Rok 2024 był przełomowy dla rozwoju polskiej infrastruktury morskiej

3 dni temu

Wiele strategicznych projektów, mających najważniejsze znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego kraju, osiągnęło nowe etapy realizacji. W budżecie na przyszły rok przewidziano ponad 2 miliardy złotych na inwestycje w gospodarkę morską.

Do najważniejszych projektów należą rozwój infrastruktury portu kontenerowego w Świnoujściu oraz budowa falochronu w Gdańsku, który będzie obsługiwał terminal FSRU.

Budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk

W ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) trwa budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk. Projekt ten ma najważniejsze znaczenie dla rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, wspierając budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Dzięki tej inwestycji Gdańsk stanie się centrum technologii wiatrowej, wspierając jednocześnie transformację energetyczną kraju.

Terminal T5 będzie stanowił przedłużenie istniejącego terminala T1, poprzez zbudowanie lądu na obszarze o powierzchni około 21 ha. Długość nabrzeża przeładunkowego nowego terminala wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. co pozwoli na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m.

Fot: Ministerstwo Infrastruktury, Portal X

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Kontynuowano także prace nad drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zwiększyć dostępność Portu Elbląg, rozszerzono zakres projektu o pogłębienie ostatnich 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu. Na ten cel przeznaczono 33 mln zł. Inwestycja ta pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału portu w Elblągu i zwiększy jego konkurencyjność.

fot.ilustracyjne: Grupa NDI

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

W Świnoujściu realizowane są przygotowania do budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, który ma najważniejsze znaczenie dla rozwoju transportu morskiego w Polsce. Planowane zakończenie budowy przypada na rok 2028, a nowy tor podejściowy do terminala zostanie ukończony w 2029 roku. Dzięki tej inwestycji port w Świnoujściu umocni swoją pozycję jako jedno z najważniejszych miejsc przeładunku kontenerów na Bałtyku.

W budżecie na 2024 rok zabezpieczono również środki na rozwój infrastruktury portowej w Świnoujściu. Inwestycje te mają najważniejsze znaczenie dla wzrostu przepustowości portu oraz poprawy jego dostępności logistycznej.

– Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, iż cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, iż liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej– podkreślał w kwietniu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Fot: ZMPSiŚ

Terminal FSRU w Gdańsku

Jednym z najbardziej strategicznych projektów jest budowa terminala FSRU w Gdańsku. Terminal, zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, będzie pełnił funkcję stacjonarnej jednostki regazyfikującej gaz LNG odbieranego z metanowców. Inwestycja obejmuje również budowę gazociągu podmorskiego, który połączy terminal z krajową siecią przesyłową. Terminal ma rozpocząć działalność w 2028 roku, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski.

wizualizacja: Gaz-System

fot. główne: ilustracyjne, envato

Idź do oryginalnego materiału