Obowiązek zapewnienia pracownikom monitorów ekranowych od 17 maja 2024 r.

3 miesięcy temu

W dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniającego Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Akt ten, po wielu latach stagnacji w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, doczekał się nowelizacji i swoistego dostosowania do w tej chwili panujących warunków pracy.

Zgodnie z § 2 ww. Rozporządzenia pracodawcy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostosują stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe utworzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Rozporządzenie przewiduje bardzo dużo zmian, jednak w niniejszym wpisie skupię się na samych monitorach ekranowych.

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika. Ta wyjściowa reguła oczywiście dotyczy w szczególności monitorów ekranowych.

Jak wskazuje ustawodawca monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

  1. znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
  2. obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
  3. jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
  4. regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

Co więcej ustawienie monitora ekranowego oraz innych elementów wyposażenia nie powinno wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi. Górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika. Ponadto ustawienie monitora ekranowego względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.

Wymogi te spełniają monitory ekranowe EIZO

Przykładowe parametry monitora EIZO, FlexScan EV2456

Monitor ma wszystkie trzy elementy niezbędne do osiągnięcia doskonałej jakości obrazu: wysoką rozdzielczość 1920 x 1200, maksymalny współczynnik kontrastu 1000:1 oraz stabilną jasność na poziomie do 350 cd/m2. Takie połączenie gwarantuje odpowiednią ostrość konturów wyświetlanego tekstu i rewelacyjną jakość grafiki. Dzięki panelowi IPS z podświetleniem LED kontrast i kolory nie zmieniają się choćby przy patrzeniu na ekran z boku.

Monitory biurowe EIZO mają co najmniej 10-bitową tabelę LUT, umożliwiającą bardziej precyzyjne wyświetlanie kolorów niż tradycyjna tabela 8-bitowa. Dzięki temu gradacje, czyli przejścia między kolorami, są idealnie odwzorowane. Możliwa jest również samodzielna regulacja, np. dopasowanie balansu bieli w zakresie od 4000 K do 10 000 K ze skokiem 500 K.

Szybko, szybciej, overdrive! Funkcja overdrive skraca czas przejścia kolorów z szarości do szarości do zaledwie 5 ms (średnio). Dzięki temu filmy i gwałtownie zmieniające się obrazy wyświetlają się bez irytujących smug i opóźnień.

W dzień i w nocy, w blasku lampy i w ciemnościach – niezależnie od tego, kiedy i jak pracujesz, czujnik Auto EcoView stale mierzy oświetlenie w otoczeniu i automatycznie dopasowuje poziom jasności ekranu. Dzięki temu monitor nigdy nie emituje oślepiającego światła, które powoduje zmęczenie wzroku. Dwustopniowa kontrola uwzględnia najjaśniejsze i najciemniejsze warunki oświetleniowe w ciągu dnia. Funkcja automatycznej regulacji jasności pozwala również zaoszczędzić aż do 50% na rachunkach za prąd w porównaniu z monitorem, dla którego ustawiono jasność maksymalną.

Oczywiście w razie potrzeby użytkownik może także regulować jasność manualnie. W oszacowaniu, jak ekonomiczne i ekologiczne są wybrane ustawienia monitora, pomaga wskaźnik EcoView.

Monitor posiada także powłokę antyodblaskową, a obraz na ekranie nie migota.

Monitor ekranowy do laptopa

Duża rewolucją w zakresie wyposażenia stanowisk pracy jest fakt, iż ustawodawca pierwszy raz uregulował warunki pracy stanowiska wyposażanego w laptopa, czyli w zestaw przenośny. Niestety, ale w tej materii mogę mieć złą wiadomość dla pracodawców, albowiem rozporządzenie zmieniające przewidziało, iż w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Nie ukrywajmy, iż w tej chwili na naszym rynku pracy jest bardzo wielu pracowników zdalnych. Nierzadko pracują oni na swoich prywatnych laptopach, bądź też pracownicy, którzy pracują hybrydowo zabierają sprzęt służbowy do domu. W związku z nowymi regulacjami, przy wyborze monitora ekranowego, rekomendowałabym, oczywiście przede wszystkim spełnienie ww. opisanych wymogów, ale także zwrócić uwagę na dodatkowe parametry sprzętowe. Dla przykładu monitor FlexScan EV2456 posiada funkcję automatycznej regulacji jasności, która oczywiście spełnia wymóg rozporządzenia, co do obrazu, ale pozwala również zaoszczędzić aż do 50% na rachunkach za prąd w porównaniu z monitorem, dla którego ustawiono jasność maksymalną. Co więcej w monitorach wbudowany jest mechaniczny przełącznik zasilania. Po ustawieniu go w pozycji „Off” urządzenie w ogóle nie pobiera energii. choćby w trybie standby pobór mocy wynosi maksymalnie 0,5 W. Dlatego też warto takie parametry brać pod uwagę, a przede wszystkim uwzględniać je przy obliczaniu ryczałtu albo ekwiwalentu za wykorzystywanie mediów przy pracy zdalnej.

Łatwy dostęp do stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Ważnym aspektem pracy każdego pracownika na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy jest na pewno jego organizacja, a przede wszystkim przestrzeń. Pracodawca winien dążyć, a choćby jest mu to narzucone przez omawiane rozporządzenie do takiej organizacji pracy, by stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych manualnie w zasięgu kończyn górnych. Ponadto stanowisko pracy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby pracownik miał do niego swobodny dostęp.

Przy realizacji tegoż obowiązku prawdopodobnie będzie miało znaczenie także to w jaki sprzęt w tym także monitor ekranowy stanowisko zostanie wyposażone. Przy wyborze sprzętu warto zwrócić uwagę na jego funkcjonalności, takie jak ilość wejść do monitora, aby nie powodowało to niepotrzebnej plątaniny kabli na biurku, a także możliwość wyposażenia monitora w uchwyt na kable.

Pracownik musi mieć możliwość obsługi i regulacji sprzętów znajdujących się na stanowisku pracy bez żadnych ograniczeń. Dlatego też zalecałabym, aby zwrócić uwagę na usadowienie na przykład przycisków na monitorze ekranowym. Powinny one znajdować się z przodu albo pod ekranem. Moim zdaniem, niedopuszczalne jest umiejscowienie przycisków stresujących w takim miejscu, które powodowałoby konieczność obchodzenia stanowiska, celem ich obsługi. Dla przykładu monitor FlexScan EV2456 posiada przyciski sterujące na dolnej krawędzi monitora ekranowego. Jednocześnie nad przyciskami sterującymi wyświetlają się odpowiadające im ikony, informujące użytkownika o funkcjach danego przycisku i ułatwiające obsługę monitora.

Podsumowanie

W dniu 17 maja 2024 r. upłynął termin dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań stawianych przez przepisy BHP. Obowiązek ten ciąży na pracodawcach, którzy powinni w sposób poważny i z należytą starannością podejść do tego zobowiązania, w szczególności wybierając nowy sprzęt, którzy będzie stanowić wyposażenie stanowiska pracy.

Należy także pamiętać, iż wymogi zapewnienia odpowiednich warunków BHP na stanowiskach pracy obwarowane są sankcją w postaci kary grzywny, korą wynika wprost z art. 283 § 1 kp. Przepis ten stanowi, iż kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.

Pozdrawiam, Karolina Niedzielska we współpracy z Eizo Polska

#eizo #eizopolska #eizoflexscan #flexscan

#reklamaplatna #współpracaplatna #artykulsponsorowany

Idź do oryginalnego materiału