W ostatnim czasie zespół postępowań sądowych reprezentował dwóch najemców w sporach z wynajmującymi. W obu przypadkach doradztwo skutkowało zawarciem ugód korzystnych dla naszych klientów – ugody przedsądowej oraz ugody mediacyjnej wypracowanej jeszcze przed pierwszą rozprawą.
Chcemy podzielić się krótkimi zarysami tych spraw, by opowiedzieć nieco więcej o wyzwaniach, jakie udało się tu przezwyciężyć.
Sprawa o zwrot nadpłaty opłaty eksploatacyjnej
Pierwsza sprawa dotyczyła rozliczenia przez wynajmującego kosztów eksploatacji części wspólnych budynku biurowego. Istotą sporu był niewłaściwy podział kosztów eksploatacyjnych między najemców różnych części budynku o odmiennych przeznaczeniach.
Sprawa była o tyle problematyczna, iż zaniechania po stronie wynajmującego utrudniły możliwość wyliczenia i udowodnienia rzeczywistego zużycia mediów. Niełatwo było więc ustalić rzeczywiste wysokości nadpłat po stronie naszego klienta.
Podczas postępowania kwestionowaliśmy również możliwość obciążenia najemców niektórymi ze składników opłaty eksploatacyjnej. Mowa m.in. o:
- podatku od nieruchomości za parking, odrębnie opłacanym przez najemców w ramach opłat parkingowych,
- kosztach znaczących remontów budynku,
- opłatach publicznoprawnych, takich jak opłata za użytkowanie wieczyste.
Dodatkowym wyzwaniem w tej sprawie był fakt, iż przedmiotem sporu były objęte zagadnienia, co do których orzecznictwo nie dostarcza jednoznacznych odpowiedzi. Ciężko było więc przewidzieć obrót spraw. Tym bardziej cieszy nas w pełni satysfakcjonujący dla klienta wynik naszych działań.
Po wniesieniu przez nas powództwa o zapłatę, postępowanie zakończyło się zawarciem ugody przed mediatorem przed pierwszą rozprawą.
Sprawa o nieuzasadnione wypowiedzenie umowy
W drugiej ze spraw reprezentowaliśmy najemcę magazynu w sporze z wynajmującym na etapie przedsądowym. Wynajmujący wypowiedział naszemu klientowi umowę najmu zawartą na czas określony ze skutkiem natychmiastowym i z winy najemcy. Powołał się przy tym na rzekome naruszenia ze strony klienta.
Rozwiązanie umowy w takim trybie wiązało się z ryzykiem skierowania przez wynajmującego do klienta (najemcy) znacznych roszczeń pieniężnych z różnych tytułów.
Co w tym wypadku przesądziło o naszym sukcesie? Wierzymy, iż przy indywidualnym podejściu do sprawy i pełnym zaangażowaniu zawsze jesteśmy w stanie znaleźć punkty, które będą stanowić kartę przetargową. Tak było i tym razem.
Szczegółowa analiza sprawy pozwoliła na znalezienie argumentów, które zachęciły wynajmującego do cofnięcia wypowiedzenia umowy najmu i zawarcia porozumienia na warunkach korzystnych dla klienta. Dotyczyło to również zrzeczenia się wszelkich roszczeń pieniężnych wynajmującego.
W obu sprawach klientów reprezentowali Mateusz Kisiela oraz Kamila Wojtanowska, przy wsparciu Anny Chrobot.
Szukasz wsparcia w podobnej sprawie? Chętnie pomożemy, skontaktuj się z nami!