Pojawiły się przetargi na prace związane z modernizacją tzw. „Nadodrzanki”. Mowa o linii kolejowej, która powiązana jest docelowo z projektem budowy terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Informacje przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
– Jedno, jak i drugie realizujemy. Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na pracę związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście – Szczecin – Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają – przekazał na portalu X wiceszef resortu infrastruktury.
W Porcie Świnoujście realizowane są już prace, rok 2024 był skoncentrowany na przygotowaniach, tj. wydaniu pozwoleń, zawarciu umów i kontaktów oraz badań terenu. Prócz samego terminalu ważna jest infrastruktura powiązana wokół inwestycji, i tym właśnie jest „Nadodrzanka”.
„Nadodrzanka” to linia kolejowa nr 273, która łączy Wrocław i Szczecin. Przebiegająca przez trzy województwa trasa ma 350 kilometrów długości. Przebudowa linii zwiększy bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych. A również poprawi prędkość pociągów, które dziś w niektórych lokalizacjach ograniczone są dopuszczalną prędkością 60 km/h. Plan inwestycji skupia się na gruntowny remoncie wybranych odcinków wymagających największych zmian i etapowej modernizacji, aby nie zakłócić ruchu kolejowego. Dzięki pozbyciu się wąskich gardeł na trasie transport z morza na południe kraju będzie efektywniejszy.
Na inwestycje przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowana przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój – wskazuje Marchewka.
Celem projektu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest stworzenie w Świnoujściu terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Portu zdolnego do obsługi elementów konstrukcyjnych MEW, wymagających specjalistycznego zaplecza. Z budowę odpowiedzialne jest Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, a pirsu – na 2,5 mld zł. Na przełomie 2028 i 2029 roku pierwsze największe kontenerowce mają wpłyną do portu Świnoujście.
Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście