MEN odpowiada na apel RPD o dodatki dla nauczycieli wczesnego wspomagania rozwoju

2 dni temu
Zdjęcie: Dziecko z terapeutą


Ministra Edukacji odpowiedziała na apel Rzeczniczki Praw Dziecka w sprawie uwzględnienia w kręgu osób uprawnionych do dodatku za pracę w warunkach trudnych i uciążliwych również specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

Rzeczniczka Praw Dziecka w piśmie z 11 stycznia poparła dotyczący tej kwestii apel pedagogów i dyrektorów szkół, w tym szkół specjalnych wskazując na nieuzasadnione wykluczenie tej grupy nauczycieli z katalogu osób uprawnionych do otrzymywania ww. dodatków.

Wsparcie dla specjalistów pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami. Apel RPD do MEN>>>

Zdaniem Rzeczniczki, ustawodawca projektując system wynagradzania specjalistów wykonujących pracę szczególnie obciążającą, w tym pracę na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i pomijając osoby prowadzące zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, narażać je może na poczucie niedocenienia, nierównego traktowania i przyczyniać się do wypalenia zawodowego, pogłębiać niedobory kadrowe i w efekcie – negatywnie przekładać może się na jakość zapewnianego dzieciom wsparcia.

Tym samym należałoby dokonać stosownych zmian w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

– Rozszerzenie uprawnienia do dodatku za warunki pracy, o którym mowa w wystąpieniu Pani Rzecznik, w mojej opinii wymaga dalszej i pogłębionej analizy w szerszym kontekście uwarunkowań systemowych i finansowych w zakresie wynagradzania nauczycieli – wskazała w odpowiedzi z 3 kwietnia Barbara Nowacka, ministra edukacji.

Odpowiedź ME na wystąpienie RPD

Ministra wyjaśniła, iż zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, które spełniają warunki określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 19 pkt 1, mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

Jednak, jak podkreśliła, realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie jest obligatoryjną działalnością jednostek systemu oświaty.

W opinii Rzeczniczki Praw Dziecka przedstawione w otrzymanej odpowiedzi argumenty nie uzasadniają obecnego rozróżnienia nauczycieli-specjalistów w zależności od tego, jaką formę wsparcia zapewniają dziecku. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju zapewniane są dzieciom na podstawie posiadanych przez nie opinii o potrzebie korzystania z takich zajęć, a rolą systemu oświaty jest zapewnienie realizacji prawa dziecka do wychowania i opieki odpowiednich do osiągniętego rozwoju dziecka, w tym opieka na dziećmi z niepełnosprawnościami.

Sprawa ta pozostaje w zainteresowaniu Rzeczniczki Praw Dziecka i będzie przedmiotem dalszej korespondencji z resortem oświaty.

Idź do oryginalnego materiału