Port Zewnętrzny – największa inwestycja Portu Gdynia

2 miesięcy temu

Port Zewnętrzny stanie się przedłużeniem istniejącego Mola Węglowego. Pogłębione nowe akweny Portu Gdynia przy Nabrzeżach Portu Zewnętrznego uzyskają głębokość przy nabrzeżach 17 metrów.

Port Zewnętrzny to największa inwestycja w historii Portu Gdynia. Dzięki niej powstaną kolejne tereny położone na wodzie.

Port Zewnętrzny to bardzo istotny projekt – nie tylko z perspektywy Portu Gdynia, ale także z punktu widzenia lokalnej społeczności i całego kraju. Projekt ten, planowany do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmuje budowę całkiem nowego pirsu portowego na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy. Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie – na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Stanie się przedłużeniem istniejącego Mola Węglowego. Na nowo zalądowionym terenie, oprócz kontenerów będzie też możliwość przeładowywania drobnicy, a drobnica, co za pewne nie wszyscy czytelnicy wiedzą, to niekoniecznie małe rzeczy np. automotive.

Projekt budowy Portu Zewnętrznego to projekt inwestycyjny długoterminowy i wielowątkowy. Łączy w sobie praktycznie wszystkie obszary działalności portowej. w tej chwili jest on prowadzony w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, w trybie dialogu konkurencyjnego, przy wsparciu i pod nadzorem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury. W maju 2020 roku Zarząd Portu formalnie uruchomił procedurę wyboru partnera prywatnego dla tego projektu. Pod koniec listopada 2021 roku otrzymaliśmy prawomocną decyzję środowiskową, a w czerwcu 2023 roku została wydana przez Wojewodę Pomorskiego decyzja lokalizacyjna dotycząca budowy portu zewnętrznego wraz z komunikacyjnym układem drogowo-kolejowym. Do 30 września bieżącego roku oczekujemy na oferty potencjalnych partnerów. Z perspektywy budowy Portu Zewnętrznego niezbędnym elementem, mającym wpływ nie tylko na rozpoczęcie prac związanych z zalądowieniem, ale także zwiększających bezpieczeństwo manewrowania w porcie, jest budowa falochronów. Dla tej inwestycji niedawno wybrano wykonawcę, którym jest konsorcjum firm Budimex, Roverpol i Rover Maritime. Realizujemy ją wspólnie z Urzędem Morskim, a środki otrzymaliśmy ze Skarbu Państwa.

Wielkość przeładunków kontenerowych wiąże się w dużej mierze z rozwojem gospodarczym Polski, obecną sytuacją gospodarczą na świecie oraz uwarunkowaniami geopolitycznymi. Armatorzy dostosowują swoje plany rozwoju połączeń żeglugowych do panującej sytuacji rynkowej. Biorąc pod uwagę dalszy wzrost konteneryzacji, dodatkowe możliwości przeładunkowe, które pojawią się ze strony budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowy Baltic Hub będą stanowiły naturalną odpowiedź na potrzeby rynku. Dzięki rozwojowi tego segmentu możliwe będzie zwiększenie udziału polskich portów w obsłudze polskiego handlu zagranicznego, otworzą się nowe możliwości w obszarze obsługi rynków tranzytowych. W ostatnich latach zauważalna jest również tendencja do wykorzystywania kontenerów do transportu ładunków masowych, co dodatkowo zwiększa popyt na tego typu przeładunki.

Budowa Portu Zewnętrznego zakłada możliwość etapowania prac, co pozwala na dostosowanie ostatecznego kształtu inwestycji do warunków rynkowych. Zarazem należy pamiętać, iż to wielka i przyszłościowa inwestycja, a takich nie buduje się bez zapasu na rozwój. Pomimo zakładanej dominującej funkcji kontenerowej, uniwersalny charakter pirsu będzie umożliwiał prowadzenie również dodatkowej działalności, na przykład obsługi ładunków ponadnormatywnych. Wydarzenia minionych miesięcy dobitnie pokazały nam, iż tak zmiennych i niestabilnych czasach uniwersalność jest istotną przewagą biznesową.

Portal zawszepomorze rozmawiał z Katarzyną Gruszecką-Spychałą, Wiceprezes Zarządu ds. finansów i Zarządzania Aktywami spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A

źródło https://www.zawszepomorze.pl/ fot. Port Gdynia

Idź do oryginalnego materiału