Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS), będąca częścią drogi ekspresowej S6, to jedna z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Polsce. Jej długość wyniesie blisko 50 kilometrów, a kluczowym elementem będzie pięciokilometrowy tunel pod Odrą w rejonie Polic – najdłuższy tego typu obiekt w kraju.
Budowa obwodnicy nie tylko poprawi skomunikowanie regionu, ale stanie się impulsem dla jego dalszego rozwoju gospodarczego.
Od marzeń do realizacji
Jak podkreśla Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, projekt ZOS to efekt wieloletnich starań.
– Marzył nam się region silny gospodarczo, do którego się przyjeżdża, a nie z którego się wyjeżdża. Do tego potrzebne były śmiałe marzenia, ale i infrastruktura. Przez lata mieliśmy poczucie odcięcia od kraju i niedoinwestowania. Bardzo się cieszę, iż udało mi się przejść tę drogę od samego dołu, z do tego momentu, kiedy spotkałem się ze zrozumieniem rządu – mówi Geblewicz.
Pierwsze kroki w kierunku realizacji projektu podjęto w 2006 roku. Po kilkunastu latach przygotowań, obejmujących m.in. opracowanie studium wykonalności i uzyskanie decyzji środowiskowej, inwestycja trafiła do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Kluczowe korzyści dla regionu
Budowa ZOS przyniesie liczne korzyści m.in. lepsze skomunikowanie regionu (obwodnica połączy istniejące drogi A6, S3 i S6, tworząc ring wokół Szczecina), skrócenie tras przejazdów (podróż z Polic do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 km do 23 km), odciążenie ruchu w Szczecinie (ciężarówki zmierzające do Polic ominą centrum miasta, co poprawi komfort mieszkańców północnych dzielnic).
– Została podjęta decyzja, jedna z ważniejszych, jeżeli chodzi o drogi krajowe, jaką ministerstwo podjęło w roku 2024. Czekało na to wielu mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale nie tylko. Czekała na to gospodarka i przedsiębiorcy, którzy tutaj prowadzą działalność, bądź planują ją prowadzić. Nie ma wątpliwości, iż to decyzja kosztochłonna Pieniądze są i Zachodnia Obwodnica Szczecina – tzw. ZOŚKA, będzie budowana – zapewnia Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wyjątkowy tunel pod Odrą
Największym wyzwaniem technicznym będzie budowa dwururowego tunelu o długości 5 km. Tunel zostanie wykonany przy użyciu maszyny TBM, która wydrąży konstrukcję na głębokości 51 metrów. Prace na tym odcinku potrwają do 2032 roku.
Harmonogram i koszty
Budowa ZOS została podzielona na trzy etapy: Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), Dołuje – Police (11,9 km), Police – Goleniów (23,4 km), obejmujący tunel pod Odrą. Całkowity koszt inwestycji wyniesie blisko 8 miliardów złotych. Dwa pierwsze odcinki mają zostać ukończone do 2028 roku, natomiast odcinek z tunelem – do 2032 roku.
– Dla mnie jako mieszkańca Szczecina to szczególna chwila. Realizujemy najambitniejszą decyzję od 30 lat. Nigdy do naszego regionu nie spłynęły takie pieniądze. Razem z obwodnicą Warzymic i Przecławia ZOS będzie to inwestycja za prawie 8 mld zł. Sprawi, iż TIR-y, które jadą do Polic, nie będą już jeździć przez Szczecin. Odciąży miasto, odciąży północne dzielnice Szczecina – mówi Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Nowa perspektywa dla regionu
Zachodnia Obwodnica Szczecina nie tylko ułatwi życie mieszkańcom, ale również zwiększy atrakcyjność inwestycyjną regionu.
– Stajemy się hubem logistycznym w tej części Europy. Z naszej infrastruktury korzystają firmy logistyczne nie tylko z Polski, ale z całej Skandynawii, rejonu Morza Bałtyckiego, ale też południa Europy. Gigantyczne koło zamachowe to także turystyka, która również wymaga rozwoju i infrastruktury. Jesteśmy także liderem jeżeli chodzi o produkcję zielonej energii, wokół której – podobnie jak kiedyś wokół kopalń, będzie kumulowało się życie gospodarcze – dodał Olgierd Geblewicz.
ZOS to inwestycja, która wpisuje się w szerszą wizję rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce, łącząc aspekty gospodarcze, ekologiczne i społeczne.