4 października w stoczni Kobe Shipyard & Machinery Works, należącej do Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się ceremonia nadania i zwodowania piątego okrętu podwodnego typu Taigei, który nazwano Chōgei (SS-517), co oznacza „długi wieloryb”.
Z udziałem polityków, kadry oficerskiej, przedstawicieli branży stoczniowej i innych zaproszonych gości odbyła się ceremonia wodowania kolejnego okrętu, jaki wejdzie w skład Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force lub Kaijō Jieitai). Tak jak pozostałe jednostki tej serii, jego nazwa odnosi się do wielorybów, na co wskazuje końcówka -gei (jap. "wieloryb”)w nazwie.
Okręty podwodne typu Taigei z napędem konwencjonalnym mają być rozwinięciem i zarazem uzupełnieniem potencjału jednostek typu Sōryū, wprowadzonych do służby w latach 2009-2019 w liczbie dwunastu sztuk. Choć oba typy są podobne (długość 84 metry), tak "wieloryby" posiadają większą wyporność (3000 ton w porównaniu z 2900 ton poprzednika). Załoga liczy 70 marynarzy, przy czym w związku z tym wprowadzono pewną dogodność z myślą o kobietach służących w siłach podwodnych i ich komforcie, wydzielając osobną przestrzeń mieszkalną z sześcioma łóżkami.
Wyposażenie okrętu stanowią czujniki i systemy przetwarzania, w tym radar poszukiwawczy powierzchniowy/niskopoziomowy ZPS-6H i sonar Oki ZQQ-8. Podobnie jak okręty poprzedniego typu, JS Ōryū i JS Tōryū, typ Taigei korzystają z akumulatorów litowo-jonowych, które mają zapewnić zdolność do poruszania się pod wodą dłużej i z większą prędkością niż konwencjonalne okręty podwodne z silnikiem wysokoprężnym. Na uzbrojenie składa się sześć wyrzutni torpedowych HU-606 533 mm do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18, a także pocisków Harpoon.
Seria jednostek typu Taigei ma stanowić nową generację broni podwodnej stale modernizujących się sił JMSDF, wyróżniającej się wyjątkowo niską sygnaturą, wykrywalnością i skutecznością działania. Wprowadzane rozwiązania, w tym baterie litowo-jonowe jawią się jako alternatywa w okrętach konwencjonalnych w sytuacji, gdy dane państwo nie może lub nie chce zainwestować w napęd atomowy dla okrętów podwodnych. w tej chwili tę technologię rozwija wiele krajów.
Co wyróżnia akurat jeszcze ten okręt, to wprowadzenie przestrzeni życiowej z myślą o kobietach wchodzących w skład załogi okrętu podwodnego. W obecnej formie przewiduje to wyłączną przestrzeń sześciu, co czyni Chōgei pierwszym w siłach morskich Japonii okrętem podwodnym z takim rozwiązaniem.
Chōgei jest piątym z siedmiu zaplanowanych okrętów typu Taigei. Tak jak pozostałe okręty ze swojej serii, powstaje w wyjątkowo szybkim tempie. Położenie stępki nastąpiło w kwietniu 2022 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w marcu 2026 roku. W budowie wciąż pozostaje Raigei (SS-516) zwodowany w październiku ub. r, którego wejście do służby ma nastąpić marcu 2025 roku. Co ciekawe, uroczystości pierwszego podniesienia bandery na japońskich okrętach podwodnych są planowane zawsze na ten miesiąc.