Firma żeglugowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) ogłosiła, iż dziś, iż 26 listopada podpisała kompleksowy protokół ustaleń (MoU) z Zarządem Portu Morskiego Singapur w celu pogłębienia współpracy w dziedzinie dekarbonizacji, cyfryzacji i rozwoju zarządzania zasobami ludzkimi. Oba podmioty, współpracując w ramach różnych inicjatyw, mają na celu dekarbonizację branży morskiej, a także wprowadzać nowe inicjatywy oraz przyjazne środowisku rozwiązania z powiązanymi z nią dziedzinami.
Umowa między firmą a portem dotyczyć ma, obok współpracy w zakresie dekarbonizacji w branży morskiej, także działanie na rzecz ustanowienia ustanowienia systemu dostaw nisko- i zeroemisyjnych paliw, takich jak metanol, amoniak i wodór. kooperacja obejmie również badania nad wykorzystaniem technologii wiatrowej na statkach. Wszystko to celem osiągnięcia zaplanowanej na przyszłość zerowej emisji gazów cieplarnianych netto.
MOL będzie kontynuować wspólne wysiłki całej grupy, w ścisłej współpracy z MPA i innymi głównymi sektorami morskimi, aby osiągnąć zrównoważoną zerową emisję gazów cieplarnianych netto i przyczynić się do realizacji dekarbonizacji społeczeństwa.
– Ta umowa potwierdza wieloletnią współpracę Portu Singapur i MOL. Jako port morski, wspierany przez nasz ekosystem innowacji i badań, MPA ściśle współpracuje z przemysłem i trójstronnymi partnerami w celu wspierania cyfryzacji, cyberbezpieczeństwa, dekarbonizacji i potencjału siły roboczej. Z niecierpliwością czekamy na rozszerzenie działalności MOL, wykorzystując zarówno nasze doświadczenie, jak i wiedzę specjalistyczną, w celu opracowania skalowalnych rozwiązań dla zielonego i cyfrowego korytarza żeglugowego Singapur-Japonia oraz szerszej społeczności morskiej – wskazał dyrektor naczelny Portu Singapur Teo Eng Dih.
- Koncentrujemy się na obszarach dekarbonizacji, cyfryzacji i rozwoju zasobów ludzkich, które tym razem postanowiliśmy pogłębić współpracę z Portem Singapur. Jest on jest zaangażowany w ciężką pracę nad stworzeniem zrównoważonego przemysłu morskiego w Singapurze, centrum przemysłu morskiego. Wyrażamy szacunek dla portu za jego entuzjazm i energię. Obszary współpracy dwustronnej są również wyzwaniem dla przemysłu morskiego jako całości i mam nadzieję, iż możemy zwiększyć wykonalność, pracując razem jako ludzie o podobnych poglądach. Jesteśmy przekonani, iż ustanowienie tej kompleksowej współpracy przyczyni się do rozwoju przemysłu morskiego w ogóle – przekazał prezes i dyrektor generalny MOL Takeshi Hashimoto.
Wśród innych aspektów znalazły się także cyfryzacja portu oraz wprowadzanie związanych z tym technologii w zakresie operacji transportowych, testów systemów autonomicznych na statkach. Ma pozwolić to na poprawę zarządzania rejsami i wydajność przeładunków. Do tego dochodzi rozwój cyberbezpieczeństwa, w tym wprowadzania nowych procedur i rozwiązań ochronnych. Tak MOL jak i Port Singapur mają też kłaść nacisk na ochronę ekosystemów morskich. Oba podmioty zwracają też uwagę na znaczenie współpracy z lokalnymi firmami, w tym startupami.
Poprawa zarządzania rejsami i wydajności operacji transportowych poprzez cyfryzację, w tym rozwój cyberbezpieczeństwa, kooperacja przy testach autonomicznych statków oraz pielęgnowanie ekosystemu innowacji morskich, który kładzie nacisk na współpracę z lokalnymi startupami.
Wśród innych przedsięwzięć znajduje się kwestia szkolenia kadr morskich, w tym załóg statków oraz obsługi portów i innych podmiotów. Japońska firma wraz z singapurskim portem w ten sposób chcą zapewnić stały dopływ wykwalifikowanej siły roboczej, przy czym pracownicy mają liczyć na możliwość rozwoju zawodowego.
MOL od lat angażuje się w przedsięwzięcia, mające na celu ograniczenie emisji CO2. Należy do nich choćby niskoemisyjnych rozwiązań na statkach, dzięki czemu te mają stać się bardziej przyjazne środowisku. Szczególnie wyróżnia się tu choćby wdrażanie system napędu wiatrowego Wind Challenger, zarówno na już istniejących statkach, jak i dopiero budowanych. Przykładem tego jest instalacja „żagli” na masowcu Kurotakisan Maru III, zaplanowana na II poł. 2025 roku. Z kolei 10 lipca br. 10 lipca br. w stoczni Oshima Shipbuilding w Saikai (prefektura Nagasaki) zakończono budowę masowca ultramax o nazwie Green Winds, na którym zainstalowano Wind Challenger. System napędu wiatrowego działa też na masowcu Shofu Maru.
Działania na rzecz dekarbonizacji dotyczą też innych rozwiązań, jak choćby wdrożenie napędzanej wodorem maszyny do przeładunku towarów, która jako pierwsza na świecie przekształciła generator silnika wysokoprężnego suwnicy bramowej (RTG) w generator silnika wodorowego. Miało to miejsce w Międzynarodowym Terminalu Kontenerowym obsługiwanym przez Mitsui O.S.K. Lines, znajdującym się w Porcie Hanshin.
Z kolei Port Singapur, we współpracy z X-Press Feeders, wdrożył w maju tego roku system tankowania metanolem niskoemisyjnych statków, dzięki czemu zrobił pierwszy krok w zakresie obsługi jednostek wykorzystujących zielone, przyjazne środowisku paliwa.