Narastająca przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy

11 godzin temu

– Polki są bardzo przedsiębiorcze, zaczynając od domu i codziennego radzenia sobie w kwestiach podstawowych, życiowych, poprzez przedsiębiorczość w rozumieniu kreatywności, umiejętności zarabiania na życie, samostanowienia.

Przodują w Europie i narastająca w ciągu ostatnich co najmniej kilkunastu lat przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Anna Somorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

Dla 81 proc. kobiet rozwój zawodowy ma istotne znaczenie

Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powołując się na raport ManpowerGroup „Czego pragną pracownicy”, podaje, iż dla 81 proc. kobiet rozwój zawodowy ma istotne znaczenie. Odsetek ten jest wyższy niż w przypadku mężczyzn aż o 11 pp. Kobiety wykazują także większą chęć do rozwijania swoich kompetencji zawodowych i trzy razy częściej niż mężczyźni deklarują chęć udziału w szkoleniach i kursach – wynika z opracowania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się w tej chwili pracownicy?”, przygotowanym przez Nowe Motywacje i Mobile Institute.

W Polsce było blisko 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety

– W Sieci Przedsiębiorczych Kobiet obserwujemy narastającą grupę przedsiębiorczych kobiet w sieci. To 53 tys. kobiet, więc mogę powiedzieć, iż networking, chęć uczenia się jest ogromna – ocenia ekspertka.

Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Biznes na obcasach” wskazuje, iż według danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na koniec 2023 roku w Polsce było blisko 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowiło 34 proc. wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych. Co piąta działalność założona przez kobietę zajmowała się handlem. kilka mniej (17 proc.) prowadziło działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną. Na tle pozostałych branż wyróżniają się działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15 proc.) oraz pozostała działalność usługowa (12 proc.).

Głównym atutem pań są rosnące doświadczenie zawodowe oraz umiejętność adaptacji do zmian

– Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły – przekonuje Anna Somorowska.

O rosnącej roli kobiet w biznesie przekonanych jest 83 proc. respondentów badania „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” Bigram i ThinkTank. Głównym atutem pań są rosnące doświadczenie zawodowe oraz umiejętność adaptacji do zmian, czyli najważniejsze dziś kompetencje na rynku pracy i w biznesie. Co więcej, kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wykształcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy.

Prowadzenie własnego biznesu ma zróżnicowany wpływ na życie rodzinne polskich przedsiębiorczyń

Jednocześnie jednak, jak wynika z raportu PIE, strach przed utratą stabilizacji, jaką daje praca na etacie, obawa przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem swojej firmy. Kobiety wskazują też na trudności z godzeniem działalności gospodarczej i funkcji opiekuńczych, życia rodzinnego. Prowadzenie własnego biznesu ma zróżnicowany wpływ na życie rodzinne polskich przedsiębiorczyń. Według wyników badań Fundacji Sukces Pisany Szminką 44 proc. z nich twierdzi, iż ułatwia życie rodzinne, np. z powodu elastycznych godzin, ale jednocześnie 31 proc. deklaruje, iż jest to utrudnienie.

– Kobiety przed własnym biznesem najczęściej powstrzymuje strach, brak wiary we własne siły, często bardzo niskie poczucie własnej wartości. Dlatego w sieci uczymy wzmacniania poczucia własnej wartości, pomagamy, żeby nas było więcej i można było pracować jeden na jeden, mentor biznesowy, mentorka biznesowa z daną osobą, aby się nie bać, bo popełnienie błędu nie jest porażką, ale tym, na czym się uczymy. Strach można ograniczyć – wskazuje Anna Somorowska.

Więcej: https://biznes.newseria.pl/news/strach-przed-porazka-i,p1506872776

Idź do oryginalnego materiału