Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa zamawia sześć łodzi ratowniczych

gospodarkamorska.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Służby ratownicze przekazały 2 października br. informację o Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa poinformowała o uruchomieniu postępowania przetargowego dotyczącego sześciu łodzi ratowniczych SAR-2000, celem zastąpienia starszych jednostek.

Jak informuje MSPiR, zasadniczym przeznaczeniem jednostek będzie prowadzenie działań związanych ze zwalczaniem zanieczyszczeń olejowych na wodach płytkich i osłoniętych tj. Zalewem Wiślanym i Szczecińskim oraz wewnątrz portów. Do innych zadań ma należeć kooperacja w zakresie zwalczania zanieczyszczeń olejowych na morzu z innymi specjalistycznymi jednostkami neutralizującymi zagrożenia, polegająca w głównej mierze na holowaniu zapór przeciwolejowych. Do tego dochodzi aktywne zwalczanie zanieczyszczeń olejowych na wodach płytkich i osłoniętych, polegające na mechanicznym zbieraniu oleju z powierzchni wody, przy użyciu urządzeń specjalistycznych dostarczonych wraz z łodziami, możliwość udziału w akcjach związanych z poszukiwaniem i ratownictwem życia na wodach płytkich i osłoniętych, a także możliwość holowania małych (do 15 metrów długości) jednostek pływających.

Jednostki mają być dostosowane do działań w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych występujących na Morzu Bałtyckim, w tym dysponować możliwością pływania w pokruszonym lodzie. Zastrzeżeniem co do jednostek ma być odporność łodzi ich wyposażenia na działanie czynników atmosferycznych, umożliwiając wieloletnią eksploatację, w warunkach maksymalnego stanu morza co najmniej 3 i maksymalnej wysokość fali co najmniej 1,25 metra.

Długość nowych łodzi ma wynosić od 16 do 18 metrów i szerokości 4,5 do 5,5 metra, przy zanurzeniu maksymalnym do 1,3 metra. Łodzie mają osiągać prędkość do 33 węzłów przy pełnej wyporności, gdzie oprócz sześciu członków załogi mają być gotowe do przyjęcia choćby 30 rozbitków. Powinny być napędzane przez dwa benzynowe zaburtowe silniki spalinowe o mocy min. 2 x 186,4 kW oraz śruby przeciwbieżne

Kadłub jednostek ma posiadać w części podwodnej kształt litery V i być wykonany z aluminium o podwyższonej wytrzymałości przeznaczonym do zastosowań morskich, zaprojektowany i wybudowany zgodnie z wymogami Polskiego Rejestru Statków dla łodzi przybrzeżnej określanej symbolem klasy *bKM III lub *bKM IV. . Ponadto kadłub łodzi musi posiadać w pełni zabudowaną i osłoniętą przed czynnikami atmosferycznymi kabinę (sterówkę) dla min. 3 osób załogi, która będzie wyposażona w dwa osobne wejścia umożliwiające szybkie wyjście lub wejście załoganta zarówno z lewej jak i prawej burty.

Więcej informacji na temat przetargu znajduje się na stronie MSPiR. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z środków Unii Europejskiej, a głównym celem jest dostawa następców dla siedmiu łodzi ratowniczych typu SAR-1500 produkcji Damen Shipyards w Gdyni, które wprowadzano do służby w latach 1997-2002. Czas składania ofert misja 8 listopada.

Zamówienie na łodzie oznaczone jako SAR-2000 jest kolejnym wpisującym się zakrojony na szeroką skalę program modernizacji morskiej formacji zajmującej się ratownictwem. W lipcu informowaliśmy o czterech wnioskach w związku z zakupami sprzętowymi. Celem jest zwiększenie jej zdolności w zakresie utrzymania wymaganego poziomu bezpieczeństwa i umiejętności szybkiego i adekwatnego reagowania na zagrożenia w obrębie polskiej strefy ratownictwa morskiego SAR. Z racji na szereg inwestycji, w tym budowy morskich farm wiatrowych, do których dziennie do pracy będzie wyruszało na Morze Bałtyckie wiele osób najważniejsze jest, aby nad ich bezpieczeństwem czuwały zawodowe służby ratownicze.

Idź do oryginalnego materiału