Specjalistyczny ponton zbudowany w stoczni CRIST niedługo rozpocznie pracę

3 godzin temu

Stocznia Crist bierze udział w monumentalnym projekcie budowy najdłuższego zatapialnego tunelu na świecie. Chodzi o tunel Fehmarnbelt, który połączy Danię z Niemcami pod Morzem Bałtyckim. To ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne, którego celem jest usprawnienie komunikacji między Skandynawią a resztą Europy, jest jednym z najważniejszych projektów tego typu na świecie, a stocznia Crist odgrywa w nim kluczową rolę.

Tunel Fehmarnbelt – rewolucyjna inwestycja

Tunel Fehmarnbelt, którego długość wyniesie około 18 kilometrów, będzie najdłuższym zatapialnym tunelem na świecie. Konstrukcja powstaje na cieśninie Fehmarn Belt, między niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland. Tunel będzie miał dwie linie kolejowe oraz czteropasmową autostradę, co znacznie skróci czas podróży między Niemcami a Danią – z obecnych 45 minut promem do zaledwie 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem.

Rola stoczni Crist w budowie tunelu

Stocznia Crist odpowiada za budowę specjalistycznych jednostek pływających i elementów infrastruktury, które będą używane do transportu i instalacji prefabrykowanych segmentów tunelu. Każdy segment tunelu, złożony z ogromnych, prefabrykowanych elementów betonowych, będzie precyzyjnie układany na dnie morza dzięki specjalnych barek i urządzeń pomocniczych.

Tunel Fehmarnbelt powstaje w systemie zatapialnym, co oznacza, iż ogromne prefabrykowane sekcje są budowane na lądzie, a następnie transportowane na miejsce i zanurzane w wyznaczonych miejscach na dnie cieśniny. Proces ten wymaga niezwykle precyzyjnej logistyki i technologii.

Technologie stoczni Crist w służbie innowacji

Stocznia od lat dostarcza specjalistyczne rozwiązania dla przemysłu morskiego, a jej know-how technologiczne pozwala na realizację najbardziej skomplikowanych i zaawansowanych technicznie zadań.

Jednostki budowane przez Crist na potrzeby tego projektu będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne oraz urządzenia do precyzyjnego umieszczania sekcji tunelu na dnie cieśniny. Ich konstrukcja musi być wyjątkowo solidna, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo przy transportowaniu tak dużych elementów.

Znaczenie projektu Fehmarnbelt dla Europy

Budowa tunelu Fehmarnbelt to inwestycja o ogromnym znaczeniu gospodarczym. Połączenie Niemiec z Danią przez tunel zmniejszy czas podróży, a także znacznie ułatwi transport towarów między krajami skandynawskimi a resztą Europy. To z kolei przyczyni się do rozwoju handlu i turystyki, zwiększając konkurencyjność regionu Bałtyku na arenie międzynarodowej.

Dla Polski i stoczni Crist udział w tym prestiżowym projekcie jest znaczącym krokiem naprzód w rozwoju technologii morskich oraz potwierdzeniem kompetencji polskiego przemysłu stoczniowego na światowym rynku. Dzięki temu Crist umacnia swoją pozycję jako najważniejszy gracz w branży konstrukcji morskich, co otwiera drzwi do kolejnych międzynarodowych projektów.

Stocznia Crist, biorąc udział w budowie najdłuższego zatapialnego tunelu na świecie, potwierdza swoją zdolność do realizacji najbardziej wymagających projektów infrastrukturalnych. Fehmarnbelt Tunnel to przedsięwzięcie, które znacząco wpłynie na europejską sieć transportową i gospodarkę, a stocznia Crist odgrywa w nim kluczową rolę. To dowód na to, iż polski przemysł stoczniowy może z powodzeniem rywalizować na arenie międzynarodowej, realizując zaawansowane technologicznie i logistycznie projekty.

Źródło: Polska Morska Źródło: CRIST

Idź do oryginalnego materiału