Naval Group woduje drugą fregatę dla sił morskich Grecji

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Na terenie stoczni we francuskim Lorient 19 września br. odbyła się ceremonia wodowania fregaty dla Marynarki Wojennej Grecji, przyszłego HS Nearchos. Jest to druga fregata serii FDI, którą Naval Group ma dostarczyć temu zamawiającemu.

Jak poinformował francuski koncern, w uroczystym wodowaniu wziął udział Nikolaos Dendias, grecki minister obrony, gen. Gaël Diaz de Tuesta, dyrektor francuskiej Generalnej Dyrekcji Uzbrojenia. W ceremonii uczestniczyli również generał Dimitrios Choupis, szef Sztabu Generalnego Greckiej Obrony Narodowej (HNDGS), wiceadm. Dimitrios E. Kataras, szef Sztabu Generalnego Greckiej Marynarki Wojennej (HNGS), a także dyrektor generalny GDDIA, gen. mjr Ioannis Bouras.

Fregata HS Nearchos (F-602) po wyprowadzeniu z hali kadłubowej na zatokę dołączyła na rzece Scorff do bliźniaczego HS Kimon, który został zwodowany 4 października ub. r. i aktualnie przechodzi próby portowe przed rozpoczęciem pierwszych prób morskich. Wydarzenie to ma potwierdzać zdolność francuskiego przemysłu stoczniowego, który przy silnym udziale greckich podmiotów buduje nowe okręty dla zamawiającego. W związku z tym zwodowana fregata, jak i inne jednostki FDI mają posiadać elementy wyposażenia „made in Greece”. Naval Group podkreśla tu długoterminową współpracę przemysłową między Francją a Grecją, która ma charakteryzować się w szczególności integracją wielu greckich producentów z łańcuchem dostaw firmy.

Aktualnie HS Nearchos nie posiada jeszcze charakterystycznej, wysokiej nadbudówki i antenomasztu, charakterystycznych dla jednostek serii FDI. Swoje czujniki panoramiczne i moduł wywiadowczy (PSIM) ma otrzymać kilka tygodni po zwodowaniu.


Budowane jednostki określane jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, or FDI) należą do serii budowanej w kooperacji francusko-greckiej. Mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga wyniesie 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dni. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet MBDA Exocet MM40 B3C, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.

Wedle założeń zamawiającego jak i oferenta, fregaty tej serii mają zapewnić siłom morskim Grecji umiejętności działania w wielodomenowym środowisku wschodniej części Morza Śródziemnego. Służyć temu będzie uzbrojenie do prowadzenia działań w zakresie walki przeciwko okrętom nawodnym (ASuW, Anti-Submarine Warfare), podwodnym (ASW, Anti-Submarine Warfare) oraz celom powietrznym (AAW, Anti-Aircraft Warfare) oraz przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym. Okręty tej serii korzystają również z najnowszych innowacji Thales w zakresie radaru, sonaru i wojny elektronicznej.


Aktualnie trwa budowa trzech z czterech zaplanowanych fregat FDI. Oprócz HS Kimon i HS Nearchos trwa budowa HS Formion (F-603), pod który stępkę położono w kwietniu tego roku, ponadto montaż kadłuba został zakończony w sierpniu. Jeden z jej bloków, sekcja 8, został wyprodukowany notabene przez Salamis Shipyards w Grecji. Jak informuje Naval Group, dostawa tych trzech jednostek jest zaplanowana na lata 2025-2026.

Oprócz trzech fregat dla Grecji powstaje także ich piątka dla Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale). Prototypowy, budowany od 2021 roku Amiral Ronarc'h (D660) jest w trakcie prób morskich i ma wejść do służby w tym lub przyszłym roku. W dalszej kolejności powstają Amiral Louzeau (D661), Amiral Castex (D662), Amiral Nomy (D663) i Amiral Cabanier (D664). Do służby mają wejść w 2026, 2030 i 2035 roku. Mają zastąpić obecnie używane fregaty typu La Fayette, wprowadzone do służby w latach 1996-2001.

Idź do oryginalnego materiału