Przedsiębiorcy mają do księgowych ambiwalentny stosunek.
Z jednej strony – dla prawie 40% są gwarantem rzetelności i dokładności w firmie, są ważni, potrzebni, pełnią funkcję doradców finansowych czy podatkowych. Z drugiej – 24% badanych nie podziela pozytywnych opinii, widząc w księgowych m.in. jedynie koszt, osobę, która ogranicza swobodę w zarządzaniu finansami, hamulcowego innowacji – pokazuje najnowsze badanie SW Research przeprowadzone na zlecenie platformy fillup k24.
A co z perspektywą samych księgowych? Swojej pracy nie ceni 5% badanych, a 20% nie jest w stanie określić płynących z niej zalet.
Punkt widzenia przedsiębiorców
Księgowy budzi szacunek przede wszystkim ze względu na to, że: posiada szeroką wiedzę i kompetencje (31% wskazań), łączy umiejętności miękkie z twardą wiedzą branżową (29%), zapewnia profesjonalne wsparcie niezbędne w zarządzaniu firmą (27%). Firmy łączą też swoich księgowych z takimi ważnymi określeniami jak: zaufany doradca, strategiczny partner, osoba ułatwiająca optymalizację procesów. Ponadto przedsiębiorcy czują, iż księgowego AI na pewno nie zastąpi w tych czterech obszarach: budowanie relacji z klientem (41% wskazań), kreatywność w rozwiązywaniu problemów (31%), negocjacje (29%), doradztwo strategiczne (24%).
Co z odsetkiem firm, które negatywnie odnoszą się do pracy księgowego?
– To często punkt widzenia małych firm, w których księgowość stanowi stały wydatek, ale nie przynosi bezpośrednich przychodów czy szybkich, spektakularnych efektów. Wielu przedsiębiorców może postrzegać księgowego wyłącznie przez pryzmat jego podstawowych funkcji, takich jak zarządzanie dokumentami i kwestie podatkowe. Brak świadomości, iż księgowość może pełnić bardziej strategiczną rolę (np. dostarczać analiz, optymalizować procesy finansowe, doradzać w kwestiach związanych z rentownością i zarządzaniem ryzykiem) prowadzi właśnie do redukcji roli księgowego do „kosztu” lub „technicznego specjalisty” – mówi Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w firmie e-file.
Co księgowi myślą o swojej pracy?
Polscy księgowi najbardziej cenią swój zawód za: możliwość rozwoju (14% wskazań), wynagrodzenie (11%), poczucie stałości zatrudnienia (9%), okazję do działania analitycznego (9%) oraz działania różnorodnego/kreatywnego (6%). – Kiedy ponad 25 lat temu zaczynałam pracę w księgowości, zetknęłam się ze stereotypem księgowej jako osoby, która jest zamknięta w swoim świecie cyferek, faktur i papierów. Zawód postrzegany był jako bardzo nudny i powtarzalny. w tej chwili praca w księgowości to ciągła nauka nowych przepisów, dostosowywanie systemów informatycznych do nowych rozwiązań technologicznych, poszukiwanie rozwiązań automatyzacji pracy i umiejętność elastycznego dostosowywania się do nowych warunków. Trudno to nazwać nudną pracą. Przeciwnie. Praca w księgowości staje się coraz ciekawsza – komentuje na łamach raportu Beata Boruszkowska, prezes Krajowej Izby Biur Rachunkowych.
Każda praca na tak wysokim stanowisku wymaga kompleksowego przygotowania intelektualnego
Skąd jednak chłodny stosunek do swojej pracy aż 25% księgowych? Może on korelować ze wspomnianą już mało przychylną postawą części przedsiębiorców, ale nie bez znaczenia jest przytłoczenie gwałtownie zmieniającymi się przepisami. Według badania stąpanie po tym grząskim, prawniczym gruncie stanowi wyzwanie dla prawie 60% księgowych. Do tego dochodzi presja rosnących oczekiwań pracodawców (mierzy się z nią 15% księgowych) i konieczność adaptacji do nowych technologii (wyzwanie dla 15% respondentów).
– Każda praca na tak wysokim stanowisku wymaga kompleksowego przygotowania intelektualnego, odporności na stres oraz wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Chodzi przy tym nie tylko o odpowiedzialność za zobowiązania publicznoprawne jednostki, ale również o odpowiedzialność za jej losy – zauważa w raporcie prof. Stanisław Hońko, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
Lepsza komunikacja i nowoczesne narzędzia to mniej rozczarowań dla wszystkich
Z badania wyłania się dość wyrazisty obraz zawodu księgowego – doceniany, stabilny (choćby ze względu na wysokie zapotrzebowanie na specjalistów), rozwojowy, szalenie wymagający. Żeby jednak sami księgowi poczuli wiatr w żaglach, a firmy wydobyły się ze stereotypowego podejścia „księgowy to tylko koszt”, potrzeba zmian na dwóch poziomach – komunikacyjnym i narzędziowym.
– Nieprzychylna ocena księgowych przez ich pracodawców ma często swoje źródło w kulejącej komunikacji. o ile przedsiębiorcy nie mają pełnej wiedzy na temat tego, jak księgowi mogą wspierać rozwój firmy, mogą nie doceniać ich strategicznego wkładu. Większy nacisk na edukację i komunikację w zakresie roli księgowego przełożyłby się na lepsze wykorzystanie potencjału księgowości w zarządzaniu firmą – zauważa Artur Kaczmarek.
Bez automatyzacji procesów księgowi mogą utknąć w martwym punkcie
Kariera w księgowości może zaspokajać najważniejsze potrzeby pracownika, jeżeli ten będzie miał realnie więcej czasu w samodoskonalenie, czyli na tak potrzebną w branży adaptację do nowych technologii, śledzenie zmian prawnych, rozwijanie pożądanych przez przedsiębiorców kompetencji strategicznych i negocjacyjnych.
– Bez automatyzacji procesów księgowi (a w konsekwencji firmy, dla których pracują) mogą utknąć w martwym punkcie. Platformy z precyzyjnym systemem OCR, takie jak k24, umożliwiają efektywną współpracę w zakresie wyjaśniania, statusowania i klasyfikacji dokumentów oraz faktur pobranych z KSeF, upraszczają codzienną wymianę informacji i śledzenie postępów, czyli, krótko mówiąc, uwalniają ekspertów od żmudnych czynności.
Tylko przy wsparciu nowoczesnych technologii księgowi będą mogli skupić się na bardziej skomplikowanych i strategicznych aspektach swojej pracy – dodaje Artur Kaczmarek.
Link do raportu: https://www.fillup.pl/kanalksiegowy24/ksiegowosc/rola-wyzwania-rozwoj-raport/