Metodologia SMART – czym jest i czym się charakteryzuje?

verseo.pl 1 miesiąc temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Metodologia SMART – czym jest i czym się charakteryzuje?

  • Metoda SMART – co to jest?
    • Specyficzny (specific)
    • Mierzalny (measurable)
    • Osiągalny (achievable)
    • Istotny (relevant)
    • Określony w czasie (time-bound)
  • Jakie są zalety określania celów metodą SMART?
  • Koncepcja SMART – jak wykorzystać ją w marketingu?
    • Zwiększenie liczby leadów
    • Wzrost ruchu organicznego
    • Zwiększenie liczby obserwujących na Instagramie
    • Zwiększenie konwersji z kampanii reklamowej
  • Metoda SMART – pamiętaj, że…

Zamknij

Metoda SMART to jedna z najpopularniejszych technik do wyznaczania celów. Jest stosowana w biznesie, w korporacjach, na uczelniach, w życiu prywatnym i zawodowym. Wynika to m.in. z jej uniwersalności, dlatego możesz zastosować ją w dowolnej branży i dziedzinie życia. Na czym dokładnie polega metoda SMART i jakie można zbudować cele, wykorzystując tę technikę?

Metoda SMART – co to jest?

Metodologia SMART jest techniką, którą stosuje się do wyznaczania realistycznych celów. Pozwala rozbić cel na poszczególne elementy składowe, dzięki czemu rezultat jest precyzyjny i dobrze określony.

Metoda ta pomaga wyznaczać cele prywatne i zawodowe, jest wykorzystywana również w pracy projektowej. Nazwa SMART to akronim od słów: specific, measurable, achievable, relevant, timely bound. Każde z nich definiuje poszczególną wartość, jaką powinien spełniać każdy cel, aby był realny do osiągnięcia.

Specyficzny (specific)

Przede wszystkim cel musi być jasno i konkretnie określony, aby nie było wątpliwości, co dokładnie ma być efektem działania. Im bardziej precyzyjnie zdefiniowany cel, tym łatwiej będzie go zrozumieć i osiągnąć.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Mierzalny (measurable)

Wyznaczony cel musi być również mierzalny. Oznacza to, iż należy sformułować go w taki sposób i dobrać takie metody weryfikacji, które pozwolą zweryfikować postępy w dążeniu do celu, a także ocenić moment, w którym zostanie on osiągnięty.

Osiągalny (achievable)

Cel musi być realistyczny i możliwy do osiągnięcia z uwzględnieniem dostępnych zasobów, umiejętności oraz warunków. Jednocześnie powinien być ambitny, aby motywować do działania. najważniejsze jest zachowanie balansu pomiędzy ambitnym celem, który jest jednocześnie możliwy do osiągnięcia.

Istotny (relevant)

Cel powinien być istotny – pomaga wówczas utrzymać motywację do jego osiągnięcia. Punkt ten jest istotny również ze względu na fakt, iż firma powinna koncentrować się przede wszystkim na celach istotnych w kluczowych aspektach jej rozwoju.

Określony w czasie (time-bound)

Cel musi być określony w czasie, czyli posiadać konkretny termin realizacji. Warto również wyznaczyć kamienie milowe w projekcie oraz ustalić termin startu.

Jakie są zalety określania celów metodą SMART?

Określanie celów koncepcją SMART przynosi wiele korzyści zarówno w kontekście zarządzania projektami, jak i rozwoju osobistego.

  1. Określanie celów analizą SMART sprawia, iż są one konkretne i precyzyjne. To z kolei ułatwia zrozumienie, co jest do zrobienia i jakie są oczekiwania, a tym samym rośnie szansa na efektywną realizację.
  2. Wyznaczenie sposobu weryfikacji celu umożliwia regularne śledzenie postępów i szybkie identyfikowanie ewentualnych problemów oraz zauważenie sytuacji, w których np. projekt zaczyna oddalać się od wyznaczonych zamiarów.
  3. Utrzymuje wysoki poziom motywacji i zaangażowania, ponieważ cele są realistyczne i możliwe do zrealizowania.
  4. Cele wyznaczone metodą SMART muszą być istotne z punktu widzenia firmy czy też własnego rozwoju osobistego. Dzięki temu są dopasowane do szerszej strategii działań i zwykle wspierają osiąganie tzw. celów głównych.
  5. Ustalenie konkretnego terminu sprawia, iż projekt jest osadzony w czasie i ramach. Pozwala to m.in. uniknąć sytuacji, w której poszczególne etapy działań odkładane są na później.
  6. Umożliwia skuteczne planowanie i koordynację działań, co zwiększa efektywność projektu.

Wyznaczanie celów metodą SMART, np. w organizacji, sprawia, iż wszystkie osoby zaangażowane wiedzą, jaki jest cel oraz jaki jest sens realizacji tego celu, co ma istotne znaczenie m.in. dla podtrzymania zaangażowania i motywacji do działania.

Koncepcja SMART – jak wykorzystać ją w marketingu?

Metodologia SMART, dzięki swojej uniwersalności, bardzo dobrze sprawdza się również w dziedzinie marketingu, gdzie efektywne realizowanie celów jest bardzo istotne. Metodę SMART można wykorzystać przede wszystkim w pracy projektowej. Analiza SMART sprawdzi się także w poszczególnych działaniach marketingowców. Poniżej przykłady zastosowania metody SMART w marketingu.

Zwiększenie liczby leadów

Cel: Wygenerować 200 nowych leadów przez kampanię e-mail marketingową w ciągu najbliższych 2 miesięcy.

  • Specyficzność – skupienie się na leadach z kampanii e-mail
  • Mierzalność – 200 nowych leadów
  • Osiągalność – uwzględniając budżet i poprzednie wyniki
  • Istotność – wspiera cel zwiększenia sprzedaży
  • Określony w czasie – 2 miesiące

Wzrost ruchu organicznego

Cel: Zwiększyć liczbę odwiedzin organicznych na stronie o 15% w ciągu następnych 6 miesięcy.

  • Specyficzność – ruch organiczny
  • Mierzalność – wzrost o 15%
  • Osiągalność – z uwzględnieniem aktualnych działań SEO
  • Istotność – wspiera cel zwiększenia widoczności strony
  • Określony w czasie – 6 miesięcy

Zwiększenie liczby obserwujących na Instagramie

Cel: Zwiększyć liczbę obserwujących na Instagramie o 1000 w ciągu 2 miesięcy poprzez regularne posty i kampanie promujące.

  • Specyficzność – liczba obserwujących na Instagramie
  • Mierzalność – 1000 nowych obserwujących
  • Osiągalność – realistyczne w kontekście działań promujących
  • Istotność – wspiera cel budowania społeczności online i świadomości mark.
  • Określony w czasie – 2 miesiące

Zwiększenie konwersji z kampanii reklamowej

Cel: Poprawić wskaźnik konwersji z kampanii reklamowej o 10% w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

  • Specyficzność – wskaźnik konwersji z kampanii reklamowej
  • Mierzalność – 10% wzrost wskaźnika konwersji
  • Osiągalność – na podstawie analizy dotychczasowych wyników kampanii
  • Istotność – wspiera efektywność kampanii reklamowych
  • Określony w czasie – 3 miesiące

Jak widzisz, w marketingu możesz zastosować metodę SMART w wielu różnych działaniach. To tylko część aspektów, gdzie możesz zastosować tę technikę, aby realistycznie i konkretnie określić cele i potrzebny czas oraz zasoby na ich realizację.

Metoda SMART – pamiętaj, że…

Analiza SMART to bardzo pomocna i skuteczna technika, po którą warto sięgnąć, wyznaczając cele w pracy, biznesie i życiu prywatnym. Dzięki tej metodzie cele są bardziej osiągalne i skoncentrowane na priorytetach organizacji, co przekłada się na lepsze wyniki i efektywność działań, w tym również marketingowych.

Idź do oryginalnego materiału