Prezes UOKiK nakłada karę na PayPal Europe za stosowanie niedozwolonych klauzul

1 miesiąc temu
Zdjęcie: PayPal


Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję, uznającą stosowanie przez PayPal Europe klauzul niedozwolonych. Serwis PayPal, znany z umożliwiania płatności online i pełnienia funkcji elektronicznego portfela, został ukarany grzywną w wysokości 106,6 mln złotych za poważne naruszenia praw konsumentów.

Postępowanie UOKiK dotyczyło postanowień zawartych w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Prezes Urzędu zakwestionował 34 działania zabronione użytkownikom, oraz katalog sankcji, które PayPal mógł na nich nałożyć. Sankcje te obejmowały m.in. możliwość ukarania użytkownika za próbę skorzystania z zablokowanego konta, naruszenie dowolnych przepisów prawa czy zamknięcie konta bez uprzedzenia. W efekcie konsumenci mogli być karani choćby za działania niezwiązane bezpośrednio z korzystaniem z konta PayPal.

Szczególną uwagę Prezesa UOKiK zwróciła arbitralność decyzji PayPal oraz brak jasności w umowie co do sankcji i działań zabronionych. Umowa dawała PayPal możliwość zablokowania środków na koncie użytkownika na nieokreślony czas, a także nakładania na konsumentów kar finansowych o znacznych wartościach. Takie podejście stawiało użytkowników w sytuacji, gdzie nie byli świadomi, które działania mogą zostać uznane za naruszenie umowy oraz jakie konsekwencje mogą ich spotkać.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, iż umowy i regulaminy powinny być jednoznaczne i zrozumiałe dla konsumentów. Charakter naruszeń w przypadku PayPal określił jako bezprecedensowy, zaznaczając, iż stosowanie ogólnych, wieloznacznych klauzul prowadzi do nieprzewidywalności dla użytkowników. Konsumenci nie mogą przewidzieć, które z ich działań mogą zostać uznane za zabronione oraz jakie sankcje mogą ich spotkać.

Klauzule abuzywne, czyli niedozwolone postanowienia umowne, powinny być traktowane jakby nigdy nie zostały zamieszczone w umowach. PayPal (Europe) został zobowiązany do poinformowania o decyzji Prezesa UOKiK swoich użytkowników poprzez serwis internetowy, po uprawomocnieniu się decyzji. Firma ma prawo odwołać się do sądu.

Decyzja UOKiK ma na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami oraz zapewnienie, iż umowy zawierane z usługodawcami są jasne i zgodne z prawem. Działania Prezesa UOKiK w tym zakresie pokazują determinację w egzekwowaniu przepisów chroniących prawa konsumentów w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału