PayPal się doigrał. Miliony kary za złe traktowanie klientów

1 miesiąc temu
Zdjęcie: UOKiK nałoży na PayPal wysoką karę SOPA Images/Sipa USA/East News


PayPal jest jedną z najczęściej stosowanych metod płatności na świecie. Z rozwiązań fintechu korzysta ponad 100 milionów użytkowników na całym świecie. Wielu z nich znajduje się w Polsce. UOKiK zbadał działania PayPal i wykrył, iż umowy i porozumienia stosowane przez fintech uderzają w dobro konsumenta.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił na oficjalnym portalu, iż nałożył na PayPal potężną karę finansową. Jak ujawnił prezes UOKiK w najnowszej decyzji, znany fintech stosuje zakazane postanowienia w umowach, które zawiera z użytkownikami. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował wiele punktów z porozumień, do których podpisywania są zobligowani użytkownicy platformy.

UOKiK wykazał niemal kilkadziesiąt zabronionych działań w postanowieniach umów zawieranych pomiędzy PayPal a użytkownikami systemu płatności. Uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyciągnęła także rozbudowana zawartość katalogu przykładowych sankcji.

Jak podkreślił prezes UOKiK w oświadczeniu z 15 lipca, charakter naruszeń, których dopuścił się PayPal Europe, jest bezprecedensowy.

UOKiK wymierza surową karę. PayPal musi zapłacić ponad 100 milionów złotych


Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszelkie postanowienia zamieszczane w regulaminach oraz umowach powinny być transparentne i zrozumiałe da użytkowników platformy. Kontrolerzy UOKiK zwrócili także uwagę na liczne klauzule abuzywne.

Jak stanowi art. 385 k.c. klauzulami abuzywnymi są takie zapisy w umowach zawieranych z konsumentami, na których treść użytkownicy nie mają wpływu. Klauzule abuzywne charakteryzują się także tym, iż rażąco naruszają interesy klientów, a także kształtują ich prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. Za obecność tego rodzaju zapisów w umowach zawieranych przez PayPal, UOKiK nałożył na fintech karę w wysokości 106 689 453 zł.

PayPal był "na celowniku" UOKiK od dłuższego czasu


Ze względu na przeprowadzane nieprawidłowości PayPal zwracał uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od dłuższego czasu. Przeprowadzono szczegółowe postępowanie, podczas którego na jaw wyszły fakty dotyczące zapisów w umowach, które naruszały dobro klientów.

Dotyczyło to, na przykład zasad, które wskazywały na ukaranie konsumentów, chociażby za tylko spróbowanie skorzystania z zablokowanego konta. PayPal stosował też kurtynę niedomówienia, wywołując strach, iż w obliczu niestosowania się do wyznaczonych zasad, dojdzie do nałożenia bliżej nieokreślonych sankcji.

Zastosowanie zasad wykraczało też poza korzystanie z samego konta PayPal. Z tego powodu konsumenci mogli dopuścić się przekroczenia regulaminu, nie zdając sobie z tego do końca sprawy. Jak podkreślił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, PayPal mógł w dowolnej chwili i według własnego uznania zablokować pieniądze użytkownika.

PayPal stawiał swoich klientów w niekorzystnej sytuacji


Ze względu na liczne klauzule abuzywne, PayPal uzyskiwał przewagę nad swoimi klientami. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślił, iż fintech przypisywał sobie prawo do nałożenia na klientów nie jednej, a wielu sankcji. Zaliczało się m.in. do tego nałożenie kary w wysokości 2500 dolarów lub większej, czy niesygnalizowane zamknięcie konta lub odmowa świadczenia usług w przyszłości.

Zdaniem UOKiK wszystkie postanowienia, które znajdują się we wszelkich umowach i porozumieniach zawieranych z konsumentem, powinny być jednoznaczne i zrozumiałe. Natomiast klauzule abuzywne powinny być traktowane tak, jakby nie istniały.

Idź do oryginalnego materiału