Sprawa aquaparku w Łodzi. Komisja Etyki Reklamy przyznała rację Rzeczniczce Praw Dziecka

4 dni temu
Zdjęcie: Aquapark


Reklama Aquaparku Fala narusza ogólnie przyjęte normy etyczne i zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek – uznała Komisja Etyki Reklamy. Decyzja jest prawomocna.

To efekt skargi złożonej przez Rzeczniczkę Praw Dziecka na wydarzenie, które miejska spółka nagłaśniała plakatem z przekreślonym płaczącym niemowlakiem i hasłami, m.in.: „Dzieciom wstęp wzbroniony”.

RPD interweniuje ws. stref i dni wolnych od dzieci

Łódzki Aquapark Fala zamieścił na portalu społecznościowym Facebook ogłoszenie zatytułowane „Fala tylko dla dorosłych – Dzień na basenie bez chlapania, dziecięcych pisków i kolejek na zjeżdżalnie? Tak! W sobotę, 19 października w Aquaparku Fala mogą się bawić wyłącznie osoby pełnoletnie”. Do wydarzenia sporządzono również plakat promujący „dzień dla osób dorosłych”, który przedstawiał przekreślone płaczące dziecko w czerwonym okręgu przypominającym znak zakazu (znany z kodeksu ruchu drogowego) oraz hasła „Dzieciom wstęp wzbroniony” i „Fala tylko dla dorosłych”.

RPD składa skargę na łódzki Aquapark Fala

– Skarżona reklama zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek. Wydarzenie promowane w sposób nieuzasadniony ogranicza dostęp dzieci do przestrzeni publicznej, co może stanowić naruszenie ich podstawowych uprawnień, w tym przywileju równego dostępu do usług rekreacyjnych. Nie bez znaczenia jest fakt, iż wydarzenie miało miejsce w sobotę, czyli w czasie, który dla wielu rodzin jest jedyną okazją do wspólnego spędzania czasu. Ogranicza to możliwość korzystania z miejskiej infrastruktury przez rodziny z dziećmi w dogodnym dla nich terminie – uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z 29 stycznia 2025 r.

Nadto, użycie charakterystycznej symboliki (przekreślony wizerunek płaczącego dziecka) oraz jednoznacznych sformułowań („Dzieciom wstęp wzbroniony”) wzbudza negatywne emocje względem dzieci, godzi w ich godność i może przyczyniać się do społecznej marginalizacji. Forma reklamy przedstawiająca w negatywnym świetle dzieci oraz eksponująca ich wykluczenie prowadzi do normalizacji postaw umniejszających szacunkowi względem najmłodszych, a także ich rodziców i opiekunów.

Naruszającym zakaz dyskryminacji jest, zdaniem Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy, przekaz pejoratywnie generalizujący, a więc utrwalający i odwołujący się do negatywnych stereotypów dotyczących określonych grup. W niniejszej sprawie – tam gdzie na basenie są dzieci, mają być także „piski, chlapanie i duże kolejki”, a rozpłakane dziecko na plakacie ma ten przekaz potwierdzić i utrwalić. Decyzja Komisji jest prawomocna.

Komisja Etyki Reklamy odniosła się również do faktu, iż reklamodawcą jest spółka miejska. Zdaniem komisji, tym bardziej nieodpowiednie jest dopuszczenie się wskazanej praktyki przez podmiot odpowiedzialny m.in. za świadczenie usług użyteczności publicznej. Podmiot taki powinien realizować swoje działania, mając na celu interes ogólny i dobro społeczne.

Idź do oryginalnego materiału