Spis treści
Czytasz teraz:
Shadowban – co to jest? Jak sprawdzić, czy otrzymałem shadowbana?
- Shadowban – co to jest?
- Za co można dostać shadowbana?
- Ile trwa shadowban?
- Jak sprawdzić, czy mam shadowbana?
- Shadowban – co robić?
- Jak uniknąć shadowbana w przyszłości?
Zamknij
Shadowban to sytuacja, w której użytkownik zostaje „wyciszony”, np. przez platformę społecznościową. Taka osoba może dalej publikować treści, jednak tracą one na zasięgu i mają bardzo niską widoczność. Shadowban zwykle stosuje się po to, aby zminimalizować szkodliwe lub niepożądane treści. Za co można dostać shadowbana i jak sprawdzić, czy konto zostało zbanowane?
Shadowban – co to jest?
Shadowban, inaczej tzw. ban, to wyciszenie użytkownika w danym medium, np. na platformie społecznościowej. Co istotne, osoba zbanowana nie jest informowana o nałożeniu na konto shadowbana.
Dzięki temu może dalej publikować treści, jednak ze względu na zbanowanie konta treści te mają bardzo niskie zasięgi i nie są pokazywane odbiorcom. Jest to pewnego rodzaju forma ograniczenia widoczności treści, które zostały uznane za szkodliwe. Shadowban funkcjonuje przede wszystkim w mediach społecznościowych, ale również na forach internetowych.
Za co można dostać shadowbana?
Jest kilka powodów, za które media społecznościowe mogą nałożyć bana na konto.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Najczęściej powodem jest:
- nieprzestrzeganie regulaminu danej platformy,
- spamowanie,
- agresywne zachowania i promowanie treści oraz zachowań niezgodnych z regulaminem, np. szkodliwych społecznie czy wprowadzających dezinformację,
- używanie nieodpowiednich hashtagów, np. oznaczonych jako szkodliwe lub nieodpowiednie, a także hashtagów zbanowanych,
- masowe zgłaszanie konta przez innych użytkowników.
Oprócz tego do nałożenia shadowbana np. na Instagramie mogą doprowadzić praktyki mające na celu manipulowanie zasięgami i wynikami konta. Przede wszystkim dotyczy to kupowania fałszywych followersów czy korzystania z botów do automatycznych obserwacji lub polubień. Działania te powodują zmasowaną i nienaturalną aktywność na koncie, co może wzbudzić podejrzenia algorytmów i skutkować wyciszeniem konta.
Ile trwa shadowban?
Może trwać od kilku godzin do choćby kilku miesięcy. Przede wszystkim, jeżeli konto było już wcześniej zbanowane m.in. z powodu łamania regulaminu platformy, to okres nałożenia shadowbana może być znacznie dłuższy. W sytuacji, gdy użytkownik notorycznie narusza zasady regulaminu, jego profil może dostać tzw. ban permanentny, który skutkuje całkowitym usunięciem konta bez możliwości jego przywrócenia.
Nieco łagodniej sytuacja wygląda, jeżeli naruszenie dotyczy np. spamowania czy użycia zbanowanych hashtagów na koncie. Zwłaszcza gdy jest to konto, które do tej pory nie posiadało shadowbana – taka blokada może potrwać od kilku godzin do kilku dni. Im starsze konto z bardziej wiarygodną historią, tym łatwiej odwołać się od decyzji o shadowbanie.
Jak sprawdzić, czy mam shadowbana?
Aby sprawdzić, czy na konto został nałożony ban, wystarczy, że:
- wejdziesz w swój profil i klikniesz trzy kreski w górnym rogu, a następnie wybierzesz sekcję „Ustawienia i prywatność”,
- znajdziesz zakładkę „Pomoc” i wybierzesz „Status konta”.
W zakładce znajdziesz informacje o tym, czy opublikowane przez Ciebie materiały wpłynęły w jakiś sposób na status konta – jeżeli nie, oznacza to, iż konto nie zostało zbanowane.
Natomiast jeżeli na konto został nałożony shadowban, możesz sprawdzić to na kilka sposobów.
- Sprawdź z poziomu innego konta, czy możesz wyszukać swój profil – jeżeli nie, Twoje konto prawdopodobnie zostało zbanowane.
- Możesz również spróbować wyszukać swoje konto po hashtagach, zwłaszcza jeżeli używasz specyficznych, brandowych wyrażeń. Brak wyników wyszukiwania prawdopodobnie oznacza shadowbana.
- Obserwuj interakcje i zasięgi – jeżeli znacząco spadły, możesz podejrzewać, iż algorytm z jakiegoś powodu kryje Twoje treści przed użytkownikami. Bardzo często właśnie ten element jest pierwszym sygnałem, przez który możesz zacząć się zastanawiać, czy Twoje konto nie dostało shadowbana.
Jeśli korzystasz z biznesowych narzędzi analitycznych, np. Instagram Insights, to możesz obserwować wskaźniki, m.in. takie jak wyświetlenia, zaangażowanie czy liczbę interakcji. jeżeli zauważysz znaczne odchylenia w tych aspektach, możliwe, iż Twoje konto zostało zbanowane.
Shadowban – co robić?
W pierwszej kolejności podejmij działania naprawcze. Na przykład, jeśli konto zostało zbanowane z powodu użycia niewłaściwych hashtagów, należy je usunąć. Następnie skontaktuj się z zespołem wsparcia danej aplikacji – być może dzięki temu uda Ci się zawalczyć o szybsze zdjęcie shadowbana. Z zespołem wsparcia warto skontaktować się również wtedy, gdy nie możesz znaleźć przyczyny, z powodu której Twoje konto zostało zbanowane.
Jak uniknąć shadowbana w przyszłości?
Aby uniknąć shadowbana w przyszłości, przede wszystkim działaj zgodnie z regulaminem aplikacji. Zweryfikuj używane przez Ciebie hashtagi i sprawdź, czy wśród nich nie ma tych uznanych za szkodliwe, nieodpowiednie lub zbanowane.
Zweryfikuj także publikowane treści – nagminne poruszanie kontrowersyjnych tematów, które mogą być szkodliwe społecznie, także będzie skutkować shadowbanem. Pamiętaj, aby nie stosować nieuczciwych praktyk w postaci kupowania obserwujących czy masowego, spamerskiego wchodzenia w interakcje. Pilnuj dziennych limitów dotyczących m.in. lajkowania postów innych użytkowników.