersk jest zaangażowany w dekarbonizację przyszłości i z wielką przyjemnością wspieramy ambicje Japonii w zakresie dekarbonizacji sektora żeglugowego i energetycznego. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z szerszym przemysłem i ekosystemem w Japonii, aby przyspieszyć przyjęcie i rozwój praktyk o niższej emisji w tym kraju – wskazał Toru Nishiyama, dyrektor zarządzający Maersk na Azję Północno-Wschodnią.

Jokohama jest kolejnym portem, który ma stać się ważnym punktem przy wdrażaniu „zielonych” paliw morskich. W kwietniu tego roku pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET), gdzie odbył swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana. Yasuhiro Shimbo, dyrektor Generalny Biura Portów i Przystani w mieście Jokohama, wyraził wdzięczność firmie Maersk za ułatwienie symulacji bunkrowania na statku Alette Maersk oraz wskazał, iż port w Jokohamie jest zaangażowany w rozwój możliwości bunkrowania metanolem i przyczynia się do dekarbonizacji zarówno japońskiego, jak i międzynarodowego transportu morskiego. Z kolei Masahiko Naito z C1 Chemicals dodał, iż przedsięwzięcie jest dużym krokiem w kierunku wdrożenia rzeczywistego bunkrowania metanolem i osiągnięcia neutralności węglowej w Japonii.

Idź do oryginalnego materiału