Kolejny "wieloryb" zwodowany. Powstaje piąty okręt podwodny dla sił morskich Japonii

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


4 października w stoczni Kobe Shipyard & Machinery Works, należącej do Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się ceremonia nadania i zwodowania piątego okrętu podwodnego typu Taigei, który nazwano Chōgei (SS-517), co oznacza „długi wieloryb”.

Z udziałem polityków, kadry oficerskiej, przedstawicieli branży stoczniowej i innych zaproszonych gości odbyła się ceremonia wodowania kolejnego okrętu, jaki wejdzie w skład Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force lub Kaijō Jieitai). Tak jak pozostałe jednostki tej serii, jego nazwa odnosi się do wielorybów, na co wskazuje końcówka -gei (jap. "wieloryb”)w nazwie.

Okręty podwodne typu Taigei z napędem konwencjonalnym mają być rozwinięciem i zarazem uzupełnieniem potencjału jednostek typu Sōryū, wprowadzonych do służby w latach 2009-2019 w liczbie dwunastu sztuk. Choć oba typy są podobne (długość 84 metry), tak "wieloryby" posiadają większą wyporność (3000 ton w porównaniu z 2900 ton poprzednika). Załoga liczy 70 marynarzy, przy czym w związku z tym wprowadzono pewną dogodność z myślą o kobietach służących w siłach podwodnych i ich komforcie, wydzielając osobną przestrzeń mieszkalną z sześcioma łóżkami.

Wyposażenie okrętu stanowią czujniki i systemy przetwarzania, w tym radar poszukiwawczy powierzchniowy/niskopoziomowy ZPS-6H i sonar Oki ZQQ-8. Podobnie jak okręty poprzedniego typu, JS Ōryū i JS Tōryū, typ Taigei korzystają z akumulatorów litowo-jonowych, które mają zapewnić zdolność do poruszania się pod wodą dłużej i z większą prędkością niż konwencjonalne okręty podwodne z silnikiem wysokoprężnym. Na uzbrojenie składa się sześć wyrzutni torpedowych HU-606 533 mm do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18, a także pocisków Harpoon.

Seria jednostek typu Taigei ma stanowić nową generację broni podwodnej stale modernizujących się sił JMSDF, wyróżniającej się wyjątkowo niską sygnaturą, wykrywalnością i skutecznością działania. Wprowadzane rozwiązania, w tym baterie litowo-jonowe jawią się jako alternatywa w okrętach konwencjonalnych w sytuacji, gdy dane państwo nie może lub nie chce zainwestować w napęd atomowy dla okrętów podwodnych. w tej chwili tę technologię rozwija wiele krajów.

Co wyróżnia akurat jeszcze ten okręt, to wprowadzenie przestrzeni życiowej z myślą o kobietach wchodzących w skład załogi okrętu podwodnego. W obecnej formie przewiduje to wyłączną przestrzeń sześciu, co czyni Chōgei pierwszym w siłach morskich Japonii okrętem podwodnym z takim rozwiązaniem.

Chōgei jest piątym z siedmiu zaplanowanych okrętów typu Taigei. Tak jak pozostałe okręty ze swojej serii, powstaje w wyjątkowo szybkim tempie. Położenie stępki nastąpiło w kwietniu 2022 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w marcu 2026 roku. W budowie wciąż pozostaje Raigei (SS-516) zwodowany w październiku ub. r, którego wejście do służby ma nastąpić marcu 2025 roku. Co ciekawe, uroczystości pierwszego podniesienia bandery na japońskich okrętach podwodnych są planowane zawsze na ten miesiąc.

Idź do oryginalnego materiału