Sprawozdanie z 5. posiedzenia Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, 16.07.2025 r.

ora-warszawa.com.pl 16 godzin temu
Zdjęcie: www_rada_posiedzenie


5. posiedzenie Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie otworzyła Dziekan adw. dr Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska.


Na posiedzeniu stawili się: adw. Anna Atanasow, adw. Anna Czepkowska-Rutkowska, adw. Tomasz Korczyński, adw. Maria Kozłowska, adw. Aleksander Krysztofowicz, adw. Grzegorz Kukowka, adw. Michał Fertak, adw. dr Karol Pachnik, adw. dr Beata Paxford, adw. Agata Rewerska, adw. dr. Kamil Szmid, adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka, adw. Dominika Tomaszewska, adw. dr Michał Zacharski, adw. Sławomir Zdunek, zastępcy członków: adw. Dagmara Miler, adw. Rafał Dębowski.

Dziekan Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska pogratulowała adw. Wojciechowi Bagińskiemu wyboru do Naczelnej Rady Adwokackiej, a adw. dr. Michała Zacharskiego przywitała oficjalnie w gronie członków Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie.

Kolejne gratulacje skierowane zostały na ręce adw. Marii Kozłowskiej i adw. Grzegorza Kukowki w związku z objęciem stanowisk przewodniczących Komisji przy Naczelnej Radzie Adwokackiej. Adw. Maria Kozłowska została wybrana na funkcję Przewodniczącej Komisji Aplikacji Adwokackiej, a adw. Grzegorz Kukowka na funkcję Przewodniczącego Komisji Ochrony Zawodu Adwokata i Rynku Świadczenia Pomocy Prawnej.

Adw. Anna Czepkowska-Rutkowska zreferowała sprawy aplikantów adwokackich, Rada podjęła w tym zakresie stosowne decyzje. Adw. dr Kamil Szmid przedstawił sprawy osobowe adwokatów i kwestie dotyczące wpisu 14 aplikantów po zdanym egzaminie adwokackim na listę adwokatów Izby Adwokackiej w Warszawie.

Sprawy finansowe zreferował Skarbnik adw. Tomasz Korczyński.

Rada podjęła decyzje finansowe, m.in. zatwierdzając wydatek na sfinansowanie dorocznego pikniku adwokackiego na Warszawiance.

Wicedyrektor Biura ORA Dorota Hajduk zreferowała kwestie dotyczące ochrony danych osobowych w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie.

Wobec upływu kadencji dotychczasowego zarządu Fundacji Adwokatury Warszawskiej Rada postanowiła odwołać zarząd Fundacji tj. adw. Aleksandra Krysztofowicza, adw. Michała Fertaka, adw. Annę Czepkowską-Rutkowską i adw. Piotra Skorupskiego.

Adw. Dagmara Miler przedstawiła swoją wizję rozwoju działalności Fundacji i nowych obszarów, w jakich mogłaby działać. Pomysły na rozwój sklepu Fundacji zreferował adw. Aleksander Krysztofowicz, zaś adw. dr Kamil Szmid wskazał, iż Fundacja mogłaby także rozszerzyć swoją ofertę na szkolenia.

Powołano nowy zarząd Fundacji w osobach adw. Anny Atanasow, adw. Dagmary Miler, adw. Aleksander Krysztofowicza, adw. Kingi Dagmary Siadlak, adw. dr Kamila Szmida.

Adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka zreferowała wyniki głosowania obiegowego w sprawach:

opinii do rządowego projektu zmiany ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie w jakim projekt eliminował prawo organizacji pozarządowych do występowania ze skargą kasacyjną w postępowaniu administracyjnym, w opinii Rada wyraziła sprzeciw wobec tej zmiany;
ustalenia zasad zwrotu kosztów dojazdu dla delegatów IzbyWarszawskiej na KZA;
pokrywania kosztów wyznaczania pełnomocników z urzędu przez adwokatów, w której Rada zwróciła się do Komisji Petycji Senatu RP o uwzględnienie petycji adw. Roberta Pogorzelskiego i podjęcie prac legislacyjnych mających na celu uzyskania przez izby adwokackie zwrotu wydatków wykonywania omawianego zadania publicznego;
stanowiska dotyczącego tajemnicy adwokackiej;
objęcia patronatem szkolenia „pomoc prawna przyjazna dzieciom” organizowanego przez UNICEF, na co Rada wyraziła zgodę.

Adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka zrelacjonowała kwestie dotyczące uzupełnienia składów Komisji ds. Legislacji i Komisji ds. Współpracy z Organami Wymiaru Sprawiedliwości przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie, wszystkie zawnioskowane osoby zostały wybrane. Szczegółowy skład Komisji znajdzie się na stronie www.ora-warszawa.com.pl.

Powrócono do kwestii powołania Komisji Wizerunku, Komunikacji i Edukacji Społecznej z Przewodniczącym adw. Tymoteuszem Paprockim i Zastępcą Przewodniczącego adw. Michałem Fertakiem oraz Sekretarzem adw. Marcinem Ostaszewskim oraz Komisji Doskonalenia Zawodowego z Przewodniczącą adw. dr Urszulą Fronczek i Zastępcą Przewodniczącej adw. Ewą Stawicką. Obie Komisje powołano przez aklamację. Skład Komisji umieszczony zostanie na stronie internetowej www.ora-warszawa.com.pl.

Dyskutowano nad wyborem Przewodniczącego Komisji Integracji Środowiskowej, Kultury i Sportu. Do Rady wpłynęły dwa wnioski o powołanie na funkcję Przewodniczącego Komisji – jeden wraz z proponowanym składem Komisji – złożony przez adw. Monikę Rajską, drugi złożony przez adw. dr Kamila Rudola. Przewodniczącym Komisji został wybrany adw. dr Kamil Rudol.

Adw. Grzegorz Kukowka zreferował propozycję zmiany w Regulaminie Komisji Wzajemnej Pomocy Koleżeńskiej przy Okręgowej Radzie Adwokackiej proponując, aby zmienić definicję „członków rodzin osób uprawnionych” w taki sposób, aby do obecnej definicji osób uprawnionych dodać osobę pozostającą we wspólnym pożyciu. Adw. Rafał Dębowski zaproponował zmianę dalej idącą, aby definicją objąć także rodziców osoby uprawnionej. Propozycje zostały przyjęte przez aklamację.

Adw. Rafał Dębowski przedstawił wnioski, które wpłynęły do Komisji Wzajemnej Pomocy Koleżeńskiej, wszystkie wnioski zostały przyjęte przez aklamację.

Zespół ds. zmiany Regulaminu sponsoringu przygotował projekt zmian w Regulaminie, które zostały zreferowane przez adw. Grzegorza Kukowkę i przegłosowane. Nowy Regulamin rozszerza możliwości związane ze sposobem pozyskiwania sponsorów na wydarzenia i projekty organizowane przez Radę.

Adw. Aleksander Krysztofowicz zrelacjonował kwestie dotyczące powołania zespołu ds. realizacji projektu Zastępstwo 2.0., który został powołany przez aklamację w składzie z Przewodniczącym adw. Aleksandrem Krysztofowiczem oraz członkami adw. Grzegorzem Kukowką, adw. Tomaszem Korczyńskim, adw. dr Kamilem Szmidem, adw. Ewą Waszkowiak.

Adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka poinformowała o rabacie na zakup tóg z firmy Telimena. Szczegóły oferty zostaną zamieszczone w panelu adwokata.

W trakcie posiedzenia, od 17:00, wyczerpano 20 z 24 punktów porządku obrad. O godzinie 22:00 posiedzenie zostało zakończone. Kolejne posiedzenie odbędzie się 30 lipca 2025 r.

Idź do oryginalnego materiału