Royal Navy ogłasza "Niech żyje król!" Zwodowano atomowy okręt podwodny, przyszły HMS Agamemnon

gospodarkamorska.pl 12 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Nastąpił istotny moment w trwającej od blisko 11 lat budowie atomowego okrętu podwodnego typu Astute, który wejdzie w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii. 3 października jednostka została zwodowana w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness.

Nowy okręt jest przedostatnim z serii Astute (szóstym z siedmiu zaplanowanych), który ma wejść w skład brytyjskich sił morskich i stać się elementem systemu obrony domeny morskiej, krajowych interesów oraz w ramach NATO, a także zbierania danych wywiadowczych i prowadzenia precyzyjnych uderzeń na cele morskie i lądowe. Swoją nazwą nawiązuje do znanego z mitologii greckiej, w tym eposu „Iliada” władcy Argolidy, niemniej jest pieszczotliwe nazywany „Awesome Aggie”.

Dowódca okrętu, kmdr por. David „Bing” Crosby, powiedział, iż przygotowanie tak dużej jednostki do wodowania wymagało doskonałej współpracy między BAE Systems Submarines, a załogą. Miało to znaczenie symboliczne, gdyż 123 lata wcześniej w tym samym zakładzie stoczniowym ukończono pierwszy okręt podwodny w historii Royal Navy, HMS Holland 1 (w służbie w latach 1901-1913, w tej chwili eksponat Muzeum Brytyjskich Sił Podwodnych w Gosport).


– Fantastycznie jest w końcu wprowadzić Awesome Aggie do wody w ramach przygotowań do końcowych etapów budowy i uruchomienia tego niezwykle złożonego i wysoce zdolnego okrętu podwodnego. Podczas gdy rozwijanie i wodowanie nie jest tak ekscytujące jak historyczne dynamiczne wodowanie na pochylni, ma okresy ekscytacji i zajęło miesiące szczegółowego planowania w całym przedsiębiorstwie budowlanym, aby bezpiecznie dotrzeć do tego etapu. Dni faktycznego wodowania były długie, ale ostatecznie jest to bardzo szczególny okres dla wszystkich zaangażowanych i taki, z którego oni i ich rodziny, a także mieszkańcy Barrow, powinni być niezwykle dumni – przekazał oficer.

Steve Timms, dyrektor zarządzający BAE Systems Submarines przekazał, iż zwodowanie okrętu było „niezwykle ważnym kamieniem milowym dla wszystkich” zaangażowanych w Agamemnona i program Astute.

– Projekt i budowa okrętu podwodnego o napędzie jądrowym jest niezwykle złożonym i prawdziwie narodowym przedsięwzięciem, a ja składam hołd tysiącom wysoko wykwalifikowanych ludzi, którzy pomogli doprowadzić Agamemnon do tego etapu. Okręty podwodne są istotnym elementem brytyjskich zdolności obronnych i musimy teraz wspólnie pracować, aby Agamemnon był gotowy do jak najszybszego dołączenia do swoich siostrzanych okrętów podwodnych w służbie Królewskiej Marynarki Wojennej – podkreślł.

HMS Agamemnon ma 97 metrów długości i waży 7 400 ton. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Okręty typu Astute są wyposażone w wiodące na świecie urządzenia, w tym sonar Thales 207, echosondę Atlas DESO 25, dwa maszty optroniczne Thales CM010 i system identyfikacji Raytheon. Ich napęd stanowią reaktor PWR 2 firmy Rolls-Royce oraz generatory diesla MTU z mocą 600 KW. W wyposażeniu mają też potężne uzbrojenie, w tym pociski Tomahawk przeznaczone do niszczenia celów na lądzie oraz ciężkie torpedy Spearfish. Co warto nadmienić, dzięki urządzeniom do podtrzymywania życia (produkcja tlenu i wody pitnej) okręty typu Astute mogą wiele tygodni działać pod wodą bez potrzeby wynurzania się.


Zamówienie na okręty typu Astute jest realizowane od 2001 roku. Każda z jednostek kosztuje średnio 1,65 mld funtów. Prototypowy HMS Astute wszedł do służby w 2007 roku. Wiązało się z wprowadzeniem nowej generacji podstawowych okrętów podwodnych dla Royal Navy w miejsce starszych typu Trafalgar. Wraz z HMS Anston BAE Systems dostarczyła jak dotąd pięć z siedmiu zaplanowanych okrętów. Pozostałe dwa są na różnych etapach budowy. Obok Agamemnona jest to przyszły HMS Agincourt, nazwany na cześć jednej z najsłynniejszych bitew wojny stuletniej, stoczonej w 1415 roku. W jej trakcie dużo słabsze, złożone głównie z łuczników siły angielskiego króla Henryka V pokonały liczniejszą armię francuską, pokonując elitę jej rycerstwa. Wejście obu okrętów do służby jest planowane na lata 2024-2026.

Idź do oryginalnego materiału